Fysikaliska modeller
Hej!
Jag undrar vad ett kubiskt och kvadratiskt samband är och hur jag vet när jag ska använda någon av dem.
Det var en rolig tabell!
Vad menas med t/s ? Och vad menas i så fall med s/m ??
Förmodligen menar man tid i sekunder resp sträcka i meter
Rita punterna i ett koordinatsystem!
Tid på x-axeln och sträcka på y-axeln.
Ser punkterna ut att ligga på en rät linje är sambandet linjärt.
För varje sekund som går, ökar sträckan med ungefär samma värde.
Sträckan är proportionell mot tiden.
Om sambandet är kvadratiskt, är sträckan proportionell mot kvadraten på tiden.
Det blir den om bilen accelererar (med konstant acceleration).
Verkar det stämma bättre?
osv
Arktos skrev:Det var en rolig tabell!
Vad menas med t/s ? Och vad menas i så fall med s/m ??
Förmodligen menar man tid i sekunder resp sträcka i meter
Snedstrecket ska faktiskt tolkas som division i sådana fall (även vid axlarna i grafer).
Om man har en storhet som är en tid och delar det med enheten sekund är det ett rent tal kvar.
På så vis.
t förutsätts alltså här vara tid vara tid i sekunder.
Och s/m ? Sekund uttryckt i meter? :-)
Är det inte enklare i ett exempel som detta att behålla sorterna?
Arktos skrev:På så vis.
t förutsätts alltså här vara tid vara tid i sekunder.
Och s/m ? Sekund uttryckt i meter? :-)
Nej, det är ett s i kursiv stil, så det är inte symbol för en enhet utan storheten strecka delad med meter.
Man förutsätter ingenting. Rubriken för kolumnen säger vad siffrorna anger: tiden delad med sekund och strecka delad med meter.
Tack, jag har inte sett den beteckningen för.
Visste inte heller att kursivering har den innebörden i detta sammanhang,
Ändå undrar jag över att s verkar stå för olika saker i de båda rubrikerna.
Det stämmer att s står för olika saker i de båda kolumnerna - enheten sekund i den första, storheten sträcka i den andra. (Det är inte helt lätt att se skillnaden mellan s och s på bilden, och inte i min mening heller.)
Arktos skrev:
Ändå undrar jag över att s verkar stå för olika saker i de båda rubrikerna.
Ja, det var inte så snyggt, särskilt inte i en lärobok.