Gymansiumarbete
Hej! Det har blivit dags för mig att snart börja på gymnasiearbetet. Men jag har jätte svårt att hitta förslag och idéer, men jag har valt att beskriva om fattigdom och behöver att någon hjälpa mig med frågeställning!
Lite brainstorming som kanske kan ge dig fler idéer...
1) Hjälper biståndsarbete länder att lösa sina fattigdomsproblem? Vad karaktäriserar i så fall bra biståndsarbete? Hur bör organisationer jobba för att maximera sin nytta? Hur mycket uppföljningsarbete gör de olika organisationerna för att kolla om deras tidigare projekt faktiskt fått de önskade effekterna?
2) Hur/Varför är fattigdom relaterat till andra strukturer i ett samhälle? Vad finns det för politiska eller sociala faktorer som gör det lätt respektive svårt för enskilda individer att ta sig ur fattigdom eller för regeringar att lyfta sitt land ur fattigdom? Det har t.ex. sagts att strikt "traditionella" könsroller kan förhindra ekonomisk utveckling eftersom de kan hindra halva befolkningen (kvinnorna) ifrån att aktivt delta i det ekonomiska samhället—både som arbetare och konsumenter. Betyder det att feministiskt arbete också kan vara effektivt mot fattigdom?
3) Vad finns det för individuella konsekvenser av fattigdom? Hur påverkas människor i sin fysiska, psykiska och sociala utveckling av att leva i fattigdom? Det är redan välkänt att fattigdom statistiskt hänger ihop med många problem—förhöjd stress, sämre fysisk och mental hälsa, mer kriminalitet (både som offer och förövare)—och det har till och med börjat dyka upp indikationer på att människor får lägre IQ av att hamna i fattigdom. Varför finns det sådana samband och vad kan vi göra för att motverka fattigdomens negativa effekter?
4) Varför/Hur har synen på fattigdom förändrats historiskt och hur ska vi förstå begreppet idag? En genomsnittlig svensk idag har råd med ett liv som på vikingatiden hade betraktats som rena lyxlivet, och även någon som lever på vad vi i dagens Sverige kallar för existensminimum har antagligen bättre tillgång till tryggare, renare och hälsosammare mat och husrum än väldigt många hade för bara 150 år sedan. Hur ska vi då tolka fattigdom? Kan det begripas i absoluta termer, som en brist på vissa förnödenheter, eller måste det alltid förstås i relation till det övriga samhället i vilket individen lever? Hur behöver i så fall relationen se ut mellan en individ och övriga samhället för att individen ska kunna sägas vara fattig?
Jag pratade nyligen med en som levde i skogen i sju år. Han vandrade runt i landet och byggde tillfälliga hyddor att bo i, han höll sig varm genom lägereldar och det mesta han åt var sådant han samlade från skogen eller hittade i containrar. Men han gjorde inte det för att han var tvungen utan för att han trivdes med det. Han hade nästan inga pengar alls men hade ändå allt han ville och behövde. Kan han räknas som fattig? Den gamle greken Epikuros skrev "fattigdom är inte att äga lite, utan att sakna mycket", och ur det perspektivet var nog mannen jag pratade med rikare än de flesta av oss eftersom han var helt nöjd med det lilla han hade.
Jag ska välja den här frågan ”Vad finns det för politiska eller sociala faktorer som gör det lätt respektive svårt för enskilda individer att ta sig ur fattigdom eller för regeringar att lyfta sitt land ur fattigdom”. Men jag undrar om är det viktigt att man skriva men egna ord eller ej?
Låter som en lämplig fråga att skriva om. Förslagsvis kan du välja att fokusera på antingen varför det är svårt för individer att ta sig ur fattigdom, eller varför det är svårt för regeringar att lyfta sitt land ur fattigdom. Då lär uppsatsen bli mer fokuserad.
Toffelfabriken skrev:Låter som en lämplig fråga att skriva om. Förslagsvis kan du välja att fokusera på antingen varför det är svårt för individer att ta sig ur fattigdom, eller varför det är svårt för regeringar att lyfta sitt land ur fattigdom. Då lär uppsatsen bli mer fokuserad.
Jag har valt att skiva om. Vad det finns för sociala faktorer som gör det lätt respektive svårt för enskilda individer att ta sig ur fattigdom?