Gymnasiearbete
Hej! Jag har färdiga frågeställningar men jag vet inte hur ska jag formulerar dem, t.ex.
Vad händer om vi fick lösa upp kalciumet från skelettet,
Vad händer ifall vi använder cola istället.
kan vi lösa äggskalet utan att skada den innersta delen?
alla dem tre frågor har samma metod, hur ska jag göra, ?
Hej!
Det här får mig att tänka på julkalendern ”Mysteriet på Greveholm” där skelettet frättes upp av Coca Cola. Vad är syftet med ditt gymnasiearbete? Skelett består till stora delar av kalciumfosfat och äggskal består av kalciumkarbonat. Båda ämnena kan i varierande grad lösas upp av fosforsyran som finns i colan. Har detta något med ditt arbete att göra?
Jag tänkte använda mig av ättiksyran för båda två kan lösas i Ättiksyra, men vad blir skillnaden ifall jag skulle använda coca cola, därför hade jag denna frågeställning, jag ville göra mitt undersökning mer relevant.
Men vad vill du ha ut av undersökningen?
Varför är kalciumet viktigt för skelett/våra ben.
Jag tror att du behöver utveckla din idé mer innan du börjar planera experiment. Har du hunnit diskutera idén med din lärare?
Det är viktigt att ett gymnasiearbete har ett tydligt syfte där man lätt kan ta fram relevanta frågeställningar. Samtidigt måste det vara tillräckligt omfattande. Huruvida kalcium är viktigt för vårt skelett saknar koppling till huruvida äggskal löses upp av ättiksyra.
Ett par idéer kring hur du skulle kunna modifiera syftet:
- Du kan undersöka hur det kommer sig att skelettet är uppbyggt av just kalcium, eller snarare kemiska föreningar som innehåller kalcium. Främst kalciumfosfat. Varför består det inte av något annat?
- Du kan undersöka olika typer av skelett. Alla organismer har inte ben utan vissa har enbart brosk. Vissa organismer har sitt skelett utanpå kroppen istället för inuti kroppen, s.k. exoskelett. Hur kommer det sig? Om du väljer att kolla på det blir det mer av ett biologiprojekt.
- Du kan undersöka hur snabbt och i vilken omfattning olika livsmedel eller ämnen orsakar frätskador på tänderna och varför fluor är bra för att skydda mot detta. Tandemaljen består av kalciumhydroxifosfat Ca5(PO4)3(OH) men om man borstar tänderna ersätts hydroxidjonerna till viss del med fluoridjoner istället så att man får Ca5(PO4)3F. Varför fräts inte detta upp lika enkelt?
På vilket sätt skulle dina undersökningar ge svar på den frågan?
Är den inte bättre om jag tar denna frågan då.
Vad skulle hände ifall en kycklingben fick agera med ättiksyra?
Vad skulle hände ifall en kycklingben fick agera med ättiksyra?
Jag tycker du skall läsa igenom det här en gång till:
Teraeagle skrev:Jag tror att du behöver utveckla din idé mer innan du börjar planera experiment. Har du hunnit diskutera idén med din lärare?
Det är viktigt att ett gymnasiearbete har ett tydligt syfte där man lätt kan ta fram relevanta frågeställningar. Samtidigt måste det vara tillräckligt omfattande. Huruvida kalcium är viktigt för vårt skelett saknar koppling till huruvida äggskal löses upp av ättiksyra.
Ett par idéer kring hur du skulle kunna modifiera syftet:
- Du kan undersöka hur det kommer sig att skelettet är uppbyggt av just kalcium, eller snarare kemiska föreningar som innehåller kalcium. Främst kalciumfosfat. Varför består det inte av något annat?
- Du kan undersöka olika typer av skelett. Alla organismer har inte ben utan vissa har enbart brosk. Vissa organismer har sitt skelett utanpå kroppen istället för inuti kroppen, s.k. exoskelett. Hur kommer det sig? Om du väljer att kolla på det blir det mer av ett biologiprojekt.
- Du kan undersöka hur snabbt och i vilken omfattning olika livsmedel eller ämnen orsakar frätskador på tänderna och varför fluor är bra för att skydda mot detta. Tandemaljen består av kalciumhydroxifosfat Ca5(PO4)3(OH) men om man borstar tänderna ersätts hydroxidjonerna till viss del med fluoridjoner istället så att man får Ca5(PO4)3F. Varför fräts inte detta upp lika enkelt?
Jag blev intresserade av första frågeställning som du nämnde, men kan du förtydliga den mer för med, så att jag vet hur ska jag ligga.
saleh skrev:Jag blev intresserade av första frågeställning som du nämnde, men kan du förtydliga den mer för med, så att jag vet hur ska jag ligga.
Det finns ingen naturlag som säger att skelett måste vara gjort av kalciumfosfat, men evolutionen har uppenbarligen drivit utvecklingen åt det hållet. Varför består inte skelett, eller snarare ben, av något annat ämne, t.ex. kalciumsulfat (gips)? Har skelett alltid innehållit kalciumfosfat eller är det något som ändrades efter att skelettet väl var uppkommet?
Hmm.. intresserat. Hur ska jag börja undersökningen? Kan du ge mig tips?
Går det inte också bra att undersöka vad skulle hända med skelettet ifall kalciumet användas snabbare än den ersätts?
Om du väljer att undersöka varför kalciumfosfat finns i skelett blir det nog ett teoretiskt projekt med en litteraturstudie.
Går det inte också bra att undersöka vad skulle hända med skelettet ifall kalciumet användas snabbare än den ersätts?
Det går väl att undersöka, men återigen - varför skulle detta vara intressant eller viktigt att titta på? Du behöver ha ett syfte med undersökningen. Det räcker inte att göra något ”bara för att göra något”.
Jag föreslår att du sätter dig ner med din lärare så att ni kan gå igenom dina idéer tillsammans och komma fram till en plan.
Men syftet med den jag ville undersöka är att visa hur kalciumet är viktigt att vi människor får tillräckligt med den i vårt kropp, för det bland annat behövs för våra ben, tänder osv. för t.ex. vissa människor dricker nästan alltid coca-cola vilket leder till benskörhet, och det är viktigt att de kan få i sig tillräckligt med kalcium.
Är detta inte tillräckligt bra syfte?
Ja det var ju en helt annan sak. Det skulle nog kunna fungera. Tänker du göra det som ett teoretiskt projekt eller tänker du även göra någon laboration?
En labration där jag använder kycklingben i ättiksyra eller i coca-cola i ungefär en vecka och se hur den blir.
I så fall kan det vara en vettig laboration, men undersök först varför colan kan ge benskörhet. När man dricker det kommer det ju inte i direkt kontakt med benen så frågan är om det är något i colan som tar sig till benen i ett senare steg eller om det är något som bildas i kroppen av colan som sedan påverkar benen.
Intressant, i så fall det blir teoretisk först och sen laboration. Eller om du har något laboration sätt som jag kan undersöka båda steg.
saleh skrev:Men syftet med den jag ville undersöka är att visa hur kalciumet är viktigt att vi människor får tillräckligt med den i vårt kropp, för det bland annat behövs för våra ben, tänder osv. för t.ex. vissa människor dricker nästan alltid coca-cola vilket leder till benskörhet, och det är viktigt att de kan få i sig tillräckligt med kalcium.
Värt att fundera på är hur det kan komma sig att, de som i ditt exempel nästan bara dricker cola får benskörhet. Får de i sig tillräckligt med mejeriprodukter (mjölk ost etcetera) och vitamin D eller finns det för lite av dessa i kosten?
Om de dricker cola samtidigt som de äter mejeriprodukter, hur påverkar colan upptaget av kalciumjonerna i tarmen?
Vad får detta sammantaget för effekter på benuppbyggnaden?
Ben är en vävnadstyp som hela tiden anpassar sig efter behoven så gott det går, ökar belastningen/skador ökar uppbyggnaden och reparationen. Och omvänt minskar belastningen anpassas benvävnaden efter det. Vid brist på byggnadsmaterial (t.ex. kalcium) och vitaminer sker inte uppbyggnaden lika väl, och skelettet försvagas och benskörhet kan uppstå.