Gymnasiearbete
Hej
Jag ska nu påbörja gymnasiearbetet men vet inte hur jag ska formulera min frågeställning. Metoden kommer att handla om: e-coli bakterier från termerna i tre provrör. tillsätta ex saliv och hudceller och se vad som händer. beroende på olika ph värden osv. Finns det någon frågeställning som passar metoden? Har svårt att komma på en, några förslag?
Det verkar väldigt bakvänt att börja med en metod och sedan försöka hitta ett problem som passar metoden. Varför har du valt att göra på det sättet?
Smaragdalena skrev:Det verkar väldigt bakvänt att börja med en metod och sedan försöka hitta ett problem som passar metoden. Varför har du valt att göra på det sättet?
Vad menar du? Är det en dålig metod?
Smargdalena menar att du börjar i fel ordning. Du måste komma på något problem som du vill undersöka, för att sedan komma på några frågeställningar som hjälper dig att besvara problemet/syftet med undersökningen. När du har gjort klart frågeställningarna kommer du på en metod för att besvara dem. Man börjar inte i andra änden.
Teraeagle skrev:Smargdalena menar att du börjar i fel ordning. Du måste komma på något problem som du vill undersöka, för att sedan komma på några frågeställningar som hjälper dig att besvara problemet/syftet med undersökningen. När du har gjort klart frågeställningarna kommer du på en metod för att besvara dem. Man börjar inte i andra änden.
Jag tror jag har kommit på en bra frågeställning, men det känns för enkelt lol
FRÅGESTÄLLNING: Hur kan bakterierna bacillus cereus och e-coli bakteriens tillväxt och pH påverkas av salivet?
FRÅGESTÄLLNING: Hur kan bakterierna bacillus cereus och e-coli bakteriens tillväxt och pH påverkas av salivet?
Menar du hur bakteriernas tillväxt påverkas av pH hos saliven? Det är inte det du har skrivit.
Smaragdalena skrev:FRÅGESTÄLLNING: Hur kan bakterierna bacillus cereus och e-coli bakteriens tillväxt och pH påverkas av salivet?
Menar du hur bakteriernas tillväxt påverkas av pH hos saliven? Det är inte det du har skrivit.
Inte av saliven, utan att bakteriens pH påverkas, men "Hur kan bakterierna bacillus cereus och e-coli bakteriens tillväxt och pH påverkas av salivet?" Låter bättre. Jag vill skriva om hur man får magsjuka och hur länge man måste tugga för att bakterierna ska dödas.
1) du måste komma på frågan innan du gör en metod.
2) man kan inte tugga bakterier till döds
3) du kan inte mäta ph värdet inuti en bakterie
4) du kan hålla dig till en bakterieart
5) du kommer inte få hålla på med magsjuka, du kan inte testa vad som orsakar eller inte orsakar magsjuka (det skulle innebära att någon blir magsjuk)
omg jag gillar också bts men jimin är min favorit
Qetsiyah skrev:1) du måste komma på frågan innan du gör en metod.
2) man kan inte tugga bakterier till döds
3) du kan inte mäta ph värdet inuti en bakterie
4) du kan hålla dig till en bakterieart
5) du kommer inte få hålla på med magsjuka, du kan inte testa vad som orsakar eller inte orsakar magsjuka (det skulle innebära att någon blir magsjuk)
omg jag gillar också bts men jimin är min favorit
:I vad kan jag göra då? Då fallar min frågeställning..
kpop fan yay! :D
Om du vill göra ett arbete om magsjuka kan du t.ex. göra det teoretiskt inriktat istället för att odla upp sjokdomsalstrande bakterier (patogener). Det är osannolikt att du ens skulle få göra det för din lärare vilket även Qetsiyah antydde i sitt inlägg. Dessutom orsakas magsjuka oftast av virus, inte bakterier. Det går inte att odla virus lika lätt som man kan odla bakterier.
Om du vill göra en undersökning kring saliv skulle du kunna undersöka vilka förutsättningar som lämpar sig bäst för att bryta ner kolhydrater med hjälp av amylas i saliven. Du kan bokstavligen spotta i ett gäng burkar, späda ut saliven med vatten och sedan justera pH till olika värden i respektive burk. Lägg ner en liten mängd stärkelse. Undersök nedbrytningen m.h.a. Trommers prov och jodtestet.
Vill du göra projektet mer avancerat kan du även undersöka hur temperaturen påverkar nedbrytningen. Vill du ta det ytterligare ett steg kan du ”simulera” hela matspjälkningen genom att först bryta ner kolhydrater med amylas (ta reda på optimalt pH och temp på förhand). Ur restoden kan du lösa upp fett och proteiner med lipas/konstgjort gallsalt och pepsin vid deras repsektive optimala pH och temp. De brukar ofta finnas på burk i många kemilab.
Vill du göra ett projekt om bakterier kan du undersöka probiotika, dvs nyttiga bakterier i livsmedel som sägs förbättra maghälsan. Vad säger forskningen om detta och finns det några vetenskapliga belägg? Undersök fermentering och tillverka egna fermenterade produkter, t.ex. yoghurt, surkål, kolsyrad läsk (utifrån en mjölksyrekultur från ingefära), kefir eller fisksås. Studera produkterna i mikroskop och se ifall du kan klassificera bakterierna med direktfärgning eller gramfärgning. Om du inte känner till dessa metoder kan det vara en del av projektet att ta reda på vad de innebär.
Teraeagle skrev:Om du vill göra ett arbete om magsjuka kan du t.ex. göra det teoretiskt inriktat istället för att odla upp sjokdomsalstrande bakterier (patogener). Det är osannolikt att du ens skulle få göra det för din lärare vilket även Qetsiyah antydde i sitt inlägg. Dessutom orsakas magsjuka oftast av virus, inte bakterier. Det går inte att odla virus lika lätt som man kan odla bakterier.
Om du vill göra en undersökning kring saliv skulle du kunna undersöka vilka förutsättningar som lämpar sig bäst för att bryta ner kolhydrater med hjälp av amylas i saliven. Du kan bokstavligen spotta i ett gäng burkar, späda ut saliven med vatten och sedan justera pH till olika värden i respektive burk. Lägg ner en liten mängd stärkelse. Undersök nedbrytningen m.h.a. Trommers prov och jodtestet.
Vill du göra projektet mer avancerat kan du även undersöka hur temperaturen påverkar nedbrytningen. Vill du ta det ytterligare ett steg kan du ”simulera” hela matspjälkningen genom att först bryta ner kolhydrater med amylas (ta reda på optimalt pH och temp på förhand). Ur restoden kan du lösa upp fett och proteiner med lipas/konstgjort gallsalt och pepsin vid deras repsektive optimala pH och temp. De brukar ofta finnas på burk i många kemilab.
Det här låter intressant, skulle frågan då bli just "vilka förutsättningar finns som lämpar sig bäst för att bryta ner kolhydrater med hjälp av amylas i saliven?"
Ja, det funkar som frågeställning. Det du kan titta på är bland annat tid, temperatur, pH och salthalt. Amylas är ett enzym och därmed ett protein. Flera av dessa parametrar påverkar formen hos ett protein och därmed hur väl enzymet fungerar.
Teraeagle skrev:Ja, det funkar som frågeställning. Det du kan titta på är bland annat tid, temperatur, pH och salthalt. Amylas är ett enzym och därmed ett protein. Flera av dessa parametrar påverkar formen hos ett protein och därmed hur väl enzymet fungerar.
Okej tack! Det kommer att vara toppen. Men först måste jag fråga läraren om hur man ska göra och om det går att göra det.
Hej, Hur ska jag justera pH till olika värden?
Det enklaste sättet är att bara mäta pH medan du försiktigt tillsätter en syra eller en bas, men det finns ett bättre sätt.
Risken är att du får oönskade biprodukter, t ex finns bakterier i munnen som bildar sura ämnen när de ”äter” av kolhydraterna. Då kan pH ändras under tiden som amylaset verkar på stärkelsen.
Känner du till något man kan använda för att motverka ändringar i pH-värde?
Teraeagle skrev:Det enklaste sättet är att bara mäta pH medan du försiktigt tillsätter en syra eller en bas, men det finns ett bättre sätt.
Risken är att du får oönskade biprodukter, t ex finns bakterier i munnen som bildar sura ämnen när de ”äter” av kolhydraterna. Då kan pH ändras under tiden som amylaset verkar på stärkelsen.
Känner du till något man kan använda för att motverka ändringar i pH-värde?
ingen aning