7 svar
127 visningar
Noah behöver inte mer hjälp
Noah 159
Postad: 22 sep 2019 11:46

Grafisk lösning av ekvationssystem

OK, nu jag fattar ingenting, hur ska jag hitta värda på b och a ? 
frågan är nedan:
2a+b=5 hitta värda på a och b när 6a+3b=15jag har gjort så här för det första ekvationen. b=-2a+5  och för det andra ekvation det är samma slope. 
6a+3b=153b=-6a+15b=-2a+5
Även när jag har använd substitutionsmetoden det blir samma. 

2a+(-2a+5)=52a-2a+5=55=5och i den andra..6a+3b=156a+3(-2a+5)=156a-6a+15=1515=15 
Vad ska jag svara ? 

Laguna Online 30472
Postad: 22 sep 2019 12:02

Tja, det finns oändligt många lösningar, för de båda ekvationerna beskriver samma linje. Så jag vet inte vad för värden man ska svara med. 

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 22 sep 2019 12:04 Redigerad: 22 sep 2019 12:06
Noah skrev:

OK, nu jag fattar ingenting, hur ska jag hitta värda på b och a ? 
frågan är nedan:

...

Sambanden 2a + b = 5 och 6a + 3b = 15 säger exakt samma sak. Det finns ett oändligt antal talpar (a; b) som uppfyller båda dessa samband, nämligen alla punkter på linjen b = -2a + 5.

------

Kan det vara så att frågan egentligen är formulerad på ett annat sätt?

Kan du ta en bild av frågan och ladda upp?

Noah 159
Postad: 22 sep 2019 12:08

Ok, men det borde hette "nånting" i mattespråket eller ? 
kan jag svara så här -2a+5=

Noah 159
Postad: 22 sep 2019 12:14

det är en videolektion här kommer bilden.

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 22 sep 2019 12:22
Noah skrev:

Ok, men det borde hette "nånting" i mattespråket eller ? 
kan jag svara så här -2a+5=

Ja det heter att de två ekvationerna (sambanden) är identiska.

Nej du kan inte svara så, för det gäller ju inte.

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 22 sep 2019 12:27 Redigerad: 22 sep 2019 12:48
Noah skrev:

det är en videolektion här kommer bilden.

Ja det står ju att om du köper 3 ggr så mycket frukt så kostar det 3 ggr så mycket. Det andra sambandet ger alltså ingen extra information utöver vad du redan fått av det första.

Men detta ger åtminstone mer information än vad vi tidigare fått. Eftersom vi kan anta att affären varken ger bort frukt gratis eller betalar för att vi ska ta med oss frukt så kan vi inse att vi har två villkor att ta hänsyn till, nämligen a > 0 och b > 0.

Eftersom a och b dessutom avser priser så inser vi även att antalet lösningar i praktiken inte är oändligt. 

Noah 159
Postad: 22 sep 2019 12:37
Yngve skrev:
Noah skrev:

det är en videolektion här kommer bilden.

Ja det står ju att om du köper 3 ggr så mycket frukt så kostar det 3 ggr så mycket. Det andra sambandet ger alltså ingen extra information utöver vad du redan fått av det första.

Men detta ger åtminstone mer information än vad vi tidigare fått. Eftersom vi kan anta att affären varken ger bort frukt gratis eller betalar för att vi ska ta med oss frukt så kan vi inse att vi har två villkor att ta hänsyn till, nämligen a > 0 och b > 0.

Eftersom A och B dessutom avser priser så inser vi även att antalet lösningar i praktiken inte är oändligt. 

Tack för hjälpen, här jag hittade lite extra info.. 

https://www.youtube.com/watch?v=K5MmwciV1BA

Svara
Close