0 svar
124 visningar
mattegeni2000 behöver inte mer hjälp
mattegeni2000 154
Postad: 3 nov 2022 16:25

Ge mig feedback på min text.

Hej, vi har fått ett litet skrivuppgift (utkast) där vi ska välja ett ämnen där vi ska skriva om. Jag valde att skriva om etisk om  autonoma fordon.

Vad jag vill är att om någon av er har några minuter och kika på min text en snabbis och ge mig feedback på min text. Och vad jag menar med feedback är t.ex. är det några grammatiska fel, repeterar jag samma ord för mycket,är min text störande att läsa,är det mycket mycket ord fel  eller ser min text bra ut osv.

 

Etisk utmaning som autonoma fordon

Autonoma fordon är inte längre science fiction. Vi är på väg i en framtid där autonoma fordon kommer bli mycket mer vanliga. Dessa fordon kommer effektivisera våra transportsystem och nästan eliminera olyckor. Ändå kommer självkörande fordon hamna i svåra situation där den själv kommer få ta svåra beslutet, så som vem ska bli påkörd, vad ska fordonet göra om den hamnar i ett sådant dilemma. Ska fordonet köra på en mamma med barn, en yngre människa, äldre människa eller ska bilen riskera förare eller passagerare säkerhet, och angående dessa programmerare fordonet har denna människa några bakomliggande implicita partiskheter och hur kommer detta påverka autonoma fordonet.

Statistik över vägtrafikolyckor från Transportstyrelsen från 2021 omkom 210 personer vilket av dessa var 125 skyddade trafikanter och oskyddade trafikanter 85. Av dessa så är 90% på grund av mänskliga faktorer och mycket av detta är på grund av att den mänskliga hjärnan inte är tillräcklig utvecklade av att hanterar dessa stora hastigheter och att vi överskatta vår körförmåga, vilket också påpekar Mette Møller från DTU (Danmarks Tekniske Universitet) från en av hennes artikel om [Ethical challenges in self-driving cars].  Genom att ta bort människan bakom ratten så blir vi av med 90% av alla olyckor speciellt när det gäller mötesolyckor och singelolyckor där autonoma bilar kommer med stor sannolikhet nästan göra dessa typer av olyckor försvinna helt och hållet, på grund av bilarna kommer kunna kommunicera med varandra och följa alla trafikregler.

Olyckor kommer hända fortfarande, generellt sätt så är det företaget eller programmerare som har programmerat in algoritm som kommer bestämma vad som anses rätt eller fel. Vilket kommer leda till någon slags diskriminering. En stor faktor som sannolikheten kommer hända om fordonet hamnar i en sådan situation där vi har en mamma med barn och en gammal människa och en kollision är oundvikligt fordonet kommer ha tre val antagligen så kollidera den på mamma med barn, på en 65+ människa eller så riskera fordonet förarens liv, detta belyser Nancy Owano i hennes artikel [When self-driving cars drive the ethical questions].  Nancy Owano skriver också i hennes artikel: [In particular, these moral algorithms will need to accomplish three potentially incompatible objectives: being consistent, not causing public outrage, and not discouraging buyer].

Hur ska vi se till att folk inte bete sig som Nancy Owano diskuterar, ska fordonet bli programmerat så att den slumpmässig väljer en av de tre bästa val i den tidpunkterna den har. I så fall om bilen kolliderar på mamma med hennes barn och dom omkommer i olyckan, så kommer folk bli rasande och i andra sidan om köparen få bestämma sig om hen vill köpa en bil som prioritera förare säkerhet och bestämmer sig vilket liv är mer värt att rädda. Så kommer köparen bland annat köpa den bilen som prioritera förarens säkerhet först, på grund av att vi människor är envisa när det kommer i sådana situationer. Antagligen så kommer vi gå mer åt den diskriminerad sidan av autonoma fordon, detta kan vi se om man läser körkortsboken, där den förklarar att vi inte ska väja för små djur föra att då riskera man kollision med andra bilar. Detta är ett exempel på hur vi människor värdera ett liv även om exemplen som skrev handlar inte speciellt om människor så är det en bra blick i framtiden hur vi kommer värdera vissa människor och de är så autonoma bilar kommer bli programmerat.

 

Autonoma fordon kommer bli en del i vår närmaste framtid och de kommer leda till en effektivering av våra transportsystem och förändra sättet hur vi bedömer trafikolyckor och ett liv. Som många av dessa artiklar som framdiskuterar den etisk utmaning som autonoma fordon. Som det ser ut så behövs det mycket arbete när det gäller etikdelen och detta måste se till att etiken är besvarad innan den autonom bilar blir en del i vårt samhälle, det för att förbygga onödiga diskriminering som till exempel ska bilen krocka med män eftersom män är mer benägna att överleva en bilolycka än en kvinna eller ska bilen kollidera med en handikapp människa. Den allmänna åsikten om vems livs är mer benägna att leva kommer påverka bilföretag sätt att programmering fordonet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olycksstatistik/statistik-over-vagtrafikolyckor/

 

https://dataethics.eu/ethicalselfdrivingcars/

 

24 oktober 2015, by Nancy Owano: https://www.dropbox.com/sh/x41wv2qqo9tjizh/AAD687Lee9zQsKRkZChuUbo9a/2015-10-self-driving-cars-ethical.pdf?dl=0

Svara
Close