2 svar
51 visningar
Maya_20225 behöver inte mer hjälp
Maya_20225 35
Postad: 16 maj 2023 11:41

Grafisk lösningar

Hej ! 

Jag har inte någon special fråga.

Men jag fattar inte det med  två reella lösningar, dubbelrot   och saknar reella lösningar.

Kan du förklara hur man ska tänka på var och en.

Tack

Bedinsis 2998
Postad: 16 maj 2023 12:09

Låt mig förklara med ett exempel:

Ponera att du skall hitta när som

x2+10=0

Ett sätt att göra detta på vore att rita upp funktionen y=fx=x2+10och se för vilka x-värden som y-värdet blir 0, dvs. när som kurvan skär x-axeln.

Den funktionen är enkel nog att du antagligen kan se framför dig hur den ser ut: en dal, en glad mun, då x=0 som får större och större värde då x får värden längre och längre från 0. Då den dessutom som lägst blir 10 då x=0 så kommer den inte ens i närheten av x-axeln, så det finns inga x-värden för vilka y-värdet blir 0. Den saknar med andra ord reella lösningar.

Om vi nu låter konstanten 10 minska i värde kommer grafen komma närmre och närmre x-axeln, ända tills konstanten är 0, vid vilket tillfälle kurvan nätt och jämnt snuddar vid x-axeln med sin lägsta punkt, dvs. då x=0. Vi har då ekvationen

x2=0

vilket om man löser algebraiskt ger att x=±0=±0. Detta är egentligen två lösningar som råkar vara identiska, och är det som man kallar dubbelrot.

Låter vi konstanten bli ännu lägre(t.ex. -4) så befinner sig minipunkten i grafen under x-axeln, och eftersom grafen är ständigt stigande om vi går ifrån minipunkten så kommer vi få två punkter som skär x-axeln, så vi har två stycken lösningar, två reella lösningar.


Löser man detta algebraiskt får man

x2+10=0x2=-10x=±-10, ej reelltx2=0x=±0=±0, dubbelrotx2-4=0x2=4x=±4=±2, två reella rötter

Jag hoppas detta gav en fingervisning om vad som egentligen händer då du letar rötter.

Maya_20225 35
Postad: 16 maj 2023 12:17

ja, nu fattar jag tack för hjälpen 

Svara
Close