Grammatik
Visa spoiler
Skriv ditt dolda innehåll här
Hej, jag skulle behöva hjälp med att sätta ut olika ordklasser (Subjekt, predikat, direkt objekt och indirekt objekt) i denna mening:
"Det känns som skolverket lägger ner en stor vikt på våra svagheter och bortser alla stora möjligheter vi faktiskt visar, varför inte se våra styrkor och låta oss ta nytta och utveckla våra styrkor".
Samt markera ut huvudsats och bisats!
Tack på förhand!
Välkommen till Pluggakuten! Hur har du börjat? Börja med subjektklassen. Vilket/vilka ord i meningen är subjekt? :)
Jag har chansat på: De, Skolverket, våra, vi, oss
Är jag rätt ute?
Nej, det här måste vi reda ut.
Du skriver:
"... jag skulle behöva hjälp med att sätta ut olika ordklasser
(Subjekt, predikat, direkt objekt och indirekt objekt) i denna mening"
Det du räknar upp är exempel på satsdelar.
Exempel på ordklasser är substantiv, verb, adjektiv, prepositioner.
"Det känns som skolverket lägger ner en stor vikt på våra svagheter
och bortser alla stora möjligheter vi faktiskt visar,
varför inte se våra styrkor och låta oss ta nytta och utveckla våra styrkor."
Det här är två meningar (med kommatecken emellan).
Och vad uttrycker de? Menar man något i den här stilen?
Det känns som skolverket fäster stor vikt vid våra svagheter
och helt bortser från de styrkor vi faktiskt uppvisar.
Varför inte se våra styrkor och diskutera hur vi kan utnyttja och utveckla dem?
Vad säger du?
Varifrån kommer meningen?
Frågas det efter ordklasser eller satsdelar?
Ja du har nog helt rätt, jag skrev bara av instruktionen som jag har fått från min lärare. Meningen är ett exempel som vi har fått och som vi ska markera ut vilken som är bisats, huvudsats men likaså utmärka subjekt, predikat, Direkt objekt och indirekt objekt.
Grundläggande har jag ändå hängt med rätt bra men tycker det är svårt i detta fall när det är som du säger, att vår mening egentligen ska fördelas till två. Hur ställer man sig till när det inte är rätt grammatiskt?
Om man ska göra en analys av en mening som inte är grammatiska korrekt så går man själv fixa till den grammatiska korrektheten så väl att den går att analysera. Sen får man väl skriva en kommentar, om vad det är man själv har ändrat i meningen för att kunna analysera den.