Geometrisk talföljd
Hej!
Kollade på en video där en person löser en uppgift. Jag förstår inte varför det läggs till ett a i VL?
Det förstår inte jag heller.
Summan i HL avser en geometrisk talföljd med 121 termer, där den första är a kr och kvoten 1,005.
Vi ska bestämma a så att denna summa blir lika med 2 Mkr (varken mer eller mindre).
Kan det möjligen vara så att de tänker att man skall kunna köpa båten om 10 år utan att behöva betala a kronor den månaden?
Arktos skrev:Det förstår inte jag heller.
Summan i HL avser en geometrisk talföljd med 121 termer, där den första är a kr och kvoten 1,005.
Vi ska bestämma a så att denna summa blir lika med 2 Mkr (varken mer eller mindre).
Varför blir med inte 120 termer? Det blir är 12*10, vad är det extra?
Om man gör en insättning nu och en insättning om en (1) månad så blir det 2 insättningar totalt. Det är likadant med nu och varje månad 10 år fram i tiden, det blir 120+1 insättningar.
ellis skrev: "Varför blir med inte 120 termer? Det blir är 12*10, vad är det extra?"
Det kan man verkligen undra!
Tänkte inte på det...
En variant:
Om han sparar x kr i början på varje månad i 120 månader,
hur mycket har han då i fonden i slutet på månad 120?
Den första insättningen har då vuxit i 120 månader och den sista i 1 månad.
Annan variant:
Om han sparar y kr i slutet på varje månad i 119 månader,
hur mycket har han då i fonden i slutet på månad 120?
Den första insättningen har då vuxit i 119 månader och den sista i 1 månad.
Blir det som i Smaragdalenas förslag?
Man kan inte vara nog försiktig,
när man räknar antalet "insättningar"
och anger vid vilka tidpunkter de sker…
Det är så fruktansvärt mycket läsförståelse och ännu mera "läsa mellan raderna" i den här sortens uppgifter. Det brukar vara svårt nog att begripa hur det är meningen att man skall tänka, om det finns åtminstone en antydan till lösningsförslag i facit. Inte min favorit-typ av uppgifter!
Jag instämmer!
Uppgiften kom tydligen från en video. Där kanske det sägs mer om förutsättningarna. I den här sortens ekonomiska uppgifter är de ofta vaga. I ekonomiämnet ingår det då i lösningen att man själv ska formulera de ytterligare förutsättningar som kan behövas. I matematikämnet väntar man sig dock tydliga förutsättningar i texten.
Men i Matte5 ingår det kanske att man även ska kunna hantera sådant?
Uppgifterna i Ma5 bör vara välformulerade, alternativt bör man godkänna flera olika värden om man förklarar vilka förutsättningar man har valt.
Tack!
Det kan förklara oklarheten i videon (som jag inte har sett),
eftersom allt resonemang där inte noteras 'på tavlan'.