56 svar
322 visningar
N#!R behöver inte mer hjälp
N#!R 1304
Postad: 16 sep 2022 10:11 Redigerad: 20 sep 2022 19:15

Grafer och funktioner

Hej jag behöver hjälp med denna uppgiften, skulle någon kunna hjälpa mig med att försöka lösa den?

Här är uppgiften

Tacksam för svar!

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 16 sep 2022 10:30

Hur ser vektorerna a/3 respektive -3b/7 ut? (Du kan multiplicera in konstanten i parentesen.)

N#!R 1304
Postad: 16 sep 2022 11:17 Redigerad: 16 sep 2022 11:17
Smaragdalena skrev:

Hur ser vektorerna a/3 respektive -3b/7 ut? (Du kan multiplicera in konstanten i parentesen.)

Jag föstår inte, kan du förklara mer?

Mohammad Abdalla 1350
Postad: 16 sep 2022 11:34
ii_noor06 skrev:
Smaragdalena skrev:

Hur ser vektorerna a/3 respektive -3b/7 ut? (Du kan multiplicera in konstanten i parentesen.)

Jag föstår inte, kan du förklara mer?

Om du har en vektor till exempel  a=(3,12)Vad blir 2 a?Vad blir 13× a?

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 16 sep 2022 11:54
ii_noor06 skrev:

Jag föstår inte, kan du förklara mer?

Du kan läsa här om hur det fungerar med multiplikation av ett vanligt tal (kallas "skalär") och en vektor.

N#!R 1304
Postad: 16 sep 2022 11:58 Redigerad: 16 sep 2022 11:59
Mohammad Abdalla skrev:
ii_noor06 skrev:
Smaragdalena skrev:

Hur ser vektorerna a/3 respektive -3b/7 ut? (Du kan multiplicera in konstanten i parentesen.)

Jag föstår inte, kan du förklara mer?

Om du har en vektor till exempel  a=(3,12)Vad blir 2 a?Vad blir 13× a?

Så den pilen ovanför a:et har en betydelse? Vad menas med ett vektor?

N#!R 1304
Postad: 16 sep 2022 12:00
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

Jag föstår inte, kan du förklara mer?

Du kan läsa här om hur det fungerar med multiplikation av ett vanligt tal (kallas "skalär") och en vektor.

Det ska jag göra!

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 16 sep 2022 12:20 Redigerad: 16 sep 2022 12:21
ii_noor06 skrev:

Så den pilen ovanför a:et har en betydelse? Vad menas med ett vektor?

Ja, den har en betydelse. Den indikerar att a är en vektor. Läs här om vad vektorer är.

N#!R 1304
Postad: 16 sep 2022 12:44 Redigerad: 16 sep 2022 12:45
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

Så den pilen ovanför a:et har en betydelse? Vad menas med ett vektor?

Ja, den har en betydelse. Den indikerar att a är en vektor. Läs här om vad vektorer är.

 

okej jag ska läsa om det och sedan skriva igen här

N#!R 1304
Postad: 16 sep 2022 21:14 Redigerad: 16 sep 2022 21:15
Mohammad Abdalla skrev:
ii_noor06 skrev:
Smaragdalena skrev:

Hur ser vektorerna a/3 respektive -3b/7 ut? (Du kan multiplicera in konstanten i parentesen.)

Jag föstår inte, kan du förklara mer?

Om du har en vektor till exempel  a=(3,12)Vad blir 2 a?Vad blir 13× a?

 

 

Hej igen!

Jag vet fortfarande inte hur man gör, för jag fattar fortfarande inte efter att jag kollade på dessa videos. Skulle du kunna förklara för mig tydligt?

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 16 sep 2022 22:37
ii_noor06 skrev:ä

 

Hej igen!

Jag vet fortfarande inte hur man gör, för jag fattar fortfarande inte efter att jag kollade på dessa videos. Skulle du kunna förklara för mig tydligt?

Vet du nu vad en vektor är?

N#!R 1304
Postad: 17 sep 2022 10:17
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:ä

 

Hej igen!

Jag vet fortfarande inte hur man gör, för jag fattar fortfarande inte efter att jag kollade på dessa videos. Skulle du kunna förklara för mig tydligt?

Vet du nu vad en vektor är?

 

 inte riktigt!

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2022 10:48 Redigerad: 17 sep 2022 11:03
ii_noor06 skrev:

 inte riktigt!

En vektor kan användas för att beskriva något som har både storlek och riktning. Till exempel hastighet: Flygplanet flyger i 424 km/h i nordostlig riktning.

Andra storheter, som t.ex. temperatur, har ingen riktning: Det är 23 °C utomhus idag. Sådana storheter kallas skalärer.

Vi kan se skillnad på skalärer och vektorer genom att alla skalära storheter kan beskrivas med hjälp av en position på en tallinje.

Om vi ritar en tallinje så kan vi på den markera 23 och låta detta beskriva utomhustemperaturen.

Men vektorer behöver rvå riktningar (dvs två koordinater i ett helt koordinatsystem) för att låta sig beskrivas.

Flygplanets hastighet kan illustreras av en pil från origo till punkten (300, 300). Denna pil har en nordostlig riktning och längden ca 424 (eftersom 3002+3002 \approx 424 enligt Pythagoras sats).

Läs mer om vektorer här.

N#!R 1304
Postad: 17 sep 2022 12:29 Redigerad: 17 sep 2022 13:14
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

 inte riktigt!

En vektor kan användas för att beskriva något som har både storlek och riktning. Till exempel hastighet: Flygplanet flyger i 424 km/h i nordostlig riktning.

Andra storheter, som t.ex. temperatur, har ingen riktning: Det är 23 °C utomhus idag. Sådana storheter kallas skalärer.

Vi kan se skillnad på skalärer och vektorer genom att alla skalära storheter kan beskrivas med hjälp av en position på en tallinje.

Om vi ritar en tallinje så kan vi på den markera 23 och låta detta beskriva utomhustemperaturen.

Men vektorer behöver rvå riktningar (dvs två koordinater i ett helt koordinatsystem) för att låta sig beskrivas.

Flygplanets hastighet kan illustreras av en pil från origo till punkten (300, 300). Denna pil har en nordostlig riktning och längden ca 424 (eftersom 3002+3002 \approx 424 enligt Pythagoras sats).

Läs mer om vektorer här.

"Flygplanets hastighet kan illustreras av en pil från origo till punkten (300, 300). Denna pil har en nordostlig riktning och längden ca 424 (eftersom 3002+3002 ≈≈ 424 enligt Pythagoras sats)"...., 

Så detta är typ hur man ska tänka när man löser uppgiften med vektorer eller?

Jag sökte även på youtube o så men jag fick inte liknande uppgift som jag har som uppgift. 


Tillägg: 17 sep 2022 13:13

Jag gjorde någon slags bild i geogebra, fick en sån här bild.... :

file:///home/chronos/u-ea8c4d68c94b91c4c2b0d79c6b56b088b198701f/MyFiles/Downloads/%232%20Matte%201%20---%20uppdrag%207%20...%20R%C3%A4tt.png 

 

Är jag på rätt väg?

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2022 13:27 Redigerad: 17 sep 2022 13:27
ii_noor06 skrev:

Så detta är typ hur man ska tänka när man löser uppgiften med vektorer eller?

Ja, att tänka i koordinater fungerar ofta bra.

I den här uppgiften har du dessutom fått vektorerna angivna i form av koordinater, så det passar utmärkt.

Skriv om a¯3\frac{\bar{a}}{3} som 13·a¯\frac{1}{3}\cdot\bar{a} och ersätt a¯\bar{a} med (1/2, -2/3).

Gör på ett liknande sätt med.3b¯7\frac{3\bar{b}}{7}.


Tillägg: 17 sep 2022 13:13

Jag gjorde någon slags bild i geogebra, fick en sån här bild.

Är jag på rätt väg?

Jag klickar på länken men ser ingen bild. Den ligger troligtvis på ett ställe där jag inte har behörighet.

Pröva att ladda upp bilden istället för att länka till den. Klicka på den här ikonen i  verktygslisten:

N#!R 1304
Postad: 17 sep 2022 14:46 Redigerad: 17 sep 2022 14:47
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

Så detta är typ hur man ska tänka när man löser uppgiften med vektorer eller?

Ja, att tänka i koordinater fungerar ofta bra.

I den här uppgiften har du dessutom fått vektorerna angivna i form av koordinater, så det passar utmärkt.

Skriv om a¯3\frac{\bar{a}}{3} som 13·a¯\frac{1}{3}\cdot\bar{a} och ersätt a¯\bar{a} med (1/2, -2/3).

Gör på ett liknande sätt med.3b¯7\frac{3\bar{b}}{7}.


Tillägg: 17 sep 2022 13:13

Jag gjorde någon slags bild i geogebra, fick en sån här bild.

Är jag på rätt väg?

Jag klickar på länken men ser ingen bild. Den ligger troligtvis på ett ställe där jag inte har behörighet.

Pröva att ladda upp bilden istället för att länka till den. Klicka på den här ikonen i  verktygslisten:


Tillägg: 17 sep 2022 14:47

Här är bilden  ovan ..... 

 

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2022 14:50

Nej den bilden stämmer inte.

Lägg istället in de två punkterna som motsvarar a och b.

N#!R 1304
Postad: 17 sep 2022 14:51
Yngve skrev:

Nej den bilden stämmer inte.

Lägg istället in de två punkterna som motsvarar a och b.

Hur ska jag göra det?

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2022 14:57

Rita för hand istället.

Rita ett koordinatsystem och markera de två punkterna (1/2, -2/3) och (-1/5, 5/6).

N#!R 1304
Postad: 17 sep 2022 14:58
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

Så detta är typ hur man ska tänka när man löser uppgiften med vektorer eller?

Ja, att tänka i koordinater fungerar ofta bra.

I den här uppgiften har du dessutom fått vektorerna angivna i form av koordinater, så det passar utmärkt.

Skriv om a¯3\frac{\bar{a}}{3} som 13·a¯\frac{1}{3}\cdot\bar{a} och ersätt a¯\bar{a} med (1/2, -2/3).

Gör på ett liknande sätt med.3b¯7\frac{3\bar{b}}{7}.

Så...

1/3 * (1/2 - 2/3 ) = 1/3 * 1/2 - 1/3 * 2/3  = 1/6 - 1/12 = 1/6    Är det rätt?  ( 1, 6 ) i ett koordinatsystem?

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2022 15:02 Redigerad: 17 sep 2022 15:03
ii_noor06 skrev:

Så...

1/3 * (1/2 - 2/3 ) = 1/3 * 1/2 - 1/3 * 2/3  = 1/6 - 1/12 = 1/6    Är det rätt?  ( 1, 6 ) i ett koordinatsystem?

Nej det stämmer inte. Om a¯=(12,-23)\bar{a}=(\frac{1}{2},-\frac{2}{3}) så är 13·a¯=13·(12,-23)=(13·12,13·(-23))\frac{1}{3}\cdot\bar{a}=\frac{1}{3}\cdot (\frac{1}{2},-\frac{2}{3})=(\frac{1}{3}\cdot\frac{1}{2},\frac{1}{3}\cdot (-\frac{2}{3})).

Kommer du vidare därifrån?

N#!R 1304
Postad: 17 sep 2022 15:05 Redigerad: 17 sep 2022 15:05
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

Så...

1/3 * (1/2 - 2/3 ) = 1/3 * 1/2 - 1/3 * 2/3  = 1/6 - 1/12 = 1/6    Är det rätt?  ( 1, 6 ) i ett koordinatsystem?

Nej det stämmer inte. Om a¯=(12,-23)\bar{a}=(\frac{1}{2},-\frac{2}{3}) så är 13·a¯=13·(12,-23)=(13·12,13·(-23))\frac{1}{3}\cdot\bar{a}=\frac{1}{3}\cdot (\frac{1}{2},-\frac{2}{3})=(\frac{1}{3}\cdot\frac{1}{2},\frac{1}{3}\cdot (-\frac{2}{3})).

Kommer du vidare därifrån?

Vad menas med kommatecknet, som står mellan bråktalen?

N#!R 1304
Postad: 17 sep 2022 15:23
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

Så...

1/3 * (1/2 - 2/3 ) = 1/3 * 1/2 - 1/3 * 2/3  = 1/6 - 1/12 = 1/6    Är det rätt?  ( 1, 6 ) i ett koordinatsystem?

Nej det stämmer inte. Om a¯=(12,-23)\bar{a}=(\frac{1}{2},-\frac{2}{3}) så är 13·a¯=13·(12,-23)=(13·12,13·(-23))\frac{1}{3}\cdot\bar{a}=\frac{1}{3}\cdot (\frac{1}{2},-\frac{2}{3})=(\frac{1}{3}\cdot\frac{1}{2},\frac{1}{3}\cdot (-\frac{2}{3})).

Kommer du vidare därifrån?

Jag har en lättare idè som kanske kommer få mig och fatta.... 

   Hitta på ett exempel som liknar denna uppgiften och förklara för mig steg för steg, och sedan ska jag försöka lösa den här själv. 

   Detta säger jag för att när jag söker på vektorer så kommer det till mig t.ex a¯= ( 2,5 ) alltså koordinaterna men i min uppgift ska jag själv bestämma koordinaterna och  i denna uppgiften så är det t.ex ( 1/2, -2/3 ) och det är det jag inte fattar.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 17 sep 2022 15:32

Det kanske är så att du behöver repetera bråkräkning?

N#!R 1304
Postad: 17 sep 2022 16:43
Smaragdalena skrev:

Det kanske är så att du behöver repetera bråkräkning?

Nej, nej, i skolan vi har haft mycket bråktal, decimaltal osv och jag kan det. Däremot detta med vektorer är det jag inte fatta, och som jag behöver hjälp av er att lära mig det.

Är väldigt tacksam om ni hjälper mig!

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2022 16:49
ii_noor06 skrev:

Vad menas med kommatecknet, som står mellan bråktalen?

Kommatecken skiljer koordinaterna åt.

Du kanske är van vid semikolon, vi kan använda det istället.

Då är a¯=(1/2;-2/3)\bar{a}=(1/2;-2/3)

Är det mer bekant då?

N#!R 1304
Postad: 17 sep 2022 17:37
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

Vad menas med kommatecknet, som står mellan bråktalen?

Kommatecken skiljer koordinaterna åt.

Du kanske är van vid semikolon, vi kan använda det istället.

Då är a¯=(1/2;-2/3)\bar{a}=(1/2;-2/3)

Är det mer bekant då?

Bara en riktigt lätt fråga... kan man ha koordinater som är mindre än noll alltså som 1/2 = 0.50....

Det är det jag försöker koppla... och skulle vara tacksam ifall du kan ge mig ett annat exempel och vi löser det tillsammans. Sedan löser jag denna själv. Tack!

N#!R 1304
Postad: 17 sep 2022 17:43
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

Vad menas med kommatecknet, som står mellan bråktalen?

Kommatecken skiljer koordinaterna åt.

Du kanske är van vid semikolon, vi kan använda det istället.

Då är a¯=(1/2;-2/3)\bar{a}=(1/2;-2/3)

Är det mer bekant då?

a= 2/3 - 1/2 = 1/ 6   0.1666667  0,17

Rätt?

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2022 18:34 Redigerad: 17 sep 2022 18:41

Nej det är inte rätt. För att beskriva en vektor behöver du ange två koordinater.

Det verkar som om du inte riktigt har koll på punkter i  koordinatsystem och deras koordinater.

Läs detta avsnitt om koordinatsystem och koordinater. Fråga här om allt du behöver mer hjälp att förstå.

=============

Efter det kan vi ta ett enklare exempel.

Vi går tillbaka till koordinatsystemet och tar ett annat exempel.

Rita en x- och en y-axel.

Rita in vektorn (3; 2) genom att markera punkten (3; 2) i koordinatsystemet och rita en pil från origo till punkten.

Visa hur det ser ut då.

N#!R 1304
Postad: 17 sep 2022 22:04
Yngve skrev:

Nej det är inte rätt. För att beskriva en vektor behöver du ange två koordinater.

Det verkar som om du inte riktigt har koll på punkter i  koordinatsystem och deras koordinater.

Läs detta avsnitt om koordinatsystem och koordinater. Fråga här om allt du behöver mer hjälp att förstå.

=============

Efter det kan vi ta ett enklare exempel.

Vi går tillbaka till koordinatsystemet och tar ett annat exempel.

Rita en x- och en y-axel.

Rita in vektorn (3; 2) genom att markera punkten (3; 2) i koordinatsystemet och rita en pil från origo till punkten.

Visa hur det ser ut då.

 

Jag kan detta med koordinatsystem men här är bilden ändå:


 

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2022 22:29

OK bra..Du kallar denna vektor för u¯\bar{u}.

Dvs u¯=(3;2)\bar{u}=(3;2)

Om du nu multiplicerar vektorn med 2 så får du 2·u¯=2·(3;2)=(2·3;2·2)=(6;4)2\cdot\bar{u}=2\cdot (3;2)=(2\cdot3;2\cdot2)=(6;4)

Är du med på det?

N#!R 1304
Postad: 18 sep 2022 11:20
Yngve skrev:

OK bra..Du kallar denna vektor för u¯\bar{u}.

Dvs u¯=(3;2)\bar{u}=(3;2)

Om du nu multiplicerar vektorn med 2 så får du 2·u¯=2·(3;2)=(2·3;2·2)=(6;4)2\cdot\bar{u}=2\cdot (3;2)=(2\cdot3;2\cdot2)=(6;4)

Är du med på det?

Ja men varför multiplicerar du med 2 två gånger?

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 18 sep 2022 11:39 Redigerad: 18 sep 2022 11:40

Vektorn 2·u¯2\cdot\bar{u} ska ha samma riktning som u¯\bar{u} men vara dubbelt så lång.

Om du endast multiplicerar ena koordinaten med 2 så uppnår du inte det. Prova själv!

Ett annat sätt att inse ovanstående är att skriva 2·u¯2\cdot\bar{u} som u¯+u¯\bar{u}+\bar{u}, vilket i detta exempel blir (3; 2)+(3; 2) som ju är lika med (3+3; 2+2).

N#!R 1304
Postad: 18 sep 2022 12:33
Yngve skrev:

Vektorn 2·u¯2\cdot\bar{u} ska ha samma riktning som u¯\bar{u} men vara dubbelt så lång.

Om du endast multiplicerar ena koordinaten med 2 så uppnår du inte det. Prova själv!

Ett annat sätt att inse ovanstående är att skriva 2·u¯2\cdot\bar{u} som u¯+u¯\bar{u}+\bar{u}, vilket i detta exempel blir (3; 2)+(3; 2) som ju är lika med (3+3; 2+2).

Jag ska nu försöka göra liknande som vi gjorde men på den uppgiften vi har

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 18 sep 2022 13:33
ii_noor06 skrev:

Jag ska nu försöka göra liknande som vi gjorde men på den uppgiften vi har

Bra. Gör det och visa dina uträkningar.

N#!R 1304
Postad: 18 sep 2022 13:40
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

Jag ska nu försöka göra liknande som vi gjorde men på den uppgiften vi har

Bra. Gör det och visa dina uträkningar.

Fick fram detta men är väldigt väldigt osäker...... 

a= ( 12, -23 )      b = ( -15 , 56 )den övre delen är y axeln och den nedre delen är x axeln.Om man täncker delta y delat på delta x. 

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 18 sep 2022 16:00 Redigerad: 18 sep 2022 16:01

Nej, det stämmer inte.

Jag tror att du övertänker det hela.

Du behöver inte rita något alls för att lösa uppgiften. Istället kan du göra så här:

  1. Beräkna 13·a¯\frac{1}{3}\cdot\bar{a}, dvs 13·(12;-23)\frac{1}{3}\cdot (\frac{1}{2};-\frac{2}{3}). Detta blir (13·12;13·(-23))(\frac{1}{3}\cdot\frac{1}{2};\frac{1}{3}\cdot (-\frac{2}{3})), dvs (16;-29)(\frac{1}{6};-\frac{2}{9}).
  2. Gör på samma sätt för att beräkna 37·b¯\frac{3}{7}\cdot\bar{b}.
  3. Beräkna a¯3-3b¯7\frac{\bar{a}}{3}-\frac{3\bar{b}}{7}  genom att subtrahera det sista resutatet från det första.
  4. Visa alla dina uträkningar steg för steg.

===============

Men om du ändå vill öva på att rita in vektorer i ett koordinatsystem så kan du göra så här:

  1. Rita ett koordinatsystem.
  2. Markera punkten (1/2; -2/3) i koordinatsystemet.
  3. Rita en pil från origo till den markerade punkten.
  4. Denna pil representerar nu vektorn a¯\bar{a}.

Gör på samma sätt för att rita in b¯\bar{b}

N#!R 1304
Postad: 19 sep 2022 08:33 Redigerad: 19 sep 2022 08:54
Yngve skrev:

Nej, det stämmer inte.

Jag tror att du övertänker det hela.

Du behöver inte rita något alls för att lösa uppgiften. Istället kan du göra så här:

  1. Beräkna 13·a¯\frac{1}{3}\cdot\bar{a}, dvs 13·(12;-23)\frac{1}{3}\cdot (\frac{1}{2};-\frac{2}{3}). Detta blir (13·12;13·(-23))(\frac{1}{3}\cdot\frac{1}{2};\frac{1}{3}\cdot (-\frac{2}{3})), dvs (16;-29)(\frac{1}{6};-\frac{2}{9}).
  2. Gör på samma sätt för att beräkna 37·b¯\frac{3}{7}\cdot\bar{b}.
  3. Beräkna a¯3-3b¯7\frac{\bar{a}}{3}-\frac{3\bar{b}}{7}  genom att subtrahera det sista resutatet från det första.
  4. Visa alla dina uträkningar steg för steg.

===============

Har gjort så här:37× ( ( -15  ) , 56 )  = ( 37  × ( - 15 ), 56 = - 335  , 1542 Är det rätt?

 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 19 sep 2022 08:44
ii_noor06 skrev:
Yngve skrev:

Nej, det stämmer inte.

Jag tror att du övertänker det hela.

Du behöver inte rita något alls för att lösa uppgiften. Istället kan du göra så här:

  1. Beräkna 13·a¯\frac{1}{3}\cdot\bar{a}, dvs 13·(12;-23)\frac{1}{3}\cdot (\frac{1}{2};-\frac{2}{3}). Detta blir (13·12;13·(-23))(\frac{1}{3}\cdot\frac{1}{2};\frac{1}{3}\cdot (-\frac{2}{3})), dvs (16;-29)(\frac{1}{6};-\frac{2}{9}).
  2. Gör på samma sätt för att beräkna 37·b¯\frac{3}{7}\cdot\bar{b}.
  3. Beräkna a¯3-3b¯7\frac{\bar{a}}{3}-\frac{3\bar{b}}{7}  genom att subtrahera det sista resutatet från det första.
  4. Visa alla dina uträkningar steg för steg.

===============

Har gjort så här:37× ( ( -15  ) , 56 )  = ( 37  × ( - 15 ), 56 = - 335, 1542Är det rätt?

Nästan - du har tappat bort parenteserna, och du kan förenkla 15/42.

N#!R 1304
Postad: 19 sep 2022 09:03 Redigerad: 19 sep 2022 09:13
Smaragdalena skrev:
ii_noor06 skrev:
Yngve skrev:

Nej, det stämmer inte.

Jag tror att du övertänker det hela.

Du behöver inte rita något alls för att lösa uppgiften. Istället kan du göra så här:

  1. Beräkna 13·a¯\frac{1}{3}\cdot\bar{a}, dvs 13·(12;-23)\frac{1}{3}\cdot (\frac{1}{2};-\frac{2}{3}). Detta blir (13·12;13·(-23))(\frac{1}{3}\cdot\frac{1}{2};\frac{1}{3}\cdot (-\frac{2}{3})), dvs (16;-29)(\frac{1}{6};-\frac{2}{9}).
  2. Gör på samma sätt för att beräkna 37·b¯\frac{3}{7}\cdot\bar{b}.
  3. Beräkna a¯3-3b¯7\frac{\bar{a}}{3}-\frac{3\bar{b}}{7}  genom att subtrahera det sista resutatet från det första.
  4. Visa alla dina uträkningar steg för steg.

===============

Har gjort så här:37× ( ( -15  ) , 56 )  = ( 37  × ( - 15 ), 56 = - 335, 1542Är det rätt?

Nästan - du har tappat bort parenteserna, och du kan förenkla 15/42.

 

Har gjort så här:37× ( ( 15  ) , 56 )  = ( 37  × (  15 ), 56 = ( 335  , 1542 ) = ( - 335  , 514 ) Är det rätt nu?

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 19 sep 2022 09:45

Ja det stämmer.

Du kan förenkla 15/42 så att resultatet blir (-3/35; 5/14).

Subtrahera nu detta från (1/6; -2/9).

N#!R 1304
Postad: 19 sep 2022 10:32 Redigerad: 19 sep 2022 10:43
Yngve skrev:

Ja det stämmer.

Du kan förenkla 15/42 så att resultatet blir (-3/35; 5/14).

Subtrahera nu detta från (1/6; -2/9).

Hur ska jag göra det då... det är olika nämnare... men kanske så här..., (-3/35, 5/14 ) - ( 1/6, -2/9 )   o sen?

Eller ( 1/6, -2/9 ) - (-3/35, 5/14 ) 

N#!R 1304
Postad: 19 sep 2022 10:50 Redigerad: 19 sep 2022 12:17

Nedre lösningen korrekt?

N#!R 1304
Postad: 19 sep 2022 12:05
Yngve skrev:

Ja det stämmer.

Du kan förenkla 15/42 så att resultatet blir (-3/35; 5/14).

Subtrahera nu detta från (1/6; -2/9).

Jag fick fram det till  (17210, 17126) genom att jag gjorde så här:

1×356×35 - 3×635×6 = 35210- 18210 = 17210Sedan:-2×149×14 + 5×914×9 =-28126+ 45126= 17126Alltså: ( 17210, 17126)  Rätt?

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 19 sep 2022 12:09
ii_noor06 skrev:

Förlåt för jag går in i något annat men jag har en fråga som säger "bestäm k och m värde för linjerna".. Jag vet hur man gör men fick denna frågan :

Skapa en ny tråd för den andra frågan, det blir så rörigt annars.

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 19 sep 2022 12:16
ii_noor06 skrev:

Jag fick fram det till  (17210, 17126) genom att jag gjorde så här:

1×356×35 - 3×635×6 = 35210- 18210 = 17210Sedan:-2×149×14 + 5×914×9 =-28126+ 45126= 17126Alltså: ( 17210, 17126)  Rätt?

Nej det stämmer inte riktigt med plus/minustecken.

Det gäller att (1/6 ; -2/9) - (-3/35; 5/14) = (1/6-(-3/35); -2/9-5/14) = (1/6+3/35; -2/9-5/14)

N#!R 1304
Postad: 19 sep 2022 12:16 Redigerad: 19 sep 2022 12:16
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

Förlåt för jag går in i något annat men jag har en fråga som säger "bestäm k och m värde för linjerna".. Jag vet hur man gör men fick denna frågan :

Skapa en ny tråd för den andra frågan, det blir så rörigt annars.

Det ska jag göra!

N#!R 1304
Postad: 19 sep 2022 12:37 Redigerad: 19 sep 2022 12:38
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

Jag fick fram det till  (17210, 17126) genom att jag gjorde så här:

1×356×35 - 3×635×6 = 35210- 18210 = 17210Sedan:-2×149×14 + 5×914×9 =-28126+ 45126= 17126Alltså: ( 17210, 17126)  Rätt?

Nej det stämmer inte riktigt med plus/minustecken.

Det gäller att (1/6 ; -2/9) - (-3/35; 5/14) = (1/6-(-3/35); -2/9-5/14) = (1/6+3/35; -2/9-5/14)

 

 Ska jag lösa det du skrev på det sista likhetstecknet?

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 19 sep 2022 12:46
ii_noor06 skrev:

 Ska jag lösa det du skrev på det sista likhetstecknet?

Ja, men det är viktigt att du förstår varför det ska vara så och vad du gjorde för fel tidigare.

N#!R 1304
Postad: 19 sep 2022 12:53
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

 Ska jag lösa det du skrev på det sista likhetstecknet?

Ja, men det är viktigt att du förstår varför det ska vara så och vad du gjorde för fel tidigare.

aha okej, jag löser den och sedan återkommer igen, och berättar vad jag gjorde för fel. 

N#!R 1304
Postad: 19 sep 2022 14:45 Redigerad: 19 sep 2022 14:46
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

 Ska jag lösa det du skrev på det sista likhetstecknet?

Ja, men det är viktigt att du förstår varför det ska vara så och vad du gjorde för fel tidigare.

Jag gjorde så här:

(1×356×35 + 3×635×6 , -2×149×14 - 5×914×9) =35210 + 18210 , -28126- 45126 = (53210 , -73126)Svar: (53210, -73126)

Rätt?

Det jag gjorde fel var att jag addera istället för subtrahera, och jag subtrahera på ett annat ställe istället för att addera. 

Jag gjorde så här:

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 19 sep 2022 14:52
ii_noor06 skrev:

Jag gjorde så här:

(1×356×35 + 3×635×6 , -2×149×14 - 5×914×9) =35210 + 18210 , -28126- 45126 = (53210 , -73126)Svar: (53210, -73126)

Rätt?

Ja, det stämmer.

N#!R 1304
Postad: 19 sep 2022 14:53 Redigerad: 19 sep 2022 14:53
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

Jag gjorde så här:

(1×356×35 + 3×635×6 , -2×149×14 - 5×914×9) =35210 + 18210 , -28126- 45126 = (53210 , -73126)Svar: (53210, -73126)

Rätt?

Ja, det stämmer.

 

Så detta är svaret på hela uppgiften?

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 19 sep 2022 14:56
ii_noor06 skrev:

Så detta är svaret på hela uppgiften?

Ja, det stämmer.

N#!R 1304
Postad: 19 sep 2022 14:57
Yngve skrev:
ii_noor06 skrev:

Så detta är svaret på hela uppgiften?

Ja, det stämmer.

Tack så jätte mycket, du har fått mig att fatta detta med vektorer... tack 

Yngve 40274 – Livehjälpare
Postad: 19 sep 2022 15:38 Redigerad: 19 sep 2022 15:39

Vad bra.

Läs gärna avsnitten om vektorer igen med nya ögon så ska du se att det blir lättare att ta till sig det nu.

Bläddra vidare till "Räkna med vektorer" längst ner på sidan.

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 20 sep 2022 19:15

Tråden är rörig och det är svårt att veta vilken uppgift det handlar om. Det är inte tillåtet att ha flera uppgifter i en och samma tråd. Jag låser denna tråden så får du skapa en ny tråd om din andra uppgift.

Tråden är låst för fler inlägg

Close