gör jag rätt ?.
talet är x²+5/x²+6x+8 då har jag gjort såhär
2²+5/2²+6x2+8 = 4+5/4+12x+8 och jag ska förenkla detta så långt det går och jag tror jag har gjort fel från första början.
har jag fel eller gör jag rätt eller ska jag skriva om talet ?.
Vad är uppgiften?
det jag ska göra är att förenkla så långt det går
Kan du lägga in en bild av uppgiften?
för jag ställer upp det x²+6x+8=0
6x²=36x+8
så nu har jag x²+36x+8=0
roten ur 36 är 6
x= 6 +- roten ur 36-8=28
så x = 6 och x=28 om jag har räknat rätt ?.
Jag vill säga att jag ändrade bara talen i uppgiften
Det står nånting "...t inte definierat?" till vänster. Är det inte relevant?
Du har alltså gett dig själv uppgiften att hitta lösningarna till
x²+6x+8=0
Hur kunde det plötsligt bli
x²+36x+8=0 av det i ditt tidigare inlägg?
Asså jag ville göra ett annat tal med andra siffror i det är de jag vill. Den uppgiften spelar ingen roll
"Förenkla" är att hitta ett enklare uttryck som betyder samma sak. Det är inte vad uppgiften i boken handlar om. I boken frågar man efter de x som gör uttrycket odefinierat. I princip: "vilka x-värden gör att uttrycket inte går att beräkna?".
Ett uttryck som innehåller nånting delat med noll går inte att beräkna. Så de x-värden som gör att en nämnare blir noll, är x-värden som gör uttrycket odefinierat.
Därför bildar boken ekvationen , man vill undersöka vilka x-värden som gör att bråket i d) är en division med noll. Det har ingenting med förenkling att göra.
Skaft skrev:"Förenkla" är att hitta ett enklare uttryck som betyder samma sak. Det är inte vad uppgiften i boken handlar om. I boken frågar man efter de x som gör uttrycket odefinierat. I princip: "vilka x-värden gör att uttrycket inte går att beräkna?".
Ett uttryck som innehåller nånting delat med noll går inte att beräkna. Så de x-värden som gör att en nämnare blir noll, är x-värden som gör uttrycket odefinierat.
Därför bildar boken ekvationen , man vill undersöka vilka x-värden som gör att bråket i d) är en division med noll. Det har ingenting med förenkling att göra.
Okej så vad ska jag plugga på om jag vill bli bättre på just detta det du beskrev
Zined10 skrev:Okej så vad ska jag plugga på om jag vill bli bättre på just detta det du beskrev
Uppgiften har två delar:
1. Identifiera vad som kan göra att uttrycket "går sönder" (inte går att beräkna). Division med noll eller roten ur något negativt är vanliga exempel på det.
2. Att räkna ut vilka x som uppfyller något av dessa villkor.
Det verkade trassla lite på punkt 2, när du skulle lösa ekvationen. Så att träna mer på andragradsekvationer (tänk på pq-formeln) tror jag är en bra idé =)
Hm måste kolla på det där för skulle jag kunna göra Nollproduktmetoden på det där talet?.
För jag vet jag kan det där. Har just nu hjärnsläpp
När du har en "lång" andragradsekvation (tre olika termer) som eller , då är pq-formeln bra. Nollproduktmetoden är användbar när ekvationen är på formen (eller kan någorlunda lätt skrivas om till formen) A*B = 0, dvs. en produkt som är noll.
Skaft skrev:När du har en "lång" andragradsekvation (tre olika termer) som eller , då är pq-formeln bra. Nollproduktmetoden är användbar när ekvationen är på formen (eller kan någorlunda lätt skrivas om till formen) A*B = 0, dvs. en produkt som är noll.
Okej tack ska tänka på det.