4 svar
191 visningar
Armend behöver inte mer hjälp
Armend 288
Postad: 7 sep 2020 11:43

Gymmnasiearbete - Teknikprogrammet

Hej, jag har valt att skriva om teknikens betydelse i samhället som mitt gym.arbete, alltså teknikens utveckling.

Mitt syfte som jag har skrivit är: Syftet med undersökningen är att få ökad kunskap om teknikens utveckling.

ser det bra ut?

sen vet jag inte hur frågeställning/arna ska formuleras? Jag skrev: Vad innebär teknikens utveckling i samhället?

Min lärare skrev att frågeställningen är för bred, försök att dela upp den i fler. Jag vet inte hur jag ska dela upp den, jag har kört fast.

Teraeagle 21190 – Moderator
Postad: 7 sep 2020 12:05 Redigerad: 7 sep 2020 12:11

Jag håller med din lärare om att din frågeställning är för bred. Det kanske hade varit lämpligare att ha som syfte att studera de s.k. fyra industriella revolutionerna:

  1. Den första industriella revolutionen. Brukar bara kallas ”industriella revolutionen” och ägde rum från slutet av 1700-talet till mitten/slutet av 1800-talet.  Kännetecknas av att manuellt arbete ersattes av maskiner och framväxten av ångkraft.
  2. Den andra industriella revolutionen. Elektrifiering av samhället under början av 1900-talet, t.ex. uppkom elektrisk belysning under denna epok.
  3. Den tredje industriella revolutionen. Elektronikens intåg och digitaliseringen av samhället med datorernas popularisering och en ökad automatisering under slutet av 1900-talet tills nu. 
  4. Den fjärde industriella revolutionen. Denna epok antas äga rum från och med nu och innebär att maskiner blir mer uppkopplade (Internet of Things), automatiserade och smarta (t.ex. maskininlärning). Framväxt av artificiell intelligens. 

Dina frågeställningar skulle kunna vara hur dessa perioder har påverkat individens frihet, samhällets ekonomi samt utnyttjandet av naturens resurser. Du kan också spåna om framtiden, t.ex. med koppling till klimathotet. Hur kommer det att påverka den tekniska utvecklingen? Vad kommer att bli den femte industriella revolutionen?

Armend 288
Postad: 7 sep 2020 12:35
Teraeagle skrev:

Jag håller med din lärare om att din frågeställning är för bred. Det kanske hade varit lämpligare att ha som syfte att studera de s.k. fyra industriella revolutionerna:

  1. Den första industriella revolutionen. Brukar bara kallas ”industriella revolutionen” och ägde rum från slutet av 1700-talet till mitten/slutet av 1800-talet.  Kännetecknas av att manuellt arbete ersattes av maskiner och framväxten av ångkraft.
  2. Den andra industriella revolutionen. Elektrifiering av samhället under början av 1900-talet, t.ex. uppkom elektrisk belysning under denna epok.
  3. Den tredje industriella revolutionen. Elektronikens intåg och digitaliseringen av samhället med datorernas popularisering och en ökad automatisering under slutet av 1900-talet tills nu. 
  4. Den fjärde industriella revolutionen. Denna epok antas äga rum från och med nu och innebär att maskiner blir mer uppkopplade (Internet of Things), automatiserade och smarta (t.ex. maskininlärning). Framväxt av artificiell intelligens. 

Dina frågeställningar skulle kunna vara hur dessa perioder har påverkat individens frihet, samhällets ekonomi samt utnyttjandet av naturens resurser. Du kan också spåna om framtiden, t.ex. med koppling till klimathotet. Hur kommer det att påverka den tekniska utvecklingen? Vad kommer att bli den femte industriella revolutionen?

Tack så mycket!

oggih Online 1375 – F.d. Moderator
Postad: 7 sep 2020 13:40 Redigerad: 7 sep 2020 13:41

Några idéer på hur du kan göra arbetet smalare:

  • Begränsa vilken typ av teknikutveckling du vill undersöka. Är det någon speciell typ av teknik inom något visst område du är intresserad av? Teknikutveckling finns överallt, så det är bara att fundera på vad just du är intresserad av, t.ex. skogsbruk, energiproduktion, transport, kläde, läkemedel, IT etc.
  • Begränsa vilken typ av samhällspåverkan du vill undersöka. Du skulle till exempel kunna undersöka hur industrialiseringen har påverkat modet, hur digitaliseringen har påverkat vården, eller hur AI har påverkat skogsbruket.
  • Begränsa dig geografiskt.  Vilken betydelse har teknologisk utveckling (kanske gärna under något specifik tidsperiod eller inom någon specifik sektor för att göra det mer specifikt) haft för livsvillkoren i kommunen? Hur har det påverkat ekonomi, politik och kultur? Kanske kan du intervjua något gammalt kommunalråd, gamla industriarbetare, vd:n på något lokalt viktigt företag eller någon från hembygdsföreningen?
Armend 288
Postad: 8 sep 2020 15:22
oggih skrev:

Några idéer på hur du kan göra arbetet smalare:

  • Begränsa vilken typ av teknikutveckling du vill undersöka. Är det någon speciell typ av teknik inom något visst område du är intresserad av? Teknikutveckling finns överallt, så det är bara att fundera på vad just du är intresserad av, t.ex. skogsbruk, energiproduktion, transport, kläde, läkemedel, IT etc.
  • Begränsa vilken typ av samhällspåverkan du vill undersöka. Du skulle till exempel kunna undersöka hur industrialiseringen har påverkat modet, hur digitaliseringen har påverkat vården, eller hur AI har påverkat skogsbruket.
  • Begränsa dig geografiskt.  Vilken betydelse har teknologisk utveckling (kanske gärna under något specifik tidsperiod eller inom någon specifik sektor för att göra det mer specifikt) haft för livsvillkoren i kommunen? Hur har det påverkat ekonomi, politik och kultur? Kanske kan du intervjua något gammalt kommunalråd, gamla industriarbetare, vd:n på något lokalt viktigt företag eller någon från hembygdsföreningen?

Tack! 

Svara
Close