Gitter- när de olika spektrumen överlappar
Jag förstår inte riktigt hur man ska tänka när det kommer till sånna uppgifter. Jag gjorde som så att jag endast använde våglängderna 400nm och 750nm vilket är lila och rött ljus som har kortast respektive längst våglängd i dett synliga våglängdsintervallet. Sen testade jag på dethär sättet:
Betyder det att de överlappar då sinus värdet blir större än 1 eftersom det inte finns ett värde för vinkeln som ör större än 1? Det betyder väll att den delen av spektrat inte går att se eftersom det ligger över 90 grader. Hur kan det fjärde ligga under?
Enklast är att rita (med röd penna och med blå penna).
Ahaa okej nu ser jag att en del av det tredje spektrat hamnar över 90 grader och att resten överlappar. Visst är det så?
hjääälp
Har du följt Pieters tips? Lägg upp bilden här.
Är det rätt?
46 grader motsvarar våglängden ca 530nm i det treje spektrat och därför ritade jag in det fjärde spektrat så att den ligger i det tredje.
Hjälpmig01 skrev:46 grader motsvarar våglängden ca 530nm i det treje spektrat och därför ritade jag in det fjärde spektrat så att den ligger i det tredje.
Jag förstår inte var dessa siffror kommer ifrån; dessa värden nämns inte i uppgiften.
Det är inte heller så lätt att förstå din ritning. Den horisontella linjen är diffraktionsvinkeln för blått ljus i första ordning?
Det är bättre att rita nollte ordning horisontellt, att den ligger vid noll grader, och att ange andra vinklar i förhållande till den.
Mina värden kommer från min lösning. Aa jag förstår vad du menar men ignorera just den linjen den ska självklart inte vara horisontell utan den kommer att ha en vinkel från centralmax. Den är dock inte relevant så jag har inte med den. 46 grader kommer från min lösning om du kollar längre upp.
Hjälpmig01 skrev:46 grader kommer från min lösning om du kollar längre upp.
Ah! Men jag förstår fortfarande inte vad relevansen är.
Här en mycket snygg bild:
Från https://www.tau.ac.il/~phchlab/exp-hydrogen-theory.html (bara för att ange källan)
Asso bilden beskriver ju inte uppgiften, det är inte bildlektion.
Pieter Kuiper skrev:Hjälpmig01 skrev:46 grader motsvarar våglängden ca 530nm i det treje spektrat och därför ritade jag in det fjärde spektrat så att den ligger i det tredje.
Jag förstår inte var dessa siffror kommer ifrån; dessa värden nämns inte i uppgiften.
Det är inte heller så lätt att förstå din ritning. Den horisontella linjen är diffraktionsvinkeln för blått ljus i första ordning?
Det är bättre att rita nollte ordning horisontellt, att den ligger vid noll grader, och att ange andra vinklar i förhållande till den.
Ser du en bild? Det gör inte jag.
Smaragdalena skrev:Pieter Kuiper skrev:Hjälpmig01 skrev:46 grader motsvarar våglängden ca 530nm i det treje spektrat och därför ritade jag in det fjärde spektrat så att den ligger i det tredje.
Jag förstår inte var dessa siffror kommer ifrån; dessa värden nämns inte i uppgiften.
Det är inte heller så lätt att förstå din ritning. Den horisontella linjen är diffraktionsvinkeln för blått ljus i första ordning?
Det är bättre att rita nollte ordning horisontellt, att den ligger vid noll grader, och att ange andra vinklar i förhållande till den.Ser du en bild? Det gör inte jag.
Skrolla upp lite, tror det hjälper
Citatfel korrigerat. /Dracaena, moderator
Smaragdalena skrev:Ser du en bild? Det gör inte jag.
I inlägg #6. Men det är bara tre vinklar där angivna med värden, och jag tycker att det är svårtolkat.
Alltså det enda jag undrar är ifall det stämmer att det tredje och fjärde spektrat går in i varandra. Du har inte ens läst min lösning och förväntar att du ska förstå min ritning. Ville bara ha bekräftelse på att min lösning stämmer.
Pieter Kuiper skrev:Smaragdalena skrev:Ser du en bild? Det gör inte jag.I inlägg #6. Men det är bara tre vinklar där angivna med värden, och jag tycker att det är svårtolkat.
Allt som finns i det inlägget är texten
Är det rätt?
Hjälpmig01 skrev:Alltså det enda jag undrar är ifall det stämmer att det tredje och fjärde spektrat går in i varandra. Du har inte ens läst min lösning och förväntar att du ska förstå min ritning. Ville bara ha bekräftelse på att min lösning stämmer.
Hur förväntar du dig att vi skall kunna förstå din lösning utan en bild?
Smaragdalena skrev:Hjälpmig01 skrev:Alltså det enda jag undrar är ifall det stämmer att det tredje och fjärde spektrat går in i varandra. Du har inte ens läst min lösning och förväntar att du ska förstå min ritning. Ville bara ha bekräftelse på att min lösning stämmer.
Hur förväntar du dig att vi skall kunna förstå din lösning utan en bild?
Min bild finns men du ser inte den vet inte varför. Den hänger ihop med min lösning längst upp.
Jag litar på Pieters bedömning av bilden,fastän jag inte kan se den.
Smaragdalena skrev:Jag litar på Pieters bedömning av bilden,fastän jag inte kan se den.
man behöver ingen bild för att lösa uppgiften tyvärr. Men du är ingen fysiklärare så det är förståerligt.
Hjälpmig01 skrev:Smaragdalena skrev:Jag litar på Pieters bedömning av bilden,fastän jag inte kan se den.
man behöver ingen bild för att lösa uppgiften tyvärr. Men du är ingen fysiklärare så det är förståerligt.
Vad får dig att påstå detta?
Hjälpmig01 skrev:Alltså det enda jag undrar är ifall det stämmer att det tredje och fjärde spektrat går in i varandra. Du har inte ens läst min lösning och förväntar att du ska förstå min ritning. Ville bara ha bekräftelse på att min lösning stämmer.
Enligt läroplanen är ett kunskapskrav att eleven anpassar sin kommunikation till syfte och sammanhang. I fysik betyder det tydliga redogörelser, ofta med tydliga figurer. (Eller vill du eftersom "det är inte bildlektion" ha en fysikbok utan diagram?)
Om jag har svårt att förstå din lösning är det kanske en bra idé att du ägnar lite mer möda åt det kunskapskravet.
Pieter Kuiper skrev:Hjälpmig01 skrev:Alltså det enda jag undrar är ifall det stämmer att det tredje och fjärde spektrat går in i varandra. Du har inte ens läst min lösning och förväntar att du ska förstå min ritning. Ville bara ha bekräftelse på att min lösning stämmer.
Enligt läroplanen är ett kunskapskrav att eleven anpassar sin kommunikation till syfte och sammanhang. I fysik betyder det tydliga redogörelser, ofta med tydliga figurer. (Eller vill du eftersom "det är inte bildlektion" ha en fysikbok utan diagram?)
Om jag har svårt att förstå din lösning är det kanske en bra idé att du ägnar lite mer möda åt det kunskapskravet.
Grejen är som så att jag har en bild det är bara du som inte förstår den. Jag är i skolan och min lärare förstod, det är dessutom hon som lärt mig hur jag ska rita på ett förenklat sätt. Min lösning var korrekt.
Sluta vara så dryga och gå på elever som behöver hjälp. Skaffa en fritids hobby istället för att sitta hemma och var otrevliga mot folk som är 1/2 er ålder. Ni är inga fysik lärare och jag förstår varför ni har svårt och tolka lösningen.Bara för man är lärare så förstår man inte bättre än en elev speciellt inte när man är en kemi och matte lärare så gå inte på mig sådär.
Citatfel korrigerat. /Dracaena, moderator
Jodå, både Pieter och jag är lärare, Pieter på universitetet, jag på gymnasiet. Vi har som hobby att försöka lära elever matte, fysik (och kemi i mitt fall). Jag har inte kunnat se din bild, så jag vet inte hur bra den är. Om din lärare har en specialmetod är det inte särskilt konstigt om hon förstår den men inte vi. Var inte så otacksam, utan försök ta till dig av den hjälp vi försöker ge dig.
Smaragdalena skrev:Jag litar på Pieters bedömning av bilden,fastän jag inte kan se den.
Vilken bild är det du inte kan se? Syftar du på bilden i #1?
Jag uppmanar er alla att hålla en bättre ton. Tråden handlar om gitter, inte om vilka kvalifikationer vissa användare har. /Dracaena, moderator.
Dracaena skrev:Vilken bild är det du inte kan se? Syftar du på bilden i #1?
Tidigare såg jag en bild i #6. Men inte nu längre.
@Hjälpmig01, om du fortfarande vill att vi ska kika på din bild i #6 så får du prova att ladda upp bilden på nytt. Om det inte fungerar så är du välkommen att skicka ett PM till en valfri moderator så kikar vi på det.
Angående varför bilden försvunnit är det svårt att säga men vi får undersöka det.
Dracaena skrev:@Hjälpmig01, om du fortfarande vill att vi ska kika på din bild i #6 så får du prova att ladda upp bilden på nytt. Om det inte fungerar så är du välkommen att skicka ett PM till en valfri moderator så kikar vi på det.
Angående varför bilden försvunnit är det svårt att säga men vi får undersöka det.
Tack så mycket. Fick hjälp av min lärare så uppgiften är löst!
Citatfel korrigerat. /Dracaena, moderator