Grafer och funktioner
Hej jag behöver hjälp med denna uppgiften, skulle någon kunna hjälpa mig med att försöka lösa den?
Här är uppgiften
Tacksam för svar!
Hur ser vektorerna a/3 respektive -3b/7 ut? (Du kan multiplicera in konstanten i parentesen.)
Smaragdalena skrev:Hur ser vektorerna a/3 respektive -3b/7 ut? (Du kan multiplicera in konstanten i parentesen.)
Jag föstår inte, kan du förklara mer?
ii_noor06 skrev:Smaragdalena skrev:Hur ser vektorerna a/3 respektive -3b/7 ut? (Du kan multiplicera in konstanten i parentesen.)
Jag föstår inte, kan du förklara mer?
ii_noor06 skrev:
Jag föstår inte, kan du förklara mer?
Du kan läsa här om hur det fungerar med multiplikation av ett vanligt tal (kallas "skalär") och en vektor.
Mohammad Abdalla skrev:ii_noor06 skrev:Smaragdalena skrev:Hur ser vektorerna a/3 respektive -3b/7 ut? (Du kan multiplicera in konstanten i parentesen.)
Jag föstår inte, kan du förklara mer?
Så den pilen ovanför a:et har en betydelse? Vad menas med ett vektor?
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Jag föstår inte, kan du förklara mer?
Du kan läsa här om hur det fungerar med multiplikation av ett vanligt tal (kallas "skalär") och en vektor.
Det ska jag göra!
ii_noor06 skrev:
Så den pilen ovanför a:et har en betydelse? Vad menas med ett vektor?
Ja, den har en betydelse. Den indikerar att a är en vektor. Läs här om vad vektorer är.
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Så den pilen ovanför a:et har en betydelse? Vad menas med ett vektor?
Ja, den har en betydelse. Den indikerar att a är en vektor. Läs här om vad vektorer är.
okej jag ska läsa om det och sedan skriva igen här
Mohammad Abdalla skrev:ii_noor06 skrev:Smaragdalena skrev:Hur ser vektorerna a/3 respektive -3b/7 ut? (Du kan multiplicera in konstanten i parentesen.)
Jag föstår inte, kan du förklara mer?
Hej igen!
Jag vet fortfarande inte hur man gör, för jag fattar fortfarande inte efter att jag kollade på dessa videos. Skulle du kunna förklara för mig tydligt?
ii_noor06 skrev:ä
Hej igen!
Jag vet fortfarande inte hur man gör, för jag fattar fortfarande inte efter att jag kollade på dessa videos. Skulle du kunna förklara för mig tydligt?
Vet du nu vad en vektor är?
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:ä
Hej igen!
Jag vet fortfarande inte hur man gör, för jag fattar fortfarande inte efter att jag kollade på dessa videos. Skulle du kunna förklara för mig tydligt?
Vet du nu vad en vektor är?
inte riktigt!
ii_noor06 skrev:inte riktigt!
En vektor kan användas för att beskriva något som har både storlek och riktning. Till exempel hastighet: Flygplanet flyger i 424 km/h i nordostlig riktning.
Andra storheter, som t.ex. temperatur, har ingen riktning: Det är 23 °C utomhus idag. Sådana storheter kallas skalärer.
Vi kan se skillnad på skalärer och vektorer genom att alla skalära storheter kan beskrivas med hjälp av en position på en tallinje.
Om vi ritar en tallinje så kan vi på den markera 23 och låta detta beskriva utomhustemperaturen.
Men vektorer behöver rvå riktningar (dvs två koordinater i ett helt koordinatsystem) för att låta sig beskrivas.
Flygplanets hastighet kan illustreras av en pil från origo till punkten (300, 300). Denna pil har en nordostlig riktning och längden ca 424 (eftersom 3002+3002 424 enligt Pythagoras sats).
Läs mer om vektorer här.
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:inte riktigt!
En vektor kan användas för att beskriva något som har både storlek och riktning. Till exempel hastighet: Flygplanet flyger i 424 km/h i nordostlig riktning.
Andra storheter, som t.ex. temperatur, har ingen riktning: Det är 23 °C utomhus idag. Sådana storheter kallas skalärer.
Vi kan se skillnad på skalärer och vektorer genom att alla skalära storheter kan beskrivas med hjälp av en position på en tallinje.
Om vi ritar en tallinje så kan vi på den markera 23 och låta detta beskriva utomhustemperaturen.
Men vektorer behöver rvå riktningar (dvs två koordinater i ett helt koordinatsystem) för att låta sig beskrivas.
Flygplanets hastighet kan illustreras av en pil från origo till punkten (300, 300). Denna pil har en nordostlig riktning och längden ca 424 (eftersom 3002+3002 424 enligt Pythagoras sats).
Läs mer om vektorer här.
"Flygplanets hastighet kan illustreras av en pil från origo till punkten (300, 300). Denna pil har en nordostlig riktning och längden ca 424 (eftersom 3002+3002 ≈≈ 424 enligt Pythagoras sats)"....,
Så detta är typ hur man ska tänka när man löser uppgiften med vektorer eller?
Jag sökte även på youtube o så men jag fick inte liknande uppgift som jag har som uppgift.
Tillägg: 17 sep 2022 13:13
Jag gjorde någon slags bild i geogebra, fick en sån här bild.... :
Är jag på rätt väg?
ii_noor06 skrev:Så detta är typ hur man ska tänka när man löser uppgiften med vektorer eller?
Ja, att tänka i koordinater fungerar ofta bra.
I den här uppgiften har du dessutom fått vektorerna angivna i form av koordinater, så det passar utmärkt.
Skriv om som och ersätt med (1/2, -2/3).
Gör på ett liknande sätt med..
Tillägg: 17 sep 2022 13:13
Jag gjorde någon slags bild i geogebra, fick en sån här bild.
Är jag på rätt väg?
Jag klickar på länken men ser ingen bild. Den ligger troligtvis på ett ställe där jag inte har behörighet.
Pröva att ladda upp bilden istället för att länka till den. Klicka på den här ikonen i verktygslisten:
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Så detta är typ hur man ska tänka när man löser uppgiften med vektorer eller?
Ja, att tänka i koordinater fungerar ofta bra.
I den här uppgiften har du dessutom fått vektorerna angivna i form av koordinater, så det passar utmärkt.
Skriv om som och ersätt med (1/2, -2/3).
Gör på ett liknande sätt med..
Tillägg: 17 sep 2022 13:13
Jag gjorde någon slags bild i geogebra, fick en sån här bild.
Är jag på rätt väg?
Jag klickar på länken men ser ingen bild. Den ligger troligtvis på ett ställe där jag inte har behörighet.
Pröva att ladda upp bilden istället för att länka till den. Klicka på den här ikonen i verktygslisten:
Tillägg: 17 sep 2022 14:47
Här är bilden ovan .....
Nej den bilden stämmer inte.
Lägg istället in de två punkterna som motsvarar a och b.
Yngve skrev:Nej den bilden stämmer inte.
Lägg istället in de två punkterna som motsvarar a och b.
Hur ska jag göra det?
Rita för hand istället.
Rita ett koordinatsystem och markera de två punkterna (1/2, -2/3) och (-1/5, 5/6).
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Så detta är typ hur man ska tänka när man löser uppgiften med vektorer eller?
Ja, att tänka i koordinater fungerar ofta bra.
I den här uppgiften har du dessutom fått vektorerna angivna i form av koordinater, så det passar utmärkt.
Skriv om som och ersätt med (1/2, -2/3).
Gör på ett liknande sätt med..
Så...
1/3 * (1/2 - 2/3 ) = 1/3 * 1/2 - 1/3 * 2/3 = 1/6 - 1/12 = 1/6 Är det rätt? ( 1, 6 ) i ett koordinatsystem?
ii_noor06 skrev:
Så...
1/3 * (1/2 - 2/3 ) = 1/3 * 1/2 - 1/3 * 2/3 = 1/6 - 1/12 = 1/6 Är det rätt? ( 1, 6 ) i ett koordinatsystem?
Nej det stämmer inte. Om så är .
Kommer du vidare därifrån?
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Så...
1/3 * (1/2 - 2/3 ) = 1/3 * 1/2 - 1/3 * 2/3 = 1/6 - 1/12 = 1/6 Är det rätt? ( 1, 6 ) i ett koordinatsystem?
Nej det stämmer inte. Om så är .
Kommer du vidare därifrån?
Vad menas med kommatecknet, som står mellan bråktalen?
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Så...
1/3 * (1/2 - 2/3 ) = 1/3 * 1/2 - 1/3 * 2/3 = 1/6 - 1/12 = 1/6 Är det rätt? ( 1, 6 ) i ett koordinatsystem?
Nej det stämmer inte. Om så är .
Kommer du vidare därifrån?
Jag har en lättare idè som kanske kommer få mig och fatta....
Hitta på ett exempel som liknar denna uppgiften och förklara för mig steg för steg, och sedan ska jag försöka lösa den här själv.
Detta säger jag för att när jag söker på vektorer så kommer det till mig t.ex a¯= ( 2,5 ) alltså koordinaterna men i min uppgift ska jag själv bestämma koordinaterna och i denna uppgiften så är det t.ex ( 1/2, -2/3 ) och det är det jag inte fattar.
Det kanske är så att du behöver repetera bråkräkning?
Smaragdalena skrev:Det kanske är så att du behöver repetera bråkräkning?
Nej, nej, i skolan vi har haft mycket bråktal, decimaltal osv och jag kan det. Däremot detta med vektorer är det jag inte fatta, och som jag behöver hjälp av er att lära mig det.
Är väldigt tacksam om ni hjälper mig!
ii_noor06 skrev:
Vad menas med kommatecknet, som står mellan bråktalen?
Kommatecken skiljer koordinaterna åt.
Du kanske är van vid semikolon, vi kan använda det istället.
Då är
Är det mer bekant då?
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Vad menas med kommatecknet, som står mellan bråktalen?
Kommatecken skiljer koordinaterna åt.
Du kanske är van vid semikolon, vi kan använda det istället.
Då är
Är det mer bekant då?
Bara en riktigt lätt fråga... kan man ha koordinater som är mindre än noll alltså som 1/2 = 0.50....
Det är det jag försöker koppla... och skulle vara tacksam ifall du kan ge mig ett annat exempel och vi löser det tillsammans. Sedan löser jag denna själv. Tack!
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Vad menas med kommatecknet, som står mellan bråktalen?
Kommatecken skiljer koordinaterna åt.
Du kanske är van vid semikolon, vi kan använda det istället.
Då är
Är det mer bekant då?
Rätt?
Nej det är inte rätt. För att beskriva en vektor behöver du ange två koordinater.
Det verkar som om du inte riktigt har koll på punkter i koordinatsystem och deras koordinater.
Läs detta avsnitt om koordinatsystem och koordinater. Fråga här om allt du behöver mer hjälp att förstå.
=============
Efter det kan vi ta ett enklare exempel.
Vi går tillbaka till koordinatsystemet och tar ett annat exempel.
Rita en x- och en y-axel.
Rita in vektorn (3; 2) genom att markera punkten (3; 2) i koordinatsystemet och rita en pil från origo till punkten.
Visa hur det ser ut då.
Yngve skrev:Nej det är inte rätt. För att beskriva en vektor behöver du ange två koordinater.
Det verkar som om du inte riktigt har koll på punkter i koordinatsystem och deras koordinater.
Läs detta avsnitt om koordinatsystem och koordinater. Fråga här om allt du behöver mer hjälp att förstå.
=============
Efter det kan vi ta ett enklare exempel.
Vi går tillbaka till koordinatsystemet och tar ett annat exempel.
Rita en x- och en y-axel.
Rita in vektorn (3; 2) genom att markera punkten (3; 2) i koordinatsystemet och rita en pil från origo till punkten.
Visa hur det ser ut då.
Jag kan detta med koordinatsystem men här är bilden ändå:
OK bra..Du kallar denna vektor för .
Dvs
Om du nu multiplicerar vektorn med 2 så får du
Är du med på det?
Yngve skrev:OK bra..Du kallar denna vektor för .
Dvs
Om du nu multiplicerar vektorn med 2 så får du
Är du med på det?
Ja men varför multiplicerar du med 2 två gånger?
Vektorn ska ha samma riktning som men vara dubbelt så lång.
Om du endast multiplicerar ena koordinaten med 2 så uppnår du inte det. Prova själv!
Ett annat sätt att inse ovanstående är att skriva som , vilket i detta exempel blir (3; 2)+(3; 2) som ju är lika med (3+3; 2+2).
Yngve skrev:Vektorn ska ha samma riktning som men vara dubbelt så lång.
Om du endast multiplicerar ena koordinaten med 2 så uppnår du inte det. Prova själv!
Ett annat sätt att inse ovanstående är att skriva som , vilket i detta exempel blir (3; 2)+(3; 2) som ju är lika med (3+3; 2+2).
Jag ska nu försöka göra liknande som vi gjorde men på den uppgiften vi har
ii_noor06 skrev:
Jag ska nu försöka göra liknande som vi gjorde men på den uppgiften vi har
Bra. Gör det och visa dina uträkningar.
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Jag ska nu försöka göra liknande som vi gjorde men på den uppgiften vi har
Bra. Gör det och visa dina uträkningar.
Fick fram detta men är väldigt väldigt osäker......
Nej, det stämmer inte.
Jag tror att du övertänker det hela.
Du behöver inte rita något alls för att lösa uppgiften. Istället kan du göra så här:
- Beräkna , dvs . Detta blir , dvs .
- Gör på samma sätt för att beräkna .
- Beräkna genom att subtrahera det sista resutatet från det första.
- Visa alla dina uträkningar steg för steg.
===============
Men om du ändå vill öva på att rita in vektorer i ett koordinatsystem så kan du göra så här:
- Rita ett koordinatsystem.
- Markera punkten (1/2; -2/3) i koordinatsystemet.
- Rita en pil från origo till den markerade punkten.
- Denna pil representerar nu vektorn .
Gör på samma sätt för att rita in
Yngve skrev:Nej, det stämmer inte.
Jag tror att du övertänker det hela.
Du behöver inte rita något alls för att lösa uppgiften. Istället kan du göra så här:
- Beräkna , dvs . Detta blir , dvs .
- Gör på samma sätt för att beräkna .
- Beräkna genom att subtrahera det sista resutatet från det första.
- Visa alla dina uträkningar steg för steg.
===============
ii_noor06 skrev:Yngve skrev:Nej, det stämmer inte.
Jag tror att du övertänker det hela.
Du behöver inte rita något alls för att lösa uppgiften. Istället kan du göra så här:
- Beräkna , dvs . Detta blir , dvs .
- Gör på samma sätt för att beräkna .
- Beräkna genom att subtrahera det sista resutatet från det första.
- Visa alla dina uträkningar steg för steg.
===============
Nästan - du har tappat bort parenteserna, och du kan förenkla 15/42.
Smaragdalena skrev:ii_noor06 skrev:Yngve skrev:Nej, det stämmer inte.
Jag tror att du övertänker det hela.
Du behöver inte rita något alls för att lösa uppgiften. Istället kan du göra så här:
- Beräkna , dvs . Detta blir , dvs .
- Gör på samma sätt för att beräkna .
- Beräkna genom att subtrahera det sista resutatet från det första.
- Visa alla dina uträkningar steg för steg.
===============
Nästan - du har tappat bort parenteserna, och du kan förenkla 15/42.
Ja det stämmer.
Du kan förenkla 15/42 så att resultatet blir (-3/35; 5/14).
Subtrahera nu detta från (1/6; -2/9).
Yngve skrev:Ja det stämmer.
Du kan förenkla 15/42 så att resultatet blir (-3/35; 5/14).
Subtrahera nu detta från (1/6; -2/9).
Hur ska jag göra det då... det är olika nämnare... men kanske så här..., (-3/35, 5/14 ) - ( 1/6, -2/9 ) o sen?
Eller ( 1/6, -2/9 ) - (-3/35, 5/14 )
Nedre lösningen korrekt?
Yngve skrev:Ja det stämmer.
Du kan förenkla 15/42 så att resultatet blir (-3/35; 5/14).
Subtrahera nu detta från (1/6; -2/9).
Jag fick fram det till genom att jag gjorde så här:
ii_noor06 skrev:
Förlåt för jag går in i något annat men jag har en fråga som säger "bestäm k och m värde för linjerna".. Jag vet hur man gör men fick denna frågan :
Skapa en ny tråd för den andra frågan, det blir så rörigt annars.
ii_noor06 skrev:
Jag fick fram det till genom att jag gjorde så här:
Nej det stämmer inte riktigt med plus/minustecken.
Det gäller att (1/6 ; -2/9) - (-3/35; 5/14) = (1/6-(-3/35); -2/9-5/14) = (1/6+3/35; -2/9-5/14)
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Förlåt för jag går in i något annat men jag har en fråga som säger "bestäm k och m värde för linjerna".. Jag vet hur man gör men fick denna frågan :
Skapa en ny tråd för den andra frågan, det blir så rörigt annars.
Det ska jag göra!
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Jag fick fram det till genom att jag gjorde så här:
Nej det stämmer inte riktigt med plus/minustecken.
Det gäller att (1/6 ; -2/9) - (-3/35; 5/14) = (1/6-(-3/35); -2/9-5/14) = (1/6+3/35; -2/9-5/14)
Ska jag lösa det du skrev på det sista likhetstecknet?
ii_noor06 skrev:Ska jag lösa det du skrev på det sista likhetstecknet?
Ja, men det är viktigt att du förstår varför det ska vara så och vad du gjorde för fel tidigare.
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Ska jag lösa det du skrev på det sista likhetstecknet?
Ja, men det är viktigt att du förstår varför det ska vara så och vad du gjorde för fel tidigare.
aha okej, jag löser den och sedan återkommer igen, och berättar vad jag gjorde för fel.
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Ska jag lösa det du skrev på det sista likhetstecknet?
Ja, men det är viktigt att du förstår varför det ska vara så och vad du gjorde för fel tidigare.
Jag gjorde så här:
Rätt?
Det jag gjorde fel var att jag addera istället för subtrahera, och jag subtrahera på ett annat ställe istället för att addera.
Jag gjorde så här:
ii_noor06 skrev:Jag gjorde så här:
Rätt?
Ja, det stämmer.
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Jag gjorde så här:
Rätt?
Ja, det stämmer.
Så detta är svaret på hela uppgiften?
ii_noor06 skrev:Så detta är svaret på hela uppgiften?
Ja, det stämmer.
Yngve skrev:ii_noor06 skrev:Så detta är svaret på hela uppgiften?
Ja, det stämmer.
Tack så jätte mycket, du har fått mig att fatta detta med vektorer... tack
Vad bra.
Läs gärna avsnitten om vektorer igen med nya ögon så ska du se att det blir lättare att ta till sig det nu.
Bläddra vidare till "Räkna med vektorer" längst ner på sidan.
Tråden är rörig och det är svårt att veta vilken uppgift det handlar om. Det är inte tillåtet att ha flera uppgifter i en och samma tråd. Jag låser denna tråden så får du skapa en ny tråd om din andra uppgift.