Funktioner : Jag hittar inte sambandet mellan x och y.
Börja med I:
en rät linje kan skriva som där . Ta två valfria kända punkter och beräkna . :)
Jag förstår inte hur jag ska göra det
Är det y=1/4x + m
Låt oss välja två punkter:
vi har: och
Nej, . Visa hur du räknar.
Jaha, vänta det är 1/12
Nej, visa hur du räknar.
Är A = 3/6 då?
Jag tog 3/4 och 2/3 till gemensamma nämnare
9/12 och 8/12
1/12 skillnad
Samma med 5/6 och 3/4
Roligt nog så får du rätt på , men du har inte räknat fram korrekt.
Din uträkning är främmande för mig. Jag hänger inte med på dina tankar.
Om du använder samma metod, vad får du för värde på ?
11/12
för att 1=12/12
Om jag förstår din metod rätt, så drar du bara bort m-värdet, i detta fallet 1/12?Och det fungerar bara för att k=1 i detta fallet, så du har , det är med andra ord ren tur att din metod fungerar. Det är också svårt att följa vad du gör eftersom du inte redovisar din metod.
Okej, men hur ska jag tänka för att alltid få rätt svar och inte bara ha tur?
Om du kan identifiera parametrarna så är det en bonus. Säkrast är att beräkna linjen som ovan.
På II så har vi x=0, detta ger att m=-1. Så nu kan man hitta snabbt genom att läsa av värderna eller beräkna k som jag visade ovan.
I II är det inte en rät linje.
Det har du rätt i, fick räkna den själv nu. Men detta kan väl inte vara matematik för åk9? Andragradare kommer inte så tidigt. Jag antog att allt vara räta linjer pga nivån.
På II är det x2-1
Det stämmer Greta, funktionen är .
Jag går i 9:an och lär mig detta. Har prov i övermorgon
Har ni jobbat med andragradare innan eller hur visste du hur funktionen skulle se ut?
jag prövade mig fram
Jaha, okej. Ja, då låter det väl rimligt. Syftet var väl kanske att man skulle se ett mönster och inte räkna fram någon funktion.
I vanliga fall lär man sig om andragradsfunktioner i matematik 2 på gymnasiet så jag antog att allt vara räta linjer. Uppenbarligen hade jag fel. Bra jobbat Greta och lycka till på ditt prov på tisdag. :)
Tack! :)