6 svar
173 visningar
Carreflarre behöver inte mer hjälp
Carreflarre 7 – Fd. Medlem
Postad: 7 sep 2021 10:32

Fysik två generellt

Hej!

 

Jag har otroligt svårt för fysik. Jag läser i min kursbok och ser på exemplen samt youtube videor som förklarar. Trots detta har jag svårt att välja vilken formel jag bör välja till uppgifterna. Många bokstäver har flera betydelser och om en bokstav inte finns i själva uppgiften går det inte att lösa. Är duktig i matten och läser matte 4 men behöver tips på hur man bör studera fysik. JAg känner att det är lönlöst att sitta och göra uppgifter fel hela tiden. GÖr inte rätt på en ända. Kollar på lösningarna sedan och tänker aha ok, går vidare men ingen uppgift är den andra lik. 

 

Tacksam för hjälp

 

//Elev 

ConnyN 2582
Postad: 7 sep 2021 13:05 Redigerad: 7 sep 2021 14:33

Har du lätt för matte så ska det nog gå bra. Angreppsmetoden är helt annorlunda i fysik. För mig är det alltid självklart att på något vis åstadkomma en teckning. Spelar ingen som helst roll hur bra bilden blir bara du själv vet vad det är. Nästa steg är att förstå vad du fått veta t.ex. km/h eller m/s är ju bra om man gör rätt från början. Är det en kraft, vilken riktning har den. Friktionskraft är det många som gör fel när de markerar riktning. Lutar kraften åt något håll? Överhuvudtaget är det viktigt att ta tid på sig i början och försöka förstå och att ha en klar bild av den praktiska situationen. Därför är laborationerna så viktiga. Mycket i fysiken är ickeintuitivt dvs. vissa saker stämmer inte med hur vi tycker att det borde vara. Många har svårt att förstå att oavsett tyngd så faller alla föremål med samma hastighet i vacuum. En järnmutter på 100g och en stor järnklump på 1000 kg faller i stort sett med samma hastighet eftersom luftmotståndet inte får så stor betydelse. Så om man sammanfattar så krävs mycket mer funderingar innan. I matematik är det ofta inte så dumt att följa impulser och bara räkna. Ofta kanske man gör några onödiga beräkningar, men man kommer ändå förr eller senare till svaret. Att göra så i fysik är helt förödande. Du kanske gör beräkningar i en halvtimme och inser att du inte kommit en mm framåt. Du måste åtminstone ha försökt övertyga dig själv att du har koll på vad du börjar med. 

Edit: Ojdå. Skrev ovanstående i mobilen. Därför blev det en enda lång radda.
Jag ser också att du är ny här på pluggakuten, så välkommen hit och jag ser att du redan givit ett svar själv också. Det ser lovande ut. Hoppas att du kommer att trivas.

Carreflarre 7 – Fd. Medlem
Postad: 7 sep 2021 15:11

Tack!

Det låter som att du drabbats av formelsjuka, det innebär att du använder formler utan att veta dess innebörd. Jag gillar inte ens ordet "formel". Jag tycker att när man på riktigt lärt sig koncepten som så glömmer man inte formlerna, de är lika naturliga som (a+b)^2=a^2+2ab+b^2. Även om man glömt någon kan man återminnas de genom att rita en bild eller resonera sig fram till den from scratch. 

Om du förstår formlerna kommer dina problem om när du använder vilken formel när också försvinna.

Men skulle du kunna ge två exempel på formler du blandar ihop ofta?

Carreflarre 7 – Fd. Medlem
Postad: 8 sep 2021 10:59

Jag blandar till exempel ihop tyngacceleration och gravitationskonstanten. Kommer inte med ett konkret exempel just nu. Men om en av delarna i en formel saknas finns det ofta fler formler att använda för att räkna ut storleken av den saknade delen men på något sätt gör jag fel. Mitt problem är att jag inte vet vad jag gör fel, oavsett hur många exempel, lösningar och sidor jag läser.

Laguna Online 30478
Postad: 8 sep 2021 11:02

Just g och G är ju olika, men visst finns det många saker som man använder helt samma bokstäver för. Jag tänker nog samtidigt på formlerna och på de ingående begreppen när jag börjar lösa en uppgift.


Tillägg: 8 sep 2021 17:14

Men det jag gör nu kanske inte är samma sak som när jag studerade. Nu slår jag nästan aldrig upp en formel för att svara på en fysikfråga här. Jag använder det som fortfarande sitter efter 40 år. 

ConnyN 2582
Postad: 10 sep 2021 09:53

Ja jag brukar skoja med mina barn och yngre att när jag gick i skolan så var 6*8 = 48 och det kanske gäller än idag och så är det väl med formlerna med. Många av dom urgamla och andra relativt nya från 1600-talet 😊

Svara
Close