8 svar
177 visningar
Hehej 21 – Fd. Medlem
Postad: 31 okt 2018 14:44 Redigerad: 31 okt 2018 14:45

Gener vi inte använder

Hej. Behöver hjälp me vilka/ hur många gener som vi människor inte använder. Hur många gener är det verkligen som kodar för något? Och vad tror man finns i de gener som vi inte kan använda? 

SvanteR 2746
Postad: 31 okt 2018 17:06

För det första: Menar du gener som vi inte använder eller menar du DNA vi inte använder?

Det finns lite olika definitioner av begreppet "gen", men en vanlig definition är att det är en bit DNA som kodar för ett protein. Med den definitionen finns det inga gener som inte används eller inte kodar för något. 

Däremot finns det mycket DNA som inte används till något. Engelska Wikipedia har en bra översikt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Non-coding_DNA

Hehej 21 – Fd. Medlem
Postad: 31 okt 2018 22:50

Min lärare skrev gener men hon måste ha menat DNA då. Uppgiften jag har är att jag ska skriva om CRSPR- CAS9 och min lärare sa att det här med vilka DNA man inte använder och vad man tror finns i DNA man dom inte kodar för något är grunden för att man vill klippa  i DNA. Stämmer detta? Och hur i såfall?

SvanteR 2746
Postad: 1 nov 2018 09:35

Jag kan inte så mycket om CRISPR/Cas9, men baserat på det lilla jag kan och det du skriver får jag inte ihop det riktigt.

Vad menar du med "grunden för att man vill klippa i DNA"?

Hehej 21 – Fd. Medlem
Postad: 1 nov 2018 11:13

Detta skrev min lärare 

SvanteR 2746
Postad: 1 nov 2018 11:22 Redigerad: 1 nov 2018 11:23

Hur mycket ska du skriva? Är det en kortare inlämning eller ett helt gymnasiearbete? Och hur ser hela uppgiften ut?

Hehej 21 – Fd. Medlem
Postad: 1 nov 2018 11:31

Det är en gruppuppgift, vi är 4 personer som ska prata om CRSPR/Cas 9 i en pod, den ska vara cirka 40 minuter. Min del är att skriva om gener/dna vi inte använder. Här är det läraren skrev till hela gruppen, som vi alltså ska ha med i podden: 

SvanteR 2746
Postad: 1 nov 2018 11:50

Nu förstår jag din lärare bättre!

Om jag inte missförstått ska ni dels tala om hur genomet är uppbyggt, med kodande och icke-kodande DNA. Sedan ska ni jämföra med andra arter, och diskutera CRISPR/Cas9. Jag tror att din lärare menar att för att förstå varför man vill modifiera gener måste man förstå hur de är uppbyggda och vad de gör.

Men om du ska skriva om DNA vi inte använder föreslår jag att du fokuserar på det som kallas icke-kodande DNA. Har du någon lärobok du kan börja med?  Det finns tyvärr väldigt lite på svenska Wikipedia, och jag hittar ingen bra sida på svenska när jag googlar, så det är nog engelska som gäller om du vill läsa vidare. Börja med engelska Wikipedia som jag länkade till innan och fråga om du inte förstår.

Hehej 21 – Fd. Medlem
Postad: 1 nov 2018 12:12

Oekj, tack så mycket! 

Svara
Close