Generella drag och samband
Hej!
Jag går i 9an och vill verkligen höja mig i biologi från B till A. Min lärare har sagt att jag måste använda mig av flera generella drag och samband i mina texter men jag vet inte riktigt vad det är.
Just nu jobbar vi med ekologi och näringskedjor. Vad för generella samband och drag finns det och hur "kommer man själv på" vad det är till andra områden?
Tacksam för svar snarast! :)
Det vet jag inte heller, och det står inte i betygskriterierna heller. Kan du förklara närmare? Sa hon detta om ett prov?
Om man reducerar ner ekologi och näringskedjor till sin absoluta kärna handlar det om att alla organismer kräver en kolkälla och en energikälla för att överleva, växa och föröka sig. Organismer som växter och alger kan ut utnyttja solen och koldioxid till detta och kan därför vara självförsörjande så länge atmosfären inte blåser bort från jorden eller solen slocknar. De kallas därför för producenter.
Om man inte har dessa förmågor kan man istället utnyttja de som har dem genom att helt enkelt käka upp dessa organismer. De kallas konsumenter. Problemet är att naturlagarna ställer till det i och med att en del av energin förloras till omgivningen och inte kan tas tillvara på och en del producenter bildar inte tillräckligt av allt som konsumenten behöver. Resultatet är att konsumenten behöver äta stora mängder producenter för att kunna överleva och det går inte att ha lika många konsumenter som producenter. Då kan man äta upp andra konsumenter istället för producenter och på så sätt tillgodogöra sig stora delar av näringen från alla växter som konsumenten redan har ätit. Om de som äter andra konsumenter inte har några naturliga fiender kallas de för toppkonsumenter. De dör normalt av ålder eller sjukdomar och när så sker bryts deras kroppar ner av nedbrytare som då återför näringsämnena till växterna. Cykeln upprepas.
Alla konsumenter kan inte äta alla producenter, t.ex. för att de är giftiga, producerar för lite näring av en viss sort eller springer iväg för fort. Det öppnar upp för nischer och biologisk mångfald, dvs att ett ekosystem innehåller massvis med olika organismer som kan växa på speciella platser eller konsumera en speciell typ av organism.
Du kan beskriva alla ekosystem och näringskedjor på det sättet, oavsett ifall de finns i havet eller i öknen. Jag skulle tippa att din lärare vill att du ska visa att du förstår vad som egentligen händer, snarare än att rabbla upp en massa djur i ett visst ekosystem eller näringskedja. Det är lätt att säga att kaniner äter gräs och att lodjur äter kaniner, men du behöver även förstå varför lodjuret inte äter gräset istället och att denna näringskedja bygger på samma grundläggande principer som en näringskedja där räkor äter alger och där valar sedan äter räkor.
Qetsiyah skrev:Det vet jag inte heller, och det står inte i betygskriterierna heller. Kan du förklara närmare? Sa hon detta om ett prov?
Vi fick ha enskilda betygsprat och hon hade fyllt i en matris där det stod ungefär "Eleven ska utveckla sin förmåga att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället." På vissa delar hade jag nått A-nivå men mest C-nivå.
Teraeagle skrev:Om man reducerar ner ekologi och näringskedjor till sin absoluta kärna handlar det om att alla organismer kräver en kolkälla och en energikälla för att överleva, växa och föröka sig. Organismer som växter och alger kan ut utnyttja solen och koldioxid till detta och kan därför vara självförsörjande så länge atmosfären inte blåser bort från jorden eller solen slocknar. De kallas därför för producenter.
Om man inte har dessa förmågor kan man istället utnyttja de som har dem genom att helt enkelt käka upp dessa organismer. De kallas konsumenter. Problemet är att naturlagarna ställer till det i och med att en del av energin förloras till omgivningen och inte kan tas tillvara på och en del producenter bildar inte tillräckligt av allt som konsumenten behöver. Resultatet är att konsumenten behöver äta stora mängder producenter för att kunna överleva och det går inte att ha lika många konsumenter som producenter. Då kan man äta upp andra konsumenter istället för producenter och på så sätt tillgodogöra sig stora delar av näringen från alla växter som konsumenten redan har ätit. Om de som äter andra konsumenter inte har några naturliga fiender kallas de för toppkonsumenter. De dör normalt av ålder eller sjukdomar och när så sker bryts deras kroppar ner av nedbrytare som då återför näringsämnena till växterna. Cykeln upprepas.
Alla konsumenter kan inte äta alla producenter, t.ex. för att de är giftiga, producerar för lite näring av en viss sort eller springer iväg för fort. Det öppnar upp för nischer och biologisk mångfald, dvs att ett ekosystem innehåller massvis med olika organismer som kan växa på speciella platser eller konsumera en speciell typ av organism.
Du kan beskriva alla ekosystem och näringskedjor på det sättet, oavsett ifall de finns i havet eller i öknen. Jag skulle tippa att din lärare vill att du ska visa att du förstår vad som egentligen händer, snarare än att rabbla upp en massa djur i ett visst ekosystem eller näringskedja. Det är lätt att säga att kaniner äter gräs och att lodjur äter kaniner, men du behöver även förstå varför lodjuret inte äter gräset istället och att denna näringskedja bygger på samma grundläggande principer som en näringskedja där räkor äter alger och där valar sedan äter räkor.
Okej, tack för ditt svar! Jag tror att jag förstår och ska försöka utveckla mina svar. Vi har en läxa till denna veckan så ska försöka förbereda mig väl till förhöret.