Gymnasiearbete - Matematik
Hej! Jag ska göra mitt gymnasiearbete och jag har tänkt att det ska handla om matematik. Själv har jag läst matte 5 och håller på att läsa fysik 2 just nu.
Jag tycker enhetscirkeln i matte och harmonisk svängningen i fysik är jätte intressanta och vill gärna ha mitt arbete handla om dessa.
Tycker ni det skulle funka bra med att skriva om båda eller borde jag istället bara skriva om en?
Skulle enhetscirkeln själv vara tillräcklig för ett gymnasiearbete och vad skulle man kunna skriva om den?
Alla ideer och förslag är välkomna! Tack!
Imponerande att du har gått ma5, hur gick det till?
Spontant tänker jag i så fall att du kan göra något roligt med fourieranalys,
och eftersom du vill väva in fysik så är partiella differentialekvationer också väldigt passande:
https://www.youtube.com/watch?v=ly4S0oi3Yz8&list=PLZHQObOWTQDNPOjrT6KVlfJuKtYTftqH6&index=2
Hej Qetsiyah! Tack för svaret! Matte 5 gick väldigt bra och smidigt :)
Jag har aldrig hört om denna fourieranalysen, men den verkar väldigt intressant! Tack!!
Den andra vet jag inte, alltså jag vill inte att det ska vara något överkomplicerat eftersom svenska är mitt tredje språk. Efter lite tänkande tror jag att om jag håller mig till enbart matte så är det bättre pga språk svårigheterna.
Jag har dock en lite mer allmän fråga om gymnasiearbetet; vad egentligen ska arbetet vara? Kan det alltså vara typ en redovisning? Vad annat kan det vara? Det är lite oklart för mig...
Gymnasiearbetet är ett större projekt inom ett område kopplat till ens studieinriktning. I arbetslivet jobbar man ofta i projektform och gymnasiearbetet är tänkt att träna en inför det. Du tar fram ett syfte, frågeställningar, metod i samråd med läraren (man kan också ha en extern handledare från ett företag eller universitet) och avslutar med rapport och redovisning. Det är också viktigt att hålla struktur i arbetet med t.ex. tidplan och projektplan.
Arbetet ska motsvara 100 poäng, så tänk ungefär hur mycket tid du lägger ner på en 100 p-kurs så vet du hur omfattande det behöver vara.
Har du sett listan med förslag på ämnen?
https://www.pluggakuten.se/trad/amnesforslag-till-gymnasiearbeten/
Tack för svaret Teraeagle! Och tack för listan! Den hade jag inte sett :)
Kan syftet och frågeställningen vara vad som helst?
Vad menas med metod?
Jag hade tänkt att jag skulle typ göra en hel redovisning för allt om enhetscirkeln, skulle det fungera? Eller tänker jag fel?
Det ska ju vara någon sorts undersökning, där du måste komma på en metod för hur du ska gå till väga för att svara på frågeställningarna du har satt upp. Troligen måste du skriva en rapport.
Det är bäst att diskutera upplägget med din lärare, men när du tänker kring idéer så glöm inte bort att det ska vara ett större projekt. En redovisning om enhetscirkeln är inte tillräckligt omfattande.
Om jag också skrev om sakerna som man använder enhetscirkeln för, skulle det inte vara omfattande?
Måste det förresten vara någon sorts undersökning?
Läser man ett högskoleförberedande program blir projektet naturligt en undersökning. Det betyder inte att du behöver göra något praktiskt utan en litteraturstudie eller en redogörelse för hur någon matematisk sats ser ut kan också ses som undersökningar.
Om du tror att det finns tillräckligt att få ihop om enhetscirkeln motsvarande en 100 p kurs, vilket är ca 100 timmar, så kan du nog skriva om det. Antar att du tänker någon form av litteraturstudie i så fall? Diskutera det med din mattelärare.
Personligen tror jag det blir lättare att få ihop ett projekt kring harmonisk svängning. Ett alternativ är att du skriver om periodisk rörelse eller mer allmänt om trigonometri, vilket har koppling till enhetscirkeln.
Ja det ska nog bli en litteraturstudie. Och jag tänkte skriva om trigonometri om enhetscirkeln inte räckte... Men finns det inte mycket man kan skriva om själva enhetscirkeln och dess användning och sånt?
Börja med att ta reda på vad du ska undersöka, alltså syftet med projektet. Exempel: "Undersöka enhetscirkelns uppbyggnad, historia och tillämpningar". Sedan bryter du ned det i ett antal frågeställningar som hjälper dig att svara mot syftet.
- När, hur och varför utvecklades enhetscirkeln?
- Vad har enhetscirkeln för praktiska tillämpningsområden?
- osv.
Vad du har för syfte och ställer för frågor är upp till dig själv att komma på utifrån vad du tycker är intressant och ser som relevant att skriva om. När du har gjort detta skissar du på en metod för hur du ska svara på frågorna. Ska du göra experiment? Ska du läsa vetenskapliga artiklar? Läs gärna på lite om ämnet i förväg så du vet vad som är en bra väg framåt och om du tror att det finns nog med information för att få projektet tillräckligt omfattande.
Sätt gärna ihop en sida med syfte, frågeställningar och hur du tänker göra och diskutera det sedan med läraren.
Breddar du ämnet till trigonometri finns betydligt mer att skriva om, det är ett mycket gammalt ämne som fanns redan under antiken. Det går även att göra experiment kopplade till trigonometri, allt från att mäta avstånd till stjärnor via parallax (länk) till att mäta jordens omkrets (länk).
Tack för hjälpen Teraeagle
Jag fick nyss svar från min lärare och han sa att enhetscirkeln kommer vara ett intressant ämne att skriva om!
När, hur och varför utvecklades enhetscirkeln?
Vad har enhetscirkeln för praktiska tillämpningsområden?
Dessa frågeställningar låter jätte bra, tack! Men jag tror kanske först jag borde besvara frågan "vad är enhetscirkeln?"
Det vore bra om du klarar upp med din lärare så att det inte blir några missförstånd. Enhetscirkeln borde vara en väldigt enkel grej för en naturstudent som enligt mig inte alls räcker för ett gymnasiearbete. Jag tror inte enhetscirkeln heller har någon rik historia som talet i eller uppfinnandet av derivatan, om det mer är en historisk undersökning du vill göra.
Jag vill göra en undersökning om allt om enhetscirklen; dess historia, tillämpningar och mer om det finns
Jag har läst lite om enhetscirkeln och jag förstår att det finns 6 trigonometriska funktioner på enhetscirkeln
Skulle ett gymnasiearbete som undersöker dessa 6 funktioner inte vara omfattande?
Alltså jag tänker så här:
1) Introduktion till enhetscirkeln med dess historia
2) Redovisning av de 6 funktionerna
3) Bevis till varsin funktion
Jag vet inte riktigt om det går att bevisa funktionerna, det du kallar "bevis" är ju egentligen definitioner. Ungefär som tangens av en vinkel definieras som kvoten mellan motstående och närliggande katet.
Skulle man istället kunna förklara definitionerna och berätta dess historia och ursprung?
Helt ärligt så har jag inte börjat läsa mycket. Jag har bara samlat några ideer inför arbetet.
Det är nog en vettigare frågeställning!
Om det låter intressant kan du också göra samma för enhetshyperbeln och de hyperboliska trigfunktionerna samt en jämförelse om deras användning och härledning, då får du mer substans.
Man kanske kan titta på generaliseringar av det "vanliga" begreppet cirkel? Ett håll är att titta på kägelsnitt, andragradskurvor etc (lite som Qetsiyah föreslår, hyperbeln är ett annat kägelsnitt). Ett annat är att titta på cirklar i olika metriker och titta på konceptet metrik.
Sfäriska koordinater är en annan idé!
Detta låter som jätte bra förslag @JohanB & @Qetsiyah! Tack så jätte mycket!
Om någon har fler förslag skriv gärna!
Jag tycker det skulle vara roligt om man försökte göra ett gymnasiearbete om maxwells ekvationer där man försöker förklara intuitivt vad allt betyder.