9 svar
177 visningar
Splash.e 713
Postad: 4 sep 2023 12:37

Gymnasiearbete

Är det här gymnasiefrågeställningen bra 

Hur påverkas krasse av olika pH värden? 

 

Och hur kan den här kunskapen vara bra i världen? Vad är det för syfte? Kan man prata om global uppvärning kopplat till försurning typ? 

Teraeagle 21051 – Moderator
Postad: 4 sep 2023 13:24 Redigerad: 4 sep 2023 16:40

Ja det skulle kunna vara en frågeställning i ett projekt kopplat till försurning, men du behöver kanske specificera att det är pH-värde i regnvatten (bevattningen) som avses. En annan vettig frågeställning är vilken betydelse jordmånen har för försurningen. Du kan t.ex. testa att odla krasse i jord med hög och låg kalkhalt varefter du vattnar med vatten som håller olika pH. Kanske du ska testa med olika växter och inte bara krasse?

Splash.e 713
Postad: 5 sep 2023 17:45
Teraeagle skrev:

Ja det skulle kunna vara en frågeställning i ett projekt kopplat till försurning, men du behöver kanske specificera att det är pH-värde i regnvatten (bevattningen) som avses. En annan vettig frågeställning är vilken betydelse jordmånen har för försurningen. Du kan t.ex. testa att odla krasse i jord med hög och låg kalkhalt varefter du vattnar med vatten som håller olika pH. Kanske du ska testa med olika växter och inte bara krasse?

Vår lärare säger typ att pH värde är så ”redan undersökt” och att försurat regn pga klimatförändringar redan är så välkänt. Han vill att vi ska göra ett gymnasiearbete som löser ”problem” eller som är aktuellt. Har du några tips? Gärna kopplat till biologi…

Teraeagle 21051 – Moderator
Postad: 5 sep 2023 17:54

Måste säga att er lärare ställer höga krav om man i sitt gymnasiearbete måste komma med helt ny kunskap! Men han har rätt i att det är ett relativt vanligt gymnasiearbete. Du kan säkert göra något i samma stil, men med en egen twist. 

Nåt som är relativt lätt att göra är att kartlägga ekosystemet i ett vattendrag nära skolan eller där du bor. Ta reda på vilka arter (växter, alger, djur m.m.) som finns där och undersök ifall det är drabbat av miljöproblem som försurning eller övergödning. Sedan kan du föreslå åtgärder.

Splash.e 713
Postad: 5 sep 2023 18:00
Teraeagle skrev:

Måste säga att er lärare ställer höga krav om man i sitt gymnasiearbete måste komma med helt ny kunskap! Men han har rätt i att det är ett relativt vanligt gymnasiearbete. Du kan säkert göra något i samma stil, men med en egen twist. 

Nåt som är relativt lätt att göra är att kartlägga ekosystemet i ett vattendrag nära skolan eller där du bor. Ta reda på vilka arter (växter, alger, djur m.m.) som finns där och undersök ifall det är drabbat av miljöproblem som försurning eller övergödning. Sedan kan du föreslå åtgärder.

Jag är lite inne på att göra någonting med kolhydrater eller typ c C-vitamin annars. Men det kanske också är väldigt vanligt? Du har inget förslag på en tvist 🤪

Teraeagle 21051 – Moderator
Postad: 5 sep 2023 18:06

C-vitaminhalt är ”lätt” att mäta. Du kanske kan mäta halten i frukter som är olika mogna för att se när den bör ätas för att få i sig så mycket C-vitamin som möjligt?

Splash.e 713
Postad: 5 sep 2023 18:09
Teraeagle skrev:

C-vitaminhalt är ”lätt” att mäta. Du kanske kan mäta halten i frukter som är olika mogna för att se när den bör ätas för att få i sig så mycket C-vitamin som möjligt?

Omg den var ju jättebra!!!! Tror du att det är bra att ha olika frukter då? Eller hålla sig till en frukt

Teraeagle 21051 – Moderator
Postad: 5 sep 2023 18:41 Redigerad: 5 sep 2023 18:43

Det beror på vad du hinner, men det kan väl vara intressant med olika frukter. Eller så tar du olika varianter av samma frukt, t.ex. äpplen där det finns många olika sorter i affären + att du kan plocka dem utomhus. Utmaningen med äpple är att få ut saften utan att den kommer i kontakt med för mycket luft (C-vitamin är känsligt för oxidation). På så sätt är kanske citrusfrukter lättare. Ett äpple mognar dock långsamt medan citrus tenderar att redan vara mogna i butik och snarare ruttna. Du kanske kan testa med… mango? Eller banan, men det tror jag inte innehåller så mycket C-vitamin.

Splash.e 713
Postad: 5 sep 2023 19:48
Teraeagle skrev:

Det beror på vad du hinner, men det kan väl vara intressant med olika frukter. Eller så tar du olika varianter av samma frukt, t.ex. äpplen där det finns många olika sorter i affären + att du kan plocka dem utomhus. Utmaningen med äpple är att få ut saften utan att den kommer i kontakt med för mycket luft (C-vitamin är känsligt för oxidation). På så sätt är kanske citrusfrukter lättare. Ett äpple mognar dock långsamt medan citrus tenderar att redan vara mogna i butik och snarare ruttna. Du kanske kan testa med… mango? Eller banan, men det tror jag inte innehåller så mycket C-vitamin.

Men då kanske citron och apelsin och typ grapefruit är bäst? Eller är det kanske mer intressant med äpple- men finns det tekniker så att det inte kommer i kontakt med syre? I ett skollabb?

Teraeagle 21051 – Moderator
Postad: 5 sep 2023 20:30 Redigerad: 5 sep 2023 20:31

Du får komma på en egen teknik! Syftet med gymnasiearbetet är just att komma med egna idéer istället för att få en färdig instruktion.

Angående val av frukt - ta det du själv känner är intressant och relevant, så länge du kan argumentera varför du har valt som du har gjort.

Svara
Close