Geometrital med andragradsekvation
Sitter och med ett geometrital där
katererna har x+10 och x-4
Hypotenusan x+3
Utvecklar jag den får jag till
Och sen börjar det krångliga eftersom jag inte får till andragradekvationen
När jag försöker räkna ut det får jag det till
är här blir det nåt väldigt knas?
Nån som ser vart det gått snett?
eftersom roten ur talet blir negativt så blir de ju bara blaj av alltihop
Jo du har räknat rätt. Problemet du har ligger i dina förutsättningar. Hypotenusan är och måste vara den längsta sidan i en rätvinklig triangel (förstår du varför?) men här säger du att ena kateten är x+10 när hypotenusan är x+3, det går inte ihop.
Är hypotenusan verkligen (x+3)? Då är det ingen rätvinklig triangel. Eller är den andra kateten (x-10)?
Oj. Boken lurade mej genom att vinkla triangeln uppochner. Hypotenusan är x+10 och kateterna x+3 och x-4. Skall räkna om och återkomma men nu blire fotboll =)
Då skall det bli rätt om du bara gör som du gjorde tidigare
Efter att jag justerat vilka som var katet och hypotenusa så funkade de.
Men om man gör beräkningar på en area och man gör det med en andragradsekvation så får man ju 2 svar. ett med plus och ett med minus. Gjorde precis ett sådan tal och använder man minus blir svaret rätt men inte med plus. Och enligt facit är det rätta svaret med minus. Hur vet man vad man skall använda?
Det har oftast att göra med det som kallas definitionsmängd det vill säga vilka värden på x som är giltiga. Nu vet jag inte hur det exemplet som du pratar om ser ut men om man till exempel skall beräkna en sträcka så är det ju inte relevant med en negativ sträcka.
I din triangel så får du ju två svar -3 och 25. Här blir ju -3 inte relevant då ena kateten blir 0 (och den andra blir -7) även om detta är en rot till ekvationen. Så det är svårt med något generellt tips förutom det att om ett av svaren gör att det blir orimligt på något sätt.
AndersW skrev :Det har oftast att göra med det som kallas definitionsmängd det vill säga vilka värden på x som är giltiga. Nu vet jag inte hur det exemplet som du pratar om ser ut men om man till exempel skall beräkna en sträcka så är det ju inte relevant med en negativ sträcka.
I din triangel så får du ju två svar -3 och 25. Här blir ju -3 inte relevant då ena kateten blir 0 (och den andra blir -7) även om detta är en rot till ekvationen. Så det är svårt med något generellt tips förutom det att om ett av svaren gör att det blir orimligt på något sätt.
Ok. Håller på med en till andragradsekvation som också har med plus och minus att göra
Kateterna är x+8 och x
Hypotenusan är 22
Jag gör det till en ekvation som lyder
Det är ju helt korrekt: -4+15=11 så om du gjort fel så är det i absolut sista steget. I detta fall får du alltså en lösning på ca -19 den kan du bortse från.
Två påpekanden: För det första, skapa en ny tråd för varje problem, det blir så rörigt med flera frågor per tråd.
För det andra när du sätter upp din ekvation har du inte skrivit ^2 vilket faktiskt gör hela lösningen lite tveksam eftersom du inte ställer upp den på rätt sätt från början
AndersW skrev :Det är ju helt korrekt: -4+15=11 så om du gjort fel så är det i absolut sista steget. I detta fall får du alltså en lösning på ca -19 den kan du bortse från.
Två påpekanden: För det första, skapa en ny tråd för varje problem, det blir så rörigt med flera frågor per tråd.
För det andra när du sätter upp din ekvation har du inte skrivit ^2 vilket faktiskt gör hela lösningen lite tveksam eftersom du inte ställer upp den på rätt sätt från början
Ok. Så man kan anpassa minus och plus innan roten =) det där tycker ja är jobbigt när man måste veta vad som skall användas eftersom både plus och minus går att använda i det här talet fast svaret blir olika och det egentligen bara finns ett riktigt svar i det här fallet. Jao glömde och skriva upphöjt i efter parentesen, hade lite för bråttom.
Tänkte jag skulle spara lite på trådarna därför skrev jag i samma
zibpka skrev :AndersW skrev :Det är ju helt korrekt: -4+15=11 så om du gjort fel så är det i absolut sista steget. I detta fall får du alltså en lösning på ca -19 den kan du bortse från.
Två påpekanden: För det första, skapa en ny tråd för varje problem, det blir så rörigt med flera frågor per tråd.
För det andra när du sätter upp din ekvation har du inte skrivit ^2 vilket faktiskt gör hela lösningen lite tveksam eftersom du inte ställer upp den på rätt sätt från början
Ok. Så man kan anpassa minus och plus innan roten =) det där tycker ja är jobbigt när man måste veta vad som skall användas eftersom både plus och minus går att använda i det här talet fast svaret blir olika och det egentligen bara finns ett riktigt svar i det här fallet. Jao glömde och skriva upphöjt i efter parentesen, hade lite för bråttom.
Tänkte jag skulle spara lite på trådarna därför skrev jag i samma
Edit såg att det inte gick att använda både plus och minus =)