1 svar
104 visningar
Jonto 9632 – Moderator
Postad: 16 nov 2022 00:11 Redigerad: 16 nov 2022 00:13

Göra om betygssystem-åsikt.

Jag anser att fokuset på betyg har blivit för stor i den svenska skolan. Betygstress och betygshets är också stora problem som jag ser hos många elever idag. Jag tror att skolan skulle må bra av att bli mer inriktade mot kunskaper och lärande.

Jag tror inte att det är helt möjligt att ta bort betygen. De behövs som kontrollfunktion för att enkelt se om en elev har tillräckliga kunskaper eller inte samt som viss motivation/påtryckning på elever som inte har någon inneboende motivation till kunskap.

Det enda egentligen viktiga betyget är dock det godkända-betyget och möjligen kan man ha ett betyg som visar att man haft en väsentligt högre måluppfyllelse än endast godkända kunskaper.

Så här skulle min betygsskala se ut

I - Icke godkända kunskaper

G- Godkända kunskaper

MG- Mer än godkända kunskaper.

Ungefär som de flesta universitetsutbildningar fungerar med U,G och VG


Fokusera kring att vara godkänd och till högre utbildning där det finns fler godkända sökande än platser så kan man hitta andra urvalsverktyg. De som redan är duktiga i skolan och vill lära sig, kan motivera att lära sig mer och ta sig längre utan alla högre betygssteg.

Åsikter?

Hondel 1377
Postad: 16 nov 2022 09:31

Jag har inte tänkt på betygssystemet och eventuella alternativ, så jag kan inte säga huruvida det borde bytas ut eller inte.

Det jag däremot reagerade på var att mitt intryck av det du skriver är att vi ska ändra betygssystemet eftersom betygshetsen och -stressen är för stor bland eleverna. Är det korrekt uppfattat? Om ja, finns det andra saker i samhället vi kan ändra för att få eleverna att må bra?

Svara
Close