Gränsvärde för ett rotuttryck
Uppgift:
Bröt ut x från rotuttrycket, men det gjorde inte det lättare att se att svaret är 3/2. Det går säkert att få svaret genom att testa för stora värden, men det är inte meningen. Tips på hur jag kan komma fram till svaret?
Rötter brukar bli bra att förlänga med konjugatet.
Förläng med konjugatet.
Alternativt använder man serieutvecklingen:
,
tomast80 skrev:Alternativt använder man serieutvecklingen:
,
Ingen aning om vad det är för något
Micimacko skrev:Rötter brukar bli bra att förlänga med konjugatet.
Då måste jag förlänga nämnaren med konjugatet väl?
Dualitetsförhållandet skrev:tomast80 skrev:Alternativt använder man serieutvecklingen:
,
Ingen aning om vad det är för något
Det är Maclaurinutveckling kring . Om är stort kommer
samt vara nära 0.
Se standardserier här:
Dualitetsförhållandet skrev:Micimacko skrev:Rötter brukar bli bra att förlänga med konjugatet.
Då måste jag förlänga nämnaren med konjugatet väl?
Att förlänga betyder att multiplicera med 1, uttryckt som ett bråk med samma uttryck i täljaren och nämnaren.
tomast80 skrev:Dualitetsförhållandet skrev:tomast80 skrev:Alternativt använder man serieutvecklingen:
,
Ingen aning om vad det är för något
Det är Maclaurinutveckling kring . Om är stort kommer
samt vara nära 0.
Se standardserier här:
Har ingen aning om vad Maclaurin series är.
Laguna skrev:Dualitetsförhållandet skrev:Micimacko skrev:Rötter brukar bli bra att förlänga med konjugatet.
Då måste jag förlänga nämnaren med konjugatet väl?
Att förlänga betyder att multiplicera med 1, uttryckt som ett bråk med samma uttryck i täljaren och nämnaren.
Det hjälper knappast
Jo, det hjälper. Kan du visa hur långt du har kommit?
Kan du bryta ut ett x både uppe och nere?
Micimacko skrev:Kan du bryta ut ett x både uppe och nere?
Tack så mycket, nu löste jag den!
Det blir dock svårt i uppgift c) då allt är likadant som i den här uppgiften förutom att . Om jag använder samma metod som i den här uppgiften för c) får jag samma svar i c). Svaret ska dock vara -3/2 i c) istället för 3/2 som jag får i den här uppgiften.
Täljaren blir negativ och nämnaren positiv, eller hur?
Laguna skrev:Täljaren blir negativ och nämnaren positiv, eller hur?
Nej, för jag kommer att göra samma omskrivningar som i den första uppgiften. Det kommer ge:
Blir 3x+1 ett positivt eller negativt tal om x är ett stort negativt tal?
Det du bryter ut ur rötterna är |x|, inte x. Det är där det blir fel.
Smaragdalena skrev:Blir 3x+1 ett positivt eller negativt tal om x är ett stort negativt tal?
Det du bryter ut ur rötterna är |x|, inte x. Det är där det blir fel.
Om är .
Varför blir det fel?
Smaragdalena skrev:Blir 3x+1 ett positivt eller negativt tal om x är ett stort negativt tal?
Det du bryter ut ur rötterna är |x|, inte x. Det är där det blir fel.
Det är x jag bryter ut, det är det som är problemet i min lösning ju. Jag ska bryta ut eftersom det inom rotuttrycket kommer att bli positivt måste det jag bryter ut också vara positivt i det här fallet iaf. Så om jag bryter ut -x blir det bra, och jag kommer fram till rätt svar.
Du kan aldrig ha något negativt under roten. Du bryter ut x^2 under roten, sen skriver du om rot(x^2) till |x|, och sen byter du ut den mot x eller - x efteråt om du redan vet ifall x är pos eller neg.
Micimacko skrev:Du kan aldrig ha något negativt under roten. Du bryter ut x^2 under roten, sen skriver du om rot(x^2) till |x|, och sen byter du ut den mot x eller - x efteråt om du redan vet ifall x är pos eller neg.
Det var exakt det jag menade ju