23 svar
714 visningar
dajamanté 5139 – Fd. Medlem
Postad: 3 aug 2017 08:57

Gamla zombier från matte boken 1

Hej!

Jag har samlat gamla zombier, alltså övningar som jag aldrig kunde lösa eller tvekan/förrvirringar som borde hade lösts för länge sedan! Några zombier är farligare än andra, typ sista level bossen, och andra knappt kryper, men gör ändå stora skador (typ på prov)...

Zombie 1: farligt zombie som jag vet inte hur jag ska döda

Där vet man att x måste vara en funktion av y (eller y måste var en funktion av x)? Eller z måste vara en funktion av w? Några saker måste sätts lika med andra saker, och andra saker måste deriveras... det vet jag, tror jag. Men jag har noll strategi mot den här zombi.

Bubo 7418
Postad: 3 aug 2017 09:25

Vad har hänt med den där sträckan 16?

vad kan du säga om vinklar i figuren?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 3 aug 2017 09:33

Lite off topic - men vilket enormt paper! Det skulle varit mer rimligt med enheten cm.

Smutstvätt 25191 – Moderator
Postad: 3 aug 2017 09:52
smaragdalena skrev :

Lite off topic - men vilket enormt paper! Det skulle varit mer rimligt med enheten cm.

Formen och den rivna kanten talar för att det är någon jättes toalettpapper. :)

dajamanté 5139 – Fd. Medlem
Postad: 3 aug 2017 10:27

LOL

Nu blir det lite roliga att räkna :)

dajamanté 5139 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2017 08:29

Trots att det brukar sägas att man måste sova på saker blev jag inte klockar än en gång:

Jag trodde att vinklarna alpha var lika och 60 grader (eftersom vi har trianglar är liksidiga, dom delar ju en sida och en vinkel?) men efter kom jag på att jätten viker ju hennes pappret, så vinklar fluktuerar...

Sidan p borde vara 256-32x... Kommer inget vidare.

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2017 10:43

I denna bild så har vi att

y2=x2+(z+w)2 y^2 = x^2 + (z + w)^2

(z+w)2=162+w2 (z + w)^2 = 16^2 + w^2 , och

x2=z2+(16-x)2 x^2 = z^2 + (16 - x)^2

Om jag inte missade någon ekvation nu, så kan man från detta lösa ut y y i termer av x x . Efter man har y2 y^2 som en funktion av x x så kan man derivera  denna och leta efter minimum.

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2017 17:13

Hej!

Börja med att notera att talet x x måste ligga mellan 0 0 och 16 16 .

Den mörkgrå triangelns vinklar är v(x) v(x) och u(x) u(x) och 90 90 grader, där sinusvärdet

    sinv(x)=xy(x). \displaystyle \sin v(x) = \frac{x}{y(x)}.

Den ljusgrå triangelns vinklar är u(x) u(x) och w(x) w(x) och 90 90 grader, där cosinusvärdet

    cosu(x)=16-xx=16x-1. \displaystyle \cos u(x) = \frac{16-x}{x} = \frac{16}{x} - 1.

(Fortsättning följer...)

Albiki

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2017 19:08

Hej igen!

Istället för cosinusvärdet cosu(x) \cos u(x) ska det vara cosinusvärdet cosw(x) \cos w(x) som är lika med (16/x)-1. (16/x)-1. För att det ska kunna bildas trianglar måste talet x x ligga mellan 8 8 och 16 16 , vilket ger cosinusvärden cosw(x) \cos w(x) mellan 0 0 och 1 1 (som det ska vara).

Det gäller också att u(x)+u(x)+w(x)=180 u(x) + u(x) + w(x) = 180 grader, vilket betyder att

    Error converting from LaTeX to MathML

Den mörkgrå triangeln visar att u(x)=90-v(x) u(x) = 90 - v(x) vilket betyder att cosu(x)=sinv(x) \cos u(x) = \sin v(x) och detta ger följande samband mellan talen y(x) y(x) och x. x.

    16x-1=1-2(xy(x))2 ,  8x16 \displaystyle \frac{16}{x} - 1 = 1 - 2(\frac{x}{y(x)})^2\ , \quad 8 \leq x \leq 16 .

Albiki

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2017 19:55

Hej!

Funktionen y(x) y(x) bestäms alltså av sambandet

    Error converting from LaTeX to MathML

Implicit derivering med avseende på x x ger sambandet

    2y(x)·y'(x)=3x2(x-8)-x3(x-8)2=2x3-24x2(x-8)2. \displaystyle 2y(x) \cdot y'(x) = \frac{3x^2(x-8)-x^3}{(x-8)^2} = \frac{2x^3-24x^2}{(x-8)^2}.

Eftersom y(x)>0 y(x)>0 8<x<16 8<x<16 så är det uttrycket x3-12x2 x^3-12x^2 som bestämmer när funktionen y(x) y(x) är växande och avtagande. Om man förenklar x3-12x2=x2(x-12) x^3-12x^2 = x^2(x-12) så ser man att funktionen y(x) y(x) är avtagande när 8<x<12 8<x<12 och växande när 12<x<16 12<x<16 ; funktionens minsta värde är därför y(12) y(12) .

Resultat: Den vikta kanten blir så kort som möjligt om man viker så att x=12 x = 12 . (Det är inte nödvändigt att beräkna hur lång den vikta kanten blir.)

Albiki

tomast80 4249
Postad: 4 aug 2017 20:23

Snyggt Albiki! Noterade att frågan ställts också i gamla forumet. Lite intressant att jämföra lösningen ovan med den där:

https://gamla.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=33117

dajamanté 5139 – Fd. Medlem
Postad: 5 aug 2017 06:45
Stokastisk skrev :

I denna bild så har vi att

y2=x2+(z+w)2 y^2 = x^2 + (z + w)^2

(z+w)2=162+w2 (z + w)^2 = 16^2 + w^2 , och

x2=z2+(16-x)2 x^2 = z^2 + (16 - x)^2

Om jag inte missade någon ekvation nu, så kan man från detta lösa ut y y i termer av x x . Efter man har y2 y^2 som en funktion av x x så kan man derivera  denna och leta efter minimum.

Jag har försökt att följa båda metoder:

Jag kan inte skriva y som en funktion av x, känns det är så många variabler :(

dajamanté 5139 – Fd. Medlem
Postad: 5 aug 2017 06:47
Albiki skrev :

Hej igen!

Istället för cosinusvärdet cosu(x) \cos u(x) ska det vara cosinusvärdet cosw(x) \cos w(x) som är lika med (16/x)-1. (16/x)-1. För att det ska kunna bildas trianglar måste talet x x ligga mellan 8 8 och 16 16 , vilket ger cosinusvärden cosw(x) \cos w(x) mellan 0 0 och 1 1 (som det ska vara).

 

Den mörkgrå triangeln visar att u(x)=90-v(x) u(x) = 90 - v(x) vilket betyder att cosu(x)=sinv(x) \cos u(x) = \sin v(x) och detta ger följande samband mellan talen y(x) y(x) och x. x.

Albiki

Hej! Jag har försökt med vinklarna men jag är redan löst på andra inlag :(

Förresten, massor av vad du skriver försvinner i dina inlag!

Guggle 1364
Postad: 5 aug 2017 15:16 Redigerad: 5 aug 2017 15:20

För de som läst någon inledande kurs i tillämpad linjär algebra kan följande lösningsgång vara rolig:

Vikning innebär i det här fallet att vi speglar origo i linjen y så att origo hamnar i punkten O'=(z,16) (z samma som i den fina stokastiska grafen).

Linjen y har den normaliserade riktningsvektorn n=(0,x)-(c,0)x2+c2=(-c,x)y \mathbf{n}=\frac{(0,x)-(c,0)}{\sqrt{x^2+c^2}}=\frac{(-c,x)}{y}

Där vi av bekvämlighet infört c så att y2=x2+c2 y^2=x^2+c^2 , jmfr (z+w) i stokastiska grafen. Låt slutligen P0=(c,0) P_0=(c,0) vara nedre högra hörnet av vår triangel.

Spegling av origo ger

O'=2P0+2n-P0·n=2(c,0)+2c2y2(-c,x) O'=2\mathbf{P_0}+2\mathbf{n}\left[-\mathbf{P_0}\cdot\mathbf{n}\right]=2(c,0)+\frac{2c^2}{y^2}(-c,x)

Med återinförande av c2=y2-x2 c^2=y^2-x^2 ger identifikation i y-led (O'=(z,16))

16=2(y2-x2)xy2 16=\frac{2(y^2-x^2)x}{y^2}

y2=x3x-8 y^2=\frac{x^3}{x-8}

Deriverar vi map på x ser vi att y² och därmed y maximeras av x=12.

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 5 aug 2017 15:39 Redigerad: 5 aug 2017 15:42
Daja skrev :
Stokastisk skrev :

I denna bild så har vi att

y2=x2+(z+w)2y^2 = x^2 + (z + w)^2, 

(z+w)2=162+w2(z + w)^2 = 16^2 + w^2, och

x2=z2+(16-x)2x^2 = z^2 + (16 - x)^2

Om jag inte missade någon ekvation nu, så kan man från detta lösa ut y y i termer av x x . Efter man har y2 y^2 som en funktion av x x så kan man derivera  denna och leta efter minimum.

Jag har försökt att följa båda metoder:

Jag kan inte skriva y som en funktion av x, känns det är så många variabler :(

Du har slarvat lite när du kvadrerat. Från ekvation (c) så får man att

0=z2+162-32xz2=32x-1620 = z^2 + 16^2 - 32x \Leftrightarrow z^2 = 32x - 16^2

Från ekvation (b) så får man att
z2+2zw=162w=162-z22zz^2 + 2zw = 16^2 \Leftrightarrow w = \frac{16^2 - z^2}{2z}
Sätter man in resultatet från ekvation (c) här så får man
w=162-16x32x-162w = \frac{16^2 - 16x}{\sqrt{32x - 16^2}}
Så därför är
z+w=32x-162+162-16x32x-162 z + w = \sqrt{32x - 16^2} + \frac{16^2 - 16x}{\sqrt{32x - 16^2}}
=32x-162+162-16x32x-162=16x32x-162 = \frac{32x - 16^2 + 16^2 - 16x}{\sqrt{32x - 16^2}} = \frac{16x}{\sqrt{32x - 16^2}}
Så därför får man att
y2=x2+162x232x-162=x2+8x2x-8=x3-8x2+8x2x-8=x3x-8y^2 = x^2 + \frac{16^2 x^2}{32x - 16^2} = x^2 + \frac{8x^2}{x - 8} = \frac{x^3 - 8x^2 + 8x^2}{x - 8} = \frac{x^3}{x - 8}

 

Edit: Suck, all formatering blir uppenbarligen helt fel i detta inlägg, jag kanske samlar kraft till att skriva det "korrekt" senare.

dajamanté 5139 – Fd. Medlem
Postad: 5 aug 2017 16:34

Tack :), om du orkar. 

Jag är på bröllop och blev tillsagt att sluta med mobilen så det kan vänta :p

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 5 aug 2017 17:28

Från ekvation (c) så får man att

0 =z2+162-32x  z=32x - 162

Från ekvation (b) så får man att

z2+2zw=162  w =162-z22z

Använder man resultatet från (c) och sätter in här så får man att

w =162-32x+162232x - 162=162-16x32x - 162

Så därför är

z + w =32x - 162+162-16x32x - 162=32x - 162+162-16x32x-162=16x32x-162

Nu får man då från ekvation (a) att

y2=x2+16x32x - 1622=x2+162x232x-162=32x3-162x2+162x232x-162=32x332x-162=x3x - 8

Nu kan man också lägga märke till att minimera y y är det samma som att minimera y2 y^2 , därför kan vi lika gärna derivera detta uttryck för att finna minimum. Så gör vi det så får man

ddxx3x-8=3x2(x - 8) - x3(x - 8)2=x23x-24x-x(x-8)2=2x2x - 12(x - 8)2

Så här ser man att vi får ett minimum vid x = 12 (titta på tecknet på derivatan bredvid x = 12 för att se att det är ett minimum). Vi kan också beräkna att vid detta minimum så är

y =12312-8=43220.78

Guggle 1364
Postad: 5 aug 2017 17:57 Redigerad: 5 aug 2017 17:58

Ytterligare lösningsförslag:

Riktningskoefficienten för y ges av

ky=ΔyΔx=x-c k_y=\frac{\Delta y}{\Delta x}=\frac{x}{-c}

Riktningskoefficienten för den normal till y som går från (0,0) till punkten (z,16)

kn=ΔyΔx=16z k_n=\frac{\Delta y}{\Delta x}=\frac{16}{z}

Villkor för vinkelräta linjer:

ky·kn=-1    16x=zc k_y\cdot k_n=-1\quad \Rightarrow \quad16x=zc

Om z vet vi dessutom att z2=x2-(16-x)2 z^2=x^2-(16-x)^2

alltså

162x2=(x2-(16-x)2)(y2-x2) 16^2x^2=(x^2-(16-x)^2)(y^2-x^2)

8x2=xy2-x3-8y2+8x2 8x^2=xy^2-x^3-8y^2+8x^2

y2=x3x-8 y^2=\frac{x^3}{x-8}

Och vi får inte helt oväntat samma resultat igen. Som vanligt minimeras y² och därmed y av x=12.

dajamanté 5139 – Fd. Medlem
Postad: 6 aug 2017 19:05
Stokastisk skrev :

Från ekvation (c) så får man att

0 =z2+162-32x  z=32x - 162

Från ekvation (b) så får man att

z2+2zw=162  w =162-z22z

Använder man resultatet från (c) och sätter in här så får man att

w =162-32x+162232x - 162=162-16x32x - 162

Så därför är

z + w =32x - 162+162-16x32x - 162=32x - 162+162-16x32x-162=16x32x-162

Nu får man då från ekvation (a) att

y2=x2+16x32x - 1622=x2+162x232x-162=32x3-162x2+162x232x-162=32x332x-162=x3x - 8

Nu kan man också lägga märke till att minimera y y är det samma som att minimera y2 y^2 , därför kan vi lika gärna derivera detta uttryck för att finna minimum. Så gör vi det så får man

ddxx3x-8=3x2(x - 8) - x3(x - 8)2=x23x-24x-x(x-8)2=2x2x - 12(x - 8)2

Så här ser man att vi får ett minimum vid x = 12 (titta på tecknet på derivatan bredvid x = 12 för att se att det är ett minimum). Vi kan också beräkna att vid detta minimum så är

y =12312-8=43220.78

Tack för att du orkade.

Jag har gjort om beräkning på pappret men känns jättesvårt ändå, jag tror inte att jag skulle vara kapabel att identifiera värderna vi behöver för att lösa uppgiften :(

dajamanté 5139 – Fd. Medlem
Postad: 6 aug 2017 19:25
Guggle skrev :

Ytterligare lösningsförslag:

Riktningskoefficienten för y ges av

ky=ΔyΔx=x-c k_y=\frac{\Delta y}{\Delta x}=\frac{x}{-c}

Riktningskoefficienten för den normal till y som går från (0,0) till punkten (z,16)

kn=ΔyΔx=16z k_n=\frac{\Delta y}{\Delta x}=\frac{16}{z}

Villkor för vinkelräta linjer:

ky·kn=-1    16x=zc k_y\cdot k_n=-1\quad \Rightarrow \quad16x=zc

Om z vet vi dessutom att z2=x2-(16-x)2 z^2=x^2-(16-x)^2

alltså

162x2=(x2-(16-x)2)(y2-x2) 16^2x^2=(x^2-(16-x)^2)(y^2-x^2)

8x2=xy2-x3-8y2+8x2 8x^2=xy^2-x^3-8y^2+8x^2

y2=x3x-8 y^2=\frac{x^3}{x-8}

Och vi får inte helt oväntat samma resultat igen. Som vanligt minimeras y² och därmed y av x=12.

Asså super spännande men så klart körde jag fast.

a) varifrån kommer -c?

b) Om z2=x2(16x)2 hittar jag z2=32x-162,

c) varifrån kommer 162x2? Och hur hittar du vidare 162x2=(x2(16x)2)(y2x2)

d) om jag utvecklar 162x2=(x2(16x)2)(y2x2) hittar jag 162x2=x2y2 x4y2(16x)2+x2(16x)2 och kan inte simplifiera till 8x2=xy2x38y2+8x2

Jag kommer mirakulöst till samma resultat men det känns att jag har missat/slarvat?

Guggle 1364
Postad: 6 aug 2017 20:56
Daja skrev :

 

a) varifrån kommer -c?

Linjen y går mellan punkterna (c,0) och (0,x). Riktningskoefficienten ky k_y blir då

ky=y2-y1x2-x1=x-00-c=x-c=-xc k_y=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}=\frac{x-0}{0-c}=\frac{x}{-c}=-\frac{x}{c}

Det spelar ingen roll vilken av punkterna du kallar (x1,y1) och vilken du kallar (x2,y2), du får samma resultat för ky k_y .

 

b) .Om z2=x2(16x)2 hittar jag z2=32x-162,

Daja har helt rätt!

c) varifrån kommer 162x2? Och hur hittar du vidare 162x2=(x2(16x)2)(y2x2)

Om två linjer är vinkelräta mot varandra ska deras produkten av deras riktningskoefficienter vara -1. Dvs:

ky·kn=-1(-xc)·(16z)=-116x=zc k_y\cdot k_n=-1\Rightarrow (-\frac{x}{c})\cdot(\frac{16}{z})=-1\Rightarrow 16x=zc

Om vi nu kvadrerar båda led får vi

162x2=z2c2 16^2x^2=z^2c^2

Och om vi sätter in z2=x2-(16-x)2 z^2=x^2-(16-x)^2 och c2=y2-x2 c^2=y^2-x^2 får vi uttrycket. Om du vill kan du förenkla med det  z2 z^2 du hittade ovan!

d) om jag utvecklar 162x2=(x2(16x)2)(y2x2) hittar jag 162x2=x2y2 x4y2(16x)2+x2(16x)2 och kan inte simplifiera till 8x2=xy2x38y2+8x2

 

Jag kommer mirakulöst till samma resultat men det känns att jag har missat/slarva

Ingen fara, uttrycken är samma, Daja har räknat helt rätt!

(Addera (8x^2-x^3) på båda sidor så ser du att det är samma.

Orsaken till mitt mellansteg är att jag använde det du hittade ovan och ville dela med 32

z2=32x-162=32(x-8) z^2=32x-16^2=32(x-8) och 162x2=z2c2 16^2x^2=z^2c^2 ger

256x2=32(x-8)(y2-x2) 256x^2=32(x-8)(y^2-x^2)

Nu är både 256 och 32 delbara med 32

 

$$

dajamanté 5139 – Fd. Medlem
Postad: 13 aug 2017 06:16

Sorry för sent återkoppling, var på påtvingad familj semester.

Så egentligen har du byggt en drake :). Det krävdes en hel del matematisk craftship :))

Jag skulle aldrig har tänkt på så många samband. (till och med y c skulle jag har skrivit xc istället för -c, eftersom jag ser den på den positiva x-axeln)

En sak till, varför skulle vi addera 8x^2-x^3? Jag har försökt (linje i gullt)

Vad menar du med det?

Guggle 1364
Postad: 13 aug 2017 12:36
Daja skrev :

Sorry för sent återkoppling, var på påtvingad familj semester.

Välkommen tillbaka Daja, vi saknade dig!

Så egentligen har du byggt en drake :). Det krävdes en hel del matematisk craftship :))

Jag skulle aldrig har tänkt på så många samband. (till och med y c skulle jag har skrivit xc istället för -c, eftersom jag ser den på den positiva x-axeln)

Drakar är bra zombiedödare! Det kan verka lite krångligt med negativt k-värde. Men en linje som lutar uppåt ska ha en positiv riktningskoefficient, en linje som lutar nedåt ska ha en negativ riktningskoefficient, jmfr denna bild:

Vår linje y ska uppenbarligen luta neråt och måste därför ha ett negativt k!

En sak till, varför skulle vi addera 8x^2-x^3? Jag har försökt (linje i gullt)

Vad menar du med det?

Tidigare räknade du och fick:

Om du lägger till 8x²-x³ på båda sidor får du

8x2=xy2-8y2-x3+8x2 8x^2=xy^2-8y^2-x^3+8x^2

Jag ville bara visa att vi fått samma sak och att du räknat rätt. Istället för att multiplicera ihop parenteserna direkt som d gjorde, kan man spara lite räkningar såhär:

162x2=(x2-(16-x)2)(y2-x2) 16^2x^2=(x^2-(16-x)^2)(y^2-x^2)

256162x2=32(x-8)(x2-(16-x)2)(y2-x2) \underbrace{256}_{16^2}x^2=\underbrace{32(x-8)}_{(x^2-(16-x)^2)}(y^2-x^2)

Vi delar med 32 och multiplicerar ihop parentesen:

8x2=xy2-8y2-x3+8x2(x-8)(y2-x2) 8x^2=\underbrace{xy^2-8y^2-x^3+8x^2}_{(x-8)(y^2-x^2)}

Vilket är det mellansteg du undrade över. Stryk 8x² på båda sidor och möblera om:

y2=x3x-8 y^2=\frac{x^3}{x-8}

dajamanté 5139 – Fd. Medlem
Postad: 13 aug 2017 13:59 Redigerad: 13 aug 2017 13:59

Ojojojoj tack för alla förklaringar :)

Jag är väldigt imponerad att du har sett direkt den 32(x-8) som var gömt i x2-(16-x)2!

Det tog mig ett tag att se den a2-b2

Och visste du också från början att 162 var delbart med 32? För alla x2 är väl inte delbara med 2x?

Svara
Close