9 svar
157 visningar
Anto behöver inte mer hjälp
Anto 293
Postad: 17 dec 17:02

Fysik i tentafråga

En puck glider på is. Enda kraften som verkar är friktionskraften som är proportionell mot hastigheten i kvadrat med proportionalitetskonstant 2. Jag ställer därför upp:

F= ma = 2v2

men det ska va ma= -2v2! Kan någon förklara varför? Det var så länge sedan jag läste fysik! Sedan, vad är era tankar om att ha uppgifter på tenta som kräver fysikkunskaper (om än grundliga)?

naytte 5147 – Moderator
Postad: 17 dec 17:08 Redigerad: 17 dec 17:10

Tänker att det är för att friktionskraften är motriktad rörelsen. Vanligtvis låter man väl rörelseriktningen vara positiv. 

Men i princip skulle jag inte säga att det du ställt upp är fel, det beror helt och hållet på hur koordinatsystemet är riktat! Informationen om tecknet på rörelsen försvinner ju i och med att man kvadrerar farten.

MaKe 336
Postad: 17 dec 18:20
Anto skrev:

... Sedan, vad är era tankar om att ha uppgifter på tenta som kräver fysikkunskaper (om än grundliga)?

Man läser ju fysik i grundskolan och antingen naturkunskap eller fysik i gymnasiet. Uppgiften kräver inte mer än sunt förnuft och vardagserfarenhet. Frågor om t.ex. koncentrationer förekommer redan i åk 7 i grundskolan.

Anto 293
Postad: 17 dec 18:51
MaKe skrev:
Anto skrev:

... Sedan, vad är era tankar om att ha uppgifter på tenta som kräver fysikkunskaper (om än grundliga)?

Man läser ju fysik i grundskolan och antingen naturkunskap eller fysik i gymnasiet. Uppgiften kräver inte mer än sunt förnuft och vardagserfarenhet. Frågor om t.ex. koncentrationer förekommer redan i åk 7 i grundskolan.

Stort tack Make för ditt svar som inte alls gjorde narr av mina fysikkunskaper :) Jag tycker att uppgiften kräver förståelse för dels hur man sätter ihop resulterande krafter med rätt tecken, och hur newtons tredje lag fungerar, där även hänsyn tas till rörelsens riktning och friktionens riktning. Men som tur är kan jag lära mig mer genom att läsa grundskolans fysikböcker! Tack för tipset och grattis att du tycker fysiken är så enkel! 

Anto 293
Postad: 17 dec 18:54

Ska jag vara ärlig förstår jag fortf inte varför de är motriktade. Accelerationen är ju riktad i samma riktning som friktionen, dvs bakåt, men nu är accelerationen och friktionen motriktade?

MaKe 336
Postad: 17 dec 19:31

Om du slutar trycka på gasen i bilen kommer den att stanna - hastigheten minskar. Det handlar inte om Newtons lagar och förstå riktningen på krafterna.

MrPotatohead 6546 – Moderator
Postad: 17 dec 19:40 Redigerad: 17 dec 19:45
Anto skrev:

Ska jag vara ärlig förstår jag fortf inte varför de är motriktade. Accelerationen är ju riktad i samma riktning som friktionen, dvs bakåt, men nu är accelerationen och friktionen motriktade?

Du har ett uttryck för kraften som blir negativt vilket visar att kraften är i motsatt riktning till hastigheten. Detta är rimligt eftersom hastigheten minskar. Tycker du det känns logiskt? :)

Att en mattekurs kan kräva vissa kunskaper i fysik tycker jag beror på kurs och sammanhang. Alla högskoleutbildningar tycker jag kan kräva att man kan detta sedan gymnasiet om utbildningen kräver fysik 1 och 2. Å andra sidan, läraren kan (kanske borde) ha lite fingertoppskänsla och ge liknande uppgifter i förväg eller skriva med i frågan att kraften är motriktad hastigheten. 

oggih 1374 – F.d. Moderator
Postad: 17 dec 21:18 Redigerad: 17 dec 21:20

Exakt vad var frågan på tentan?

Utifrån det vi får veta i tråden fattar jag inte hur ni kommer fram till att ma=2v2ma=2v^2 skulle vara felaktigt.

(1) Är det verkligen helt tydligt att man efterfrågar riktningen på accelerationen, och inte bara storleken?

Väldigt ofta används ord som "kraft", "acceleration" och "hastighet" både för att referera till både till motsvarande vektorvärda storhet och för att referera till storleken på storheten i fråga.

Faktum är att detta sker i själva frågan, eftersom det står "hastigheten i kvadrat". Där måste den som skrev frågan rimligtvis syfta på storleken på hastigheten (aka farten) och storleken på kraften, eftersom det mig veterligen inte går att kvadrera en vektor!

(2) Om vi nu insisterar på att accelerationen ska anges med riktning, så håller jag med om att riktningen ska vara motsatt hastigheten. Men vad är det som säger att hastigheten skulle ha positiv riktning i den här uppgiften? 

naytte 5147 – Moderator
Postad: 17 dec 22:52

Men vad är det som säger att hastigheten skulle ha positiv riktning i den här uppgiften? 

Precis! I just det endimensionella fallet kan man få med riktning i sin fart trots att det inte är någon vektor man kvadrerar, för man använder ju endast minustecken för att skilja riktningarna. Men den teckeninformationen försvinner ju vid kvadrering!

D4NIEL 2961
Postad: 18 dec 02:54

Friktionskraften är motriktad rörelsen.

Svara
Close