Grundtonens frekvens
Hej, behöver lite hjälp med denna uppgift. Hur kan jag räkna ut v så att jag kan sedan räkna ut f?
Ska jag anta att v=340m/s?
De flesta människor har ju luft i hörselgången. Så, ja.
👍 🤣🙈
Jag skulle räkna på en öppen pipa, så att det blir en buk vid trumhinnan.
Smaragdalena skrev:Jag skulle räkna på en öppen pipa, så att det blir en buk vid trumhinnan.
Gången har en resonans som en halvöppen pipa. Den buken vid den öppna sidan är en buk i luftens hastighet.
Man kan också rita buken vid trumhinnan, men det är då en buk i tryck. Ljudtrycket har en nod vid den öppna sidan.
Pieter Kuiper skrev:Smaragdalena skrev:Jag skulle räkna på en öppen pipa, så att det blir en buk vid trumhinnan.
Gången har en resonans som en halvöppen pipa. Den buken vid den öppna sidan är en buk i luftens hastighet.
Man kan också rita buken vid trumhinnan, men det är då en buk i tryck. Ljudtrycket har en nod vid den öppna sidan.
Det här att avgöra om det är buk eller nod i änden av pipor tycker jag inte är helt logiskt - eller jag har väl inte förstått principen bakom.
Om man tänker en öppen pipa så är det en buk i varje ände och en nod i mitten - luftmolekylerna svänger mycket i båda ändarna av pipan. Det verkar logiskt.
Om man tänker en halvöppen pipa så är det en buk i den öppna änden och en nod i den slutna. Det verkar också logiskt.
Sedan börjar det bli svårt.
Jag kan köpa att det är stopp i hörselgången så att det är en halvöppen pipa, men hur kan man höra något om det är en nod vid trumhinnan?
Förmodligen har det att göra med att man kan räkna med trycknoder eller svängningsnoder och att det är ungefär motsatser, men här börjar det bli svårt för mig.
Smaragdalena skrev:Jag kan köpa att det är stopp i hörselgången så att det är en halvöppen pipa, men hur kan man höra något om det är en nod vid trumhinnan?
Ja, här finns paradoxer, också vid musikinstrument osv.
Trumhinnan måste ju röra sig för att kunna höra något, men den rör sig inte så mycket, mindre än svängningarna vid den öppna änden.
Så det blir nog mer intuitivt om man ritar ljudtrycket: en nod vid den öppna sidan, en buk vid trumhinnan. Det är inte en frirörlig såphinna utan den sitter "fast" med hörselbenskedjan. Hammaren, städet och stigbygeln överför trumhinnans rörelse till det ovala fönstret med större kraft och mindre amplitud (hävarmar för impedansanpassning).
När jag gick på gymnasiet så lärde vår lärare ut att tänka med svängningar, så det känns så bakvänt att tänka på trycknoder! Är det en nod där ljudet är starkast?
Smaragdalena skrev:När jag gick på gymnasiet så lärde vår lärare ut att tänka med svängningar, så det känns så bakvänt att tänka på trycknoder! Är det en nod där ljudet är starkast?
Det beror på vad man mäter vid dessa stående vågor.
Ibland "mäter" man hastighet, till exempel i Rubens rör med dessa gaslågor vid små hål i ett kopparrör (eller så är det en blandning av tryck och hastighet, det beror på Bernoulliprincipen, det är fluiddynamik, inte mitt ämne).
Men det vanliga är att en mikrofon mäter ljudtryck (det gäller även örat tror jag). Jag har väl gjort det med mobiltelefon och dB-app inuti ett plexiglas rör. Då ser man att ljudnivån är klart högre vid bukar inne i röret än vid en öppen ända.
Tack! Krångligt och intressant.