4 svar
373 visningar
Plugga1233 behöver inte mer hjälp
Plugga1233 46
Postad: 24 okt 2021 15:54

Fusk

Vad tänker ni om fusk?

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 24 okt 2021 16:12 Redigerad: 24 okt 2021 16:13

Regel 7.1

Det är inte tillåtet att använda Pluggakuten för att fuska, varken i det publika forumet eller i det interna PM-systemet.

Regel 7.2

Det är inte tillåtet att diskutera, efterfråga eller lämna ut innehållet i någon form på prov som är sekretessbelagda eller som ännu inte är offentliggjorda. Det är inte heller tillåtet att ge ut eller diskutera lösningar till frågorna på prov som är sekretessbelagda eller som ännu inte är offentliggjorda.

Regel 7.3

Diskussion kring nationella prov eller högskoleprov som kommer ske under året är förbjudet. Detta eftersom det är svårt för forumets moderatorer att bedöma varje enskilt fall, då regler kring sekretessbelagda prov kan vara svårtolkade.

Smutstvätt 24968 – Moderator
Postad: 24 okt 2021 16:40

Dracaena har svarat på vad vi moddar tycker om fusk här på Pluggakuten. 

Generellt är fusk ett utmärkt sätt att lägga krokben för sig själv, som ofta ursäktas med "när kommer vi någonsin använda detta i framtiden". Och visst, vissa grejer som betygsätts, särskilt i grundskolan, är fullständigt bakvända (host host, väldigt mycket inom idrott, bild, musik, slöjd, där föreslår jag pass/fail-betyg, och mer praktisk inriktning), men förvånansvärt mycket av det som lärs ut i grundskolan behöver en faktiskt kunna, även om det till stor del ofta inte behövs i vardagen, utan snarare i fortsatta studier eller arbete.

Ett vanligt skämt är "ännu en dag då jag har inte använt y=kx+my=kx+m i riktiga livet", och jag håller med om att det är roligt, men det finns faktiskt en poäng med varför räta linjer tragglas i grundskolan. Det är en introduktion till funktioner, som behövs för att förstå mer avancerade funktioner, vilket behövs för att förstå funktioner som berör sträckor, hastigheter, lutningar, area, volym, kostnadsfunktioner och statistik. Det är segt att sitta och plugga något som känns helt värdelöst för stunden, men som i många fall är värdefullt senare i livet, men du gör dig själv en björntjänst genom att fuska dig igenom skolan.

Dessutom är det ofta möjligt att se på världen med matematiska ögon, och då kan matematik vara användbart i mer än bara skolbänken. Jag räknade för länge sedan ut hur en kan blanda degvätska till kanelbullar. Genom att hetta upp en liten andel av vätskan tills den kokar, och blanda den med kall degvätska, fås en blandning som har perfekt temperatur, istället för att behöva hetta upp hela degvätskan lite grann, vilket gör det svårt att få kontroll på temperaturen. Det var intressant att räkna på, och det har gjort det roligare att baka de få satser kanelbullar jag bakat sedan dess.

Några liknande frågor du kan kika på med matematiska ögon är:

  • Nästa gång du sitter i bilkö på någon stor väg, känn efter om vägen lutar åt något håll när vägen svänger (desto högre hastighetsgräns, desto mer lutar vägen i kurvorna). Varför är det så?
  • Vilka vägar kan du ta till skolan? Prova att rita upp ett litet system med prickar (korsningar) och streck mellan dessa (gator). Vilken resa är den kortaste? Vilken resa innehåller minst antal korsningar?
  • Hur många koldioxidekvivalenter gick åt till att tillverka kläderna du har på dig idag? Är något plagg värre än de andra? Varför? 
  • Om strömmen skulle gå just nu, hur länge skulle en genomsnittlig frys kunna hålla kylan instängd? Hur stor påverkan har det om frysen öppnas en gång per dag? Två gånger per dag? Om frysen står öppen?
  • Hur många böcker finns i ditt hem? Hur många ord finns det i dem totalt? 
Micimacko 4088
Postad: 24 okt 2021 17:35

Jag är nog lite ovanlig på det sättet, men jag brukar tänka att regler är till för att brytas 🙂

Eller jag tycker iaf man borde fundera oftare på vad de finns till för, och inte automatiskt anta att någon har rätt för att de fick skriva regelboken. Det beror på så mycket. Leder ditt tänkta fusk till något bra?

Jonto 9581 – Moderator
Postad: 24 okt 2021 17:54

Fusk är någonting som förekommer i samhället och som man får acceptera finns. Människor vinner kortsiktigt ibland på att fuska men oftast inte i det långa loppet. Det finns fusk inom skolan men också fuskåkande på bussen, bidragsfusk m.m.

Man bör ibland försöka tänka lite vidare exempelvis inom fusk i skolan: Är detta schysst mot mina klasskamrater som pluggar och fixar sina resultat på ett ärligt sätt? Kommer jag kunna ta mig igenom hela livet på detta sätt eller bör jag förbereda mig inför framtiden genom att själv faktiskt lära mig det jag ska? Det drabbar en själv i slutändan.

Likadant med att fuskåka på bussen. Om jag och många andra gör det, så får kollektivtrafiken inte in några pengar. Det leder till att de behöver ställa in avgångar eller spara in på trafiken. Då blir det jag och alla andra som åker buss som drabbas av detta.

Det är en moralisk diskussion och ett dilemma helt enkelt. Fusk är dock inte tillåtet och kan få konsekvenser. Fuskåkande kan leda till att du åker på en dyr bot och då har ditt fuskåkande inte lönat sig. Fusk på universitet kan exempelvis leda till att du blir avstängd och att dina studier försenas kraftigt. 

Sen vad som är fusk är såklart en annan fråga, som inte är helt lätt att besvara. Ibland låter det på som vissa att fusk är entydigt definierat men så är det ju absolut inte. Det är klart att det i vissa situationer kan anses moraliskt försvarbart att fuska, liksom det ibland kan vara det att ljuga eller bryta mot lagen.

Lars Fonseca vid universitetet som jag studerade vid har skrivit en intressant läsvärd avhandling om det godkända fusket som jag verkligen kan rekommendera: http://lnu.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq2=%5B%5B%5D%5D&c=1&af=%5B%5D&searchType=SIMPLE&query=lars+fonseca&language=sv&pid=diva2%3A748741&aq=%5B%5B%5D%5D&sf=all&aqe=%5B%5D&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=true&noOfRows=50&dswid=-6554

Jag anser också att skolan bör tala mer öppet om fusk med eleverna. Att diskutera vad som är okej och vad som inte är okej och att ha medvetanade om att fusk och dylikt sker bland elever samt hur man ska förhålla sig till det.

Svara
Close