2 svar
116 visningar
Medivh 3
Postad: 27 jun 2017 04:11

Grundlägande Mekanik

Jag har följande problem:

 

Punkterna A (1,2,4), B (1,0,2), C (2,1,3) och D (4,1,1) bildar hörnen i en tetraeder. Jag ska bestämma vinkeln θ mellan AB och BCD.

Den formel jag tänkte skulle vara smidigast att använda denna formel: |a*b|=absin(θ) och sedan lösa för θ. Vilket också är den geometriska innebörden av vektorprodukten.

Mitt problem är att medans a känns rätt givet som vektorn mellan A och B, b känns svårare att få grepp om. Det är juh ett plan det handlar om, så vinkeln kommer vara annorlunda om jag tar b som vektorn mellan B och D än om jag tar b som vektorn mellan B och C.

Någon som kan hjälpa mig i rätt riktning hur jag ska välja b? Eller är den formel jag använder inte den rätta?

Dr. G 9479
Postad: 27 jun 2017 08:47

En variant är att räkna ut vinkeln mellan AB och (BC kryss BD), som är normal till BCD. 

emmynoether 663 – Fd. Medlem
Postad: 27 jun 2017 13:48

Det här är vektoralgebra, inte mekanik.

Svara
Close