Gymnasiearbete
Hej! Jag ska snart börja mitt sista år på natur och hade tänkt skriva om hur en eating disorder påverkar hjärnan som gymnasiearbete. Hade det varit intressant? Behöver lite förslag, tankar, idéer.
Tack i förhand
Under det engelska begreppet "eating disorder" finns flera typer, som skiljer sig åt. Dessa mat- och ätstörningar kan klassas som antingen bero på psykologiska och fysiologiska orsaker, men båda kan nog samspela. Hjärnan påverkas både det kroppsliga (motsvarande fysiologiska, t.ex. minskad aptit p.g.a. fysisk sjukdom) och av psykologiska orsaker. Vad som orsakar de psykologiska orsakerna, är komplext, och det finns flera förklaringsmodeller från vetenskapliga studier (och "hobbypsykologers" påhitt, men dessa är bäst att undvika).
Du får nog begränsa dig till en litteraturstudie, eller kanske en undersökande enkätstudie förankrad i litteraturen. Enkäten är dock svårare att skapa så den ger ett nyttigt resultat (att alla ogillar ätstörningar, och att det finns fördomar mot individer med ätstörningar, vet gemene man redan. Med GDPR och integritetsaspekter kan det blir knepigt att skapa en enkät, och djupare undersökningar får du som gymnasiestudent (nog) inte ens ta del i/av.
Men en litteraturstudie går, det knepiga blir att problematisera ämnet och formulera en ny frågeställning, som du kan besvara. I och med att det finns flera typer av mat- och ätstörningar, behöver du börja med att begränsa dig till en (eller ett fåtal, liknande typer). Detta för att ha tid att läsa in dig ordentligt och granskande, samt för att kunna formulera en intressant frågeställning som du har en chans att besvara under ditt gymnasiearbete. För har du en generell frågeställning, som kan gälla samtliga/flera mat- och ätstörningar, kommer du nog inte hitta ett specifik svar (motsvarande "hur påverkar mat- och ätstörningar hjärnan", med svaret "det är många faktorer, både fysiska och psykologiska, som t.ex. .....).
Har du börjat att undersöka ämnet t.ex. Vårdguiden 1177.se?