GA - Tre i rad eller fyra i rad
Har ett val att göra för mitt gymnasiearbete. Jag vill programmera datorn att spela tre/fyra i rad bättre än en människa.
Jag kan bara inte bestämma mig vilken av dem jag ska välja. Tre i rad är mycket lättare och har färre möjliga positioner, men är också tråkigt då det är enkelt att spela lika om man inte gör några enkla misstag. Dessutom är jag orolig att det är för lätt.
Fyra i rad känns dock roligare, om man kollar närmre på det finns det mycket strategier som verkar intressanta, men den större mängden möjliga positioner känns som att det gör det svårare att programmera en dator för att kolla igenom dessa. Jag har inte mycket tid över, och är orolig att det blir för mycket.
Tacksam för er tankar.
Hur ska din dator fungera? Ska du själv koda en algoritm som din dator följer eller ska du använda färdiga AI? Om du tänker använda exempelvis GPT4s API så är det nog ganska enkelt att fixa en dator som spelar mot dig. Som värst får man bara kontrollera att den inte fuskar genom att göra olagliga drag, men det är inte mycket jobb. Om du ska skapa en egen algoritm som är bättre än en människa så kan man tänka sig att man tillåter en AI att se N steg i framtiden. Problemet här är att det snabbt blir väldigt beräkningstungt. Börja med 3 i rad, om det är för enkelt kan du utvidga detta till 4 i rad.
Datorn ska se N drag in i framtiden. Då är också problemet med fyra i rad att drag man gör kan göra att motståndaren kan tvinga fram en vinst 20 drag in i framtiden, genom en strategi som kallas zugzwang. Victor Allis har skrivit en bra uppsats om ämnet jag kan rekommendera.
Spännande. Zugzwang förekommer i schack också, men det kände du nog till. :)