Grafer som börjar negativt
Hej!
Jag startade en annan tråd om sannolikhet för några dagar sedan, men nu har jag kommit underfund med det :)
Däremot är provet jag har nästa vecka väldigt stort. Det täcker väldigt många områden. Alla som man går i genom i Matte 1 faktiskt. Och jag har just nu fastnat på funktioner.
Jag förstår inte varför grafer börjar på x's negativa sida i vissa fall. Här är ett bildexempel:
Det är fråga 1 som är problemet. Jag har fler exempel, för jag har helt enkelt svårt att läsa ut vad en grafs funktion är om det börjar på den negativa x-sidan.
Är det någon som kan hjälpa mig med det här? Jag skulle verkligen uppskatta det :)
Kan du ur grafen utläsa vad f(2) har för värde?
Yngve skrev:Kan du ur grafen utläsa vad f(2) har för värde?
Ja, det kan jag. Y är ju f(x), så därför är f(2) 6y.
Men sen förstår jag inte hur man tar bort f(-1)?
OHHHHH. Nej. Det var inget förresten. Jag insåg just att jag kan utläsa vad f(-1) är. Det är 1,5y.
Svaret på a) blir därför 4,5y.
Tack så mycket för att du påpekade det här haha!
Men hur skulle man lösa b)?
EDIT: Jag insåg just hur man löste även b) hahaha. Bara att ta bort 2 från f(x + 2) = 2,5. Det blir ju f(x) = 0,5. 0,5x kan man läsa av till 2y, och 2y är ju som redan nämnt f(-1). Det här blev en kortvarig tråd haha.
gylleneburrito skrev:Yngve skrev:Kan du ur grafen utläsa vad f(2) har för värde?
Ja, det kan jag. Y är ju f(x), så därför är f(2) 6y.
Du kanske tänker rätt medan skriver fel. f(2) = 6, inte 6y. Det ska alltså inte vara med något y här.
Men sen förstår jag inte hur man tar bort f(-1)?
OHHHHH. Nej. Det var inget förresten. Jag insåg just att jag kan utläsa vad f(-1) är. Det är 1,5y.
Samma här: f(-1) = 1,5, inte 1,5y
Svaret på a) blir därför 4,5y.
Svaret blir alltså 6 - 1,5 = 4,5
Tack så mycket för att du påpekade det här haha!
Men hur skulle man lösa b)?
EDIT: Jag insåg just hur man löste även b) hahaha. Bara att ta bort 2 från f(x + 2) = 2,5. Det blir ju f(x) = 0,5. 0,5x kan man läsa av till 2y, och 2y är ju som redan nämnt f(-1). Det här blev en kortvarig tråd haha.
Nej så kan du inte göra (och f(-1) var ju inte alls lika med vare sig 2y eller 2).
Gör istället så här:
Kalla x+2 för z ett tag. Då lyder frågan så här: Vilket värde har z då f(z) = 2,5?
Kan du i grafen läsa av vilket värde på z som ger f(z) = 2,5?
Om du kan det så kan du sedan enkelt beräkna vilket värde x ska ha för att z ska få det värdet.
Yngve skrev:gylleneburrito skrev:Yngve skrev:Kan du ur grafen utläsa vad f(2) har för värde?
Ja, det kan jag. Y är ju f(x), så därför är f(2) 6y.
Du kanske tänker rätt medan skriver fel. f(2) = 6, inte 6y. Det ska alltså inte vara med något y här.
Men sen förstår jag inte hur man tar bort f(-1)?
OHHHHH. Nej. Det var inget förresten. Jag insåg just att jag kan utläsa vad f(-1) är. Det är 1,5y.Samma här: f(-1) = 1,5, inte 1,5y
Svaret på a) blir därför 4,5y.
Svaret blir alltså 6 - 1,5 = 4,5
Tack så mycket för att du påpekade det här haha!
Men hur skulle man lösa b)?
EDIT: Jag insåg just hur man löste även b) hahaha. Bara att ta bort 2 från f(x + 2) = 2,5. Det blir ju f(x) = 0,5. 0,5x kan man läsa av till 2y, och 2y är ju som redan nämnt f(-1). Det här blev en kortvarig tråd haha.
Nej så kan du inte göra (och f(-1) var ju inte alls lika med vare sig 2y eller 2).
Gör istället så här:
Kalla x+2 för z ett tag. Då lyder frågan så här: Vilket värde har z då f(z) = 2,5?
Kan du i grafen läsa av vilket värde på z som ger f(z) = 2,5?
Om du kan det så kan du sedan enkelt beräkna vilket värde x ska ha för att z ska få det värdet.
Ja, jag formulerade det lite konstigt haha. f(x + 2) = 2,5y. 2,5y kan man utläsa till 1x. Eftersom 2,5y är lika med f(x + 2) måste vi ta bort 2 från 1x. Då blir svaret -1x.
OK då förstår jag vad du menar och då stämmer ditt tankesätt.
Men du använder fortfarande väldigt konstiga beteckningar. I vanliga fall betyder 2,5y just "2,5 stycken y", dvs 2,5*y och 1x betyder "1 st x", dvs 1*x.
Vad menar du när du skriver 2,5y och 1x?
Yngve skrev:OK då förstår jag vad du menar och då stämmer ditt tankesätt.
Men du använder fortfarande väldigt konstiga beteckningar. I vanliga fall betyder 2,5y just "2,5 stycken y", dvs 2,5*y och 1x betyder "1 st x", dvs 1*x.
Vad menar du när du skriver 2,5y och 1x?
Ja, det är ju kanske lite konstigt haha. f(x) är ju redan lika med y. Det kändes bara lättare för att få mig själv att greppa funktions-området. Oroa dig inte. Jag skulle inte använda de där beteckningarna på prov haha.
Ja, det är ju kanske lite konstigt haha. f(x) är ju redan lika med y. Det kändes bara lättare för att få mig själv att greppa funktions-området. Oroa dig inte. Jag skulle inte använda de där beteckningarna på prov haha.
Det är bäst att du inte skaffar dig några dumma ovanor som sitter kvar när du gör provet... Gissa hur jag vet det...