41 svar
366 visningar
mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 07:54

Gränsvärde rita graf

Kan man rita upp utan att använda miniräknare? Hur går man tillväga? 3208

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 17 nov 2020 08:22

Gör en värdetabell. Du har funktionerna, så du kan sätta in olika x och beräkna y-värdet för varje x-värde. Då har du sedan punkter (x, y) som du kan pricka ut och få en uppfattning av hur kurvan ser ut.

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 08:42
Skaft skrev:

Gör en värdetabell. Du har funktionerna, så du kan sätta in olika x och beräkna y-värdet för varje x-värde. Då har du sedan punkter (x, y) som du kan pricka ut och få en uppfattning av hur kurvan ser ut.

Har försökt när jag ersätter x med 2,3,4 osv får jag minde och mindre tal ?

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 17 nov 2020 08:47

Japp, det stämmer. Då kan du kanske svara på b) redan innan du ritat grafen? =)

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 08:48
Skaft skrev:

Japp, det stämmer. Då kan du kanske svara på b) redan innan du ritat grafen? =)

B? Detta är a... förstår inte skillnaden mellan b och a de väl typ samma uppgift?

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 17 nov 2020 08:52

Nej, det är samma funktion men i a) undersöker du gränsvärdet då x närmar sig noll. I b) undersöker du gränsvärdet när x går mot oändligheten, dvs vilket y-värde du närmar dig när du sätter in större och större x-värden.

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 09:02
Skaft skrev:

Nej, det är samma funktion men i a) undersöker du gränsvärdet då x närmar sig noll. I b) undersöker du gränsvärdet när x går mot oändligheten, dvs vilket y-värde du närmar dig när du sätter in större och större x-värden.

Jag förstår verkligen inte... :(  hur undersöker man när det är mot 0 och när det är mot oändlighet jag fattar inte vad skillnaden är...

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 17 nov 2020 09:14 Redigerad: 17 nov 2020 09:15

När du sätter in x=1, 2, 3, 4 som du nämnde tidigare, då sätter du ju in allt större x-värden. Det innebär att du "låter x gå mot oändligheten". Motsvarande y-värden blir 1, 0.125, 0.037, 0.015.. Som du sa, de blir mindre och mindre. Men de blir inte hur små som helst, de blir nämligen inte negativa. Gränsvärdet är därför 0, när x går mot oändligheten. Det är den gräns som y-värdena närmar sig, så gränsvärdet i b) existerar, det är 0.

I a)-uppgiften ska vi istället låta x gå mot noll. Så istället för x=1, 2, 3, 4 kan vi sätta in x=1, 0.1, 0.01, etc, och se vad som händer med y-värdet. En extra knix där att tänka på är att ett gränsvärde ska bli samma från båda håll, så vi borde också titta på vad som händer med y om vi låter x gå mot noll från negativa sidan. Vi sätter alltså också in x=-1, -0.1, -0.01.

(Man kan tänka på detta utan graf, men uppgiften är fortfarande att rita kurvan! Det kan också underlätta förståelsen.)

Yngve 40132 – Livehjälpare
Postad: 17 nov 2020 09:20

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 09:39
Skaft skrev:

När du sätter in x=1, 2, 3, 4 som du nämnde tidigare, då sätter du ju in allt större x-värden. Det innebär att du "låter x gå mot oändligheten". Motsvarande y-värden blir 1, 0.125, 0.037, 0.015.. Som du sa, de blir mindre och mindre. Men de blir inte hur små som helst, de blir nämligen inte negativa. Gränsvärdet är därför 0, när x går mot oändligheten. Det är den gräns som y-värdena närmar sig, så gränsvärdet i b) existerar, det är 0.

I a)-uppgiften ska vi istället låta x gå mot noll. Så istället för x=1, 2, 3, 4 kan vi sätta in x=1, 0.1, 0.01, etc, och se vad som händer med y-värdet. En extra knix där att tänka på är att ett gränsvärde ska bli samma från båda håll, så vi borde också titta på vad som händer med y om vi låter x gå mot noll från negativa sidan. Vi sätter alltså också in x=-1, -0.1, -0.01.

(Man kan tänka på detta utan graf, men uppgiften är fortfarande att rita kurvan! Det kan också underlätta förståelsen.)

ok har jag förstått rätt när man vill att det ska gå mot oändligheten betyder det att man ska lägga in stora tal som 1,2,3,4,5,6,7 osv men när x----->0 ska man lägga in tal som x=-1, -0,1, -0,01, -0,001 osv? alltså med minustecken också?

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 17 nov 2020 09:51
mattegeni1 skrev:

när man vill att det ska gå mot oändligheten betyder det att man ska lägga in stora tal som 1,2,3,4,5,6,7 osv

Japp.

men när x----->0 ska man lägga in tal som x=-1, -0,1, -0,01, -0,001 osv? alltså med minustecken också?

Ja, typ. Grejen är att x kan gå mot noll på två olika sätt, antingen från höger (positiva tal, 0.1, 0.01, 0.001) eller från vänster (-0.1, -0.01, -0.001). Undersöker vi y-värden när x går mot noll från höger, då pratar man om ett "högergränsvärde". Och på motsvarande sätt, när x närmar sig noll från andra hållet blir det ett "vänstergränsvärde". Om dessa två gränsvärden är lika, då är det gränsvärdet för funktionen (då x går mot noll). Om de är olika, då säger man att funktionen saknar gränsvärde (då x går mot noll).

Så varje sätt att närma sig noll på, "lägger en röst" på vad gränsvärdet är. Om alla är överens, då finns ett gränsvärde, annars inte.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 17 nov 2020 09:57

Det är bättre att välja stora tal som 1000, 10 000, 100 000, 1 000 000 och så vidare. Du behöver räkna väldigt länge innan du kommer "i närheten av oändligheten" om du undersöker alla heltal!

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 17 nov 2020 10:01

Jo, det beror ju på sammanhanget vad som är ett "stort tal". I det här fallet tror jag nog man ser tendensen innan x når 10, men det gäller förstås inte alltid.

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 10:03
Smaragdalena skrev:

Det är bättre att välja stora tal som 1000, 10 000, 100 000, 1 000 000 och så vidare. Du behöver räkna väldigt länge innan du kommer "i närheten av oändligheten" om du undersöker alla heltal!

då får jag jätte små tal sen får vi ju inte använda miniräknare så tror det blir svårt att räkna med jätte jätte stora tal?

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 10:27

hur räknar man 0,01^3 eller 0,001^3, 0,0001^3 det blir ju jätte stora siffror förstår verkligen inte hur man räknar det utan miniräknare har försökt nu i en timme :(

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 17 nov 2020 11:08

När du skissar kurvan behöver det inte bli exakt. Det låter som att du märkt de viktiga dragen hos funktionen 1/x^3: när x blir större, då blir y mindre, så att kurvan lägger sig allt närmare x-axeln. När x närmar sig noll från höger, då blir x^3 jättelitet, vilket gör att y får skyhöga värden (delar man på väldigt lite, får man väldigt mycket). Därför blir kurvan lite rampformad:

Om du vet hur kurvan 1/x ser ut, så är 1/x^3 väldigt likartad. Den är bara "mer extrem": i de branta delarna är 1/x^3 ännu brantare, och i de platta delarna är 1/x^3 ännu plattare.

Med det sagt: 0.01 är samma sak som 1100\frac{1}{100}. Så med lite bråk- och potensregler:

10.013=1(1/100)3=113/1003=11/1003=1003\dfrac{1}{0.01^3} = \dfrac{1}{(1 / 100)^3} = \dfrac{1}{1^3 / 100^3} = \dfrac{1}{1 / 100^3} = 100^3.

På samma sätt är 0.001 = 1/1000, vilket leder till att 10.0013\frac{1}{0.001^3} blir 100031000^3 med samma omskrivningar. Det finns andra sätt att göra det på också, man kan skriva om 10.013\frac{1}{0.01^3} som en tiopotens, och sen använda exponenten för att läsa av hur många steg kommatecknet ska flyttas.

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 11:56
Skaft skrev:

När du skissar kurvan behöver det inte bli exakt. Det låter som att du märkt de viktiga dragen hos funktionen 1/x^3: när x blir större, då blir y mindre, så att kurvan lägger sig allt närmare x-axeln. När x närmar sig noll från höger, då blir x^3 jättelitet, vilket gör att y får skyhöga värden (delar man på väldigt lite, får man väldigt mycket). Därför blir kurvan lite rampformad:

Om du vet hur kurvan 1/x ser ut, så är 1/x^3 väldigt likartad. Den är bara "mer extrem": i de branta delarna är 1/x^3 ännu brantare, och i de platta delarna är 1/x^3 ännu plattare.

Med det sagt: 0.01 är samma sak som 1100\frac{1}{100}. Så med lite bråk- och potensregler:

10.013=1(1/100)3=113/1003=11/1003=1003\dfrac{1}{0.01^3} = \dfrac{1}{(1 / 100)^3} = \dfrac{1}{1^3 / 100^3} = \dfrac{1}{1 / 100^3} = 100^3.

På samma sätt är 0.001 = 1/1000, vilket leder till att 10.0013\frac{1}{0.001^3} blir 100031000^3 med samma omskrivningar. Det finns andra sätt att göra det på också, man kan skriva om 10.013\frac{1}{0.01^3} som en tiopotens, och sen använda exponenten för att läsa av hur många steg kommatecknet ska flyttas.

om vi exempel har 1/0,001 hur räknar man ut detta division med huvudräkning UTAN miniräknare jag börjar man tex i högerled och 1/1 =1 så skriver man 1 och 1/0 osv blir 0 så när vi räknar hela nämnare får vi 1000 men vi har ju decimaler? hur kan man bara strunta i decimalerna?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 17 nov 2020 12:03

Du borde ha lärt dig på högstadiet att när man multiplicerar eller dividerar med en tiopotens så flyttar man kommat lagom många steg åt höger eller vänster.

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 12:04
Smaragdalena skrev:

Du borde ha lärt dig på högstadiet att när man multiplicerar eller dividerar med en tiopotens så flyttar man kommat lagom många steg åt höger eller vänster.

vart kan jag läsa om det för att på en repetition?

Yngve 40132 – Livehjälpare
Postad: 17 nov 2020 12:06 Redigerad: 17 nov 2020 12:09
mattegeni1 skrev:

om vi exempel har 1/0,001 hur räknar man ut detta division med huvudräkning UTAN miniräknare jag börjar man tex i högerled och 1/1 =1 så skriver man 1 och 1/0 osv blir 0 så när vi räknar hela nämnare får vi 1000 men vi har ju decimaler? hur kan man bara strunta i decimalerna?

10,001=\frac{1}{0,001}= (förläng med 1000) =1000·11000·0,001=10001=1000=\frac{1000\cdot1}{1000\cdot0,001}=\frac{1000}{1}=1000.

Akternativt, skriv 11 som 10010^0 och 0,0010,001 som 10-310^{-3}.

Du får då 10,001=10010-3=100-(-3)=103=1000\frac{1}{0,001}=\frac{10^0}{10^{-3}}=10^{0-(-3)}=10^3=1000.

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 12:07
Yngve skrev:
mattegeni1 skrev:

om vi exempel har 1/0,001 hur räknar man ut detta division med huvudräkning UTAN miniräknare jag börjar man tex i högerled och 1/1 =1 så skriver man 1 och 1/0 osv blir 0 så när vi räknar hela nämnare får vi 1000 men vi har ju decimaler? hur kan man bara strunta i decimalerna?

10,001=\frac{1}{0,001}= (förläng med 1000) =1000·11000·0,001=10001=1000=\frac{1000\cdot1}{1000\cdot0,001}=\frac{1000}{1}=1000.

förlåt om jag verkar trög och jobbig men hur visste du att man ska förlänga med JUST 1000? :( 

Yngve 40132 – Livehjälpare
Postad: 17 nov 2020 12:13 Redigerad: 17 nov 2020 12:16
mattegeni1 skrev:

förlåt om jag verkar trög och jobbig men hur visste du att man ska förlänga med JUST 1000? :( 

Du behöver absolut inte be om ursäkt!

Jag förlänger med 1000 eftersom 0,001 är lika med 1/1000.

Ett annat tydligare sätt att skriva är kanske 10,001=111000=1000·11000·11000=10001=1000\frac{1}{0,001}=\frac{1}{\frac{1}{1000}}=\frac{1000\cdot1}{1000\cdot\frac{1}{1000}}=\frac{1000}{1}=1000.

Se även mitt uppdaterade tidigare svar med tips om att skriva 1 och 0,001 som tiopotenser och utnyttja potenslagarna.

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 17 nov 2020 12:15

0.001 är en tusendel. Tusen sådana blir en hel.

0.1 = tiondel (1/10)

0.01 = hundradel (1/100)

0.001 = tusendel (1/1000)

osv. Decimaltalen och 10, 100, 1000-talen hänger därför ihop: Att multiplicera med 0.1 är samma som att dela med 10. Att dividera med 0.001 är samma som att multiplicera med 1000.

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 12:16
Yngve skrev:
mattegeni1 skrev:

förlåt om jag verkar trög och jobbig men hur visste du att man ska förlänga med JUST 1000? :( 

Du behöver absolut inte be om ursäkt!

Jag förlänger med 1000 eftersom 0,001 är lika med 1/1000.

Ett annat tydligare sätt att skriva är kanske 10,001=111000=1000·11000·11000=10001=1000\frac{1}{0,001}=\frac{1}{\frac{1}{1000}}=\frac{1000\cdot1}{1000\cdot\frac{1}{1000}}=\frac{1000}{1}=1000.

Se även mitt uppdaterade tidigare svar med tips om att skriva 1 och 0,001 som potenser.

ok så 0,0001 är 10^-4? och 0,000001 är samma sak som 10^-6 ? och så vidare?

Yngve 40132 – Livehjälpare
Postad: 17 nov 2020 12:19 Redigerad: 17 nov 2020 12:22
mattegeni1 skrev:

ok så 0,0001 är 10^-4? och 0,000001 är samma sak som 10^-6 ? och så vidare?

Yes, det stämmer.

Exenpel:

0,00001=1100000=1105=10-50,00001=\frac{1}{100000}=\frac{1}{10^5}=10^{-5}

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 12:29
Yngve skrev:
mattegeni1 skrev:

ok så 0,0001 är 10^-4? och 0,000001 är samma sak som 10^-6 ? och så vidare?

Yes, det stämmer.

Exenpel:

0,00001=1100000=1105=10-50,00001=\frac{1}{100000}=\frac{1}{10^5}=10^{-5}

ok så om jag lägger in 0,01 istället för x får jag 1/(10-2)som blir 1/10-6= 1/1000000 men hur ska jag få bort täljaren?

ConnyN 2582
Postad: 17 nov 2020 12:35

En sak som är utmärkt att träna på i denna uppgift när du inte får använda miniräknare är potenser. I matte3 bör du väl kunna det rätt bra?

Om vi gör en tabell för x-värden i uppgift a där vi undersöker att x0  så kan vi börja med x=0,1 som vi kan skriva som 1·10-1  vilket man kan skriva som 10-1  Vi upphöjer  (10-1)3 =10-3 och det är samma som 0,001.

Nästa steg x=0,01 vilket är detsamma som  10-2 och då ska vi upphöja den med 3 också  (10-2)3=106 vilket ka skrivas som 0,000001. Redan här börjar vi ana att när x går mot noll så kommer y att bli mycket stort.

På det viset blir huvudräkningen i detta fall ganska minimal.

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 12:38
ConnyN skrev:

En sak som är utmärkt att träna på i denna uppgift när du inte får använda miniräknare är potenser. I matte3 bör du väl kunna det rätt bra?

Om vi gör en tabell för x-värden i uppgift a där vi undersöker att x0  så kan vi börja med x=0,1 som vi kan skriva som 1·10-1  vilket man kan skriva som 10-1  Vi upphöjer  (10-1)3 =10-3 och det är samma som 0,001.

Nästa steg x=0,01 vilket är detsamma som  10-2 och då ska vi upphöja den med 3 också  (10-2)3=106 vilket ka skrivas som 0,000001. Redan här börjar vi ana att när x går mot noll så kommer y att bli mycket stort.

På det viset blir huvudräkningen i detta fall ganska minimal.

ok nu har jag förstått att när x---->0 i 1/x3 ju mindre x blir desto större blir y men jag vet inte hur man ritar en sådan graf? förstår inte riktigt och samma sak med negativa sidan ju mindre x blir desto större negativ tal får vi som -1000 -1000000 osv men hur ritar man det kan någon visa hur man ska bestämma själva Grafen ska se ut 

Yngve 40132 – Livehjälpare
Postad: 17 nov 2020 12:46 Redigerad: 17 nov 2020 12:46
mattegeni1 skrev:

ok så om jag lägger in 0,01 istället för x får jag 1/(10-2)som blir 1/10-6= 1/1000000 men hur ska jag få bort täljaren?

Nu blev det lite fel.

Det gäller att 10,013=1(10-2)3=110-6=106=1000000\frac{1}{0,01^3}=\frac{1}{(10^{-2})^3}=\frac{1}{10^{-6}}=10^6=1000000

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 12:51
Yngve skrev:
mattegeni1 skrev:

ok så om jag lägger in 0,01 istället för x får jag 1/(10-2)som blir 1/10-6= 1/1000000 men hur ska jag få bort täljaren?

Nu blev det lite fel.

Det gäller att 10,013=1(10-2)3=110-6=106=1000000\frac{1}{0,01^3}=\frac{1}{(10^{-2})^3}=\frac{1}{10^{-6}}=10^6=1000000

jag förstår hur man räknar nu, men hur ritar man in på graf? förstår inte jag fattar att dom menar ju mindre x ju större blir y 

ConnyN 2582
Postad: 17 nov 2020 12:51

Tråkigt det blev fel när jag skrev i formelskrivaren. Det jag skrev skulle motsvara (10^-1)^3 = 10^-3
Även (10^-2)^3 = 10^6 ska det vara.

Felet måste ha blivit vid en av de senaste uppdateringarna. Det såg helt rätt ut innan jag tryckte på posta svar.

Yngve 40132 – Livehjälpare
Postad: 17 nov 2020 12:51
mattegeni1 skrev:

ok nu har jag förstått att när x---->0 i 1/x3 ju mindre x blir desto större blir y men jag vet inte hur man ritar en sådan graf? förstår inte riktigt och samma sak med negativa sidan ju mindre x blir desto större negativ tal får vi som -1000 -1000000 osv men hur ritar man det kan någon visa hur man ska bestämma själva Grafen ska se ut 

Grafen ser ut så här och du kan använda en värdetabell flr att komma fram till det ungefärliga utseendet.

Välj t.ex. följande x-värden i din tabell:

x = 1

x = -1

x = 10

x = -10

x = 0,1

x = -0,1

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 13:04
Yngve skrev:
mattegeni1 skrev:

ok nu har jag förstått att när x---->0 i 1/x3 ju mindre x blir desto större blir y men jag vet inte hur man ritar en sådan graf? förstår inte riktigt och samma sak med negativa sidan ju mindre x blir desto större negativ tal får vi som -1000 -1000000 osv men hur ritar man det kan någon visa hur man ska bestämma själva Grafen ska se ut 

Grafen ser ut så här och du kan använda en värdetabell flr att komma fram till det ungefärliga utseendet.

Välj t.ex. följande x-värden i din tabell:

x = 1

x = -1

x = 10

x = -10

x = 0,1

x = -0,1

en fråga när man ska rita ut 0,1, 0,01, 0,001, 0,0001 osv hur ritar man ut det på x axeln? det finns ju bara 1,2,3,4,5,6,7 osv  heltal ?

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 13:13

På b)  uppgiften så blir y större och större ju större x blir desto större blir y men varför ser den ut som alternativ 1 som jag ritat och inte 2? Alternativ 2 förklarar ju att ju större x är desto större blir y men så säger ju inte graf 1?

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 17 nov 2020 13:18 Redigerad: 17 nov 2020 13:18

I tabellen har du satt x=1000 och x=10 000, men i beräkningarna har du satt x=10-3x=10^{-3} och x=10-4x=10^{-4}, vilket motsvarar 0.001 och 0.0001.

mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 13:27
Skaft skrev:

I tabellen har du satt x=1000 och x=10 000, men i beräkningarna har du satt x=10-3x=10^{-3} och x=10-4x=10^{-4}, vilket motsvarar 0.001 och 0.0001.

ok så det ska vara 10och 104  som motsvarar 1000 och 10 000 men hur ritar man upp det i grafen?

Yngve 40132 – Livehjälpare
Postad: 17 nov 2020 14:02 Redigerad: 17 nov 2020 14:03
mattegeni1 skrev:

en fråga när man ska rita ut 0,1, 0,01, 0,001, 0,0001 osv hur ritar man ut det på x axeln? det finns ju bara 1,2,3,4,5,6,7 osv  heltal ?

Om du delar in sträckan mellan 0 och 1 i 10 lika stora delar så är varje sådan del 0,1 lång.

Punkten x = 0,1 ligger alltså till höger om origo, på avståndet 1/10 av avståndet mellan 0 och 1.

Den är svår att rita in om du har tätt mellan heltalen på x-axeln.

Ännu svårare blir det att pricka in motsvarande y-värde, som då är 1/0,1^3 = 1000.

Därför är det ingen idé att ta med vare sig x = 0,01, x = 0,001 eller 0,0001 i värdetabellen om avsikten är att faktiskt pricka in punkterna i koordinatsystemet.

Yngve 40132 – Livehjälpare
Postad: 17 nov 2020 14:17
mattegeni1 skrev:

ok så det ska vara 10och 104  som motsvarar 1000 och 10 000 men hur ritar man upp det i grafen?

Du kommer inte att kunna markera värdena 0,001 och 1000 på samma axel (om den har en linjär skala).

Du ska inte rita en detaljerad graf, endast dess principiella utseende.

Yngve 40132 – Livehjälpare
Postad: 17 nov 2020 14:27 Redigerad: 17 nov 2020 14:43
mattegeni1 skrev:

På b)  uppgiften så blir y större och större ju större x blir desto större blir y men varför ser den ut som alternativ 1 som jag ritat och inte 2? Alternativ 2 förklarar ju att ju större x är desto större blir y men så säger ju inte graf 1?

Nej det stämmer inte. Sambandet y=2x3y=\frac{2}{x^3} innebär att

  • då x rör sig bort från 0 så rör sig y mot 0.
  • då x rör sig mot 0 så rör sig y bort från 0.
mattegeni1 3231
Postad: 17 nov 2020 14:55
Yngve skrev:
mattegeni1 skrev:

På b)  uppgiften så blir y större och större ju större x blir desto större blir y men varför ser den ut som alternativ 1 som jag ritat och inte 2? Alternativ 2 förklarar ju att ju större x är desto större blir y men så säger ju inte graf 1?

Nej det stämmer inte. Sambandet y=2x3y=\frac{2}{x^3} innebär att

  • då x rör sig bort från 0 så rör sig y mot 0.
  • då x rör sig mot 0 så rör sig y bort från 0.

hur ska man rita då? svårt att rita in 1000, 10 000, 1000 000, 1000 000 000 osv på en graf....

ConnyN 2582
Postad: 17 nov 2020 15:01

Du kan använda potenser där med 10^1. 10^2 och så vidare det blir en logaritmisk skala då och i det här fallet gör det inget. 

Yngve 40132 – Livehjälpare
Postad: 17 nov 2020 15:34
mattegeni1 skrev: 

hur ska man rita då? svårt att rita in 1000, 10 000, 1000 000, 1000 000 000 osv på en graf....

Läs det här svaret igen.

Svara
Close