Funktioner - bestäm värden på x
hej! Jag förstår inte f på den här frågan. Jag har tolkat det som att y= 1,5x
sen står det att jag ska bestämma ett eller flera värden på x. Men värdet på x är väll det jag väljer att värdet på x ska vara?
Ha en fin dag skrev:hej! Jag förstår inte f på den här frågan. Jag har tolkat det som att y= 1,5x
sen står det att jag ska bestämma ett eller flera värden på x. Men värdet på x är väll det jag väljer att värdet på x ska vara?
Är det uppgift 3439 det handlar om? Den linjen går inte genom origo, så y = 1,5x kan inte stämma. Fast du behöver inte ta fram någon formel som beskriver funktionen, du har ju grafen!
I a-uppgiften skall du titta på grafen och titta efter för vilket x-värde det gäller att y = 30.
I b-uppgiften skall du undersöka vilka x-värden som gör att y-värdet är större än noll.
Smaragdalena skrev:Ha en fin dag skrev:hej! Jag förstår inte f på den här frågan. Jag har tolkat det som att y= 1,5x
sen står det att jag ska bestämma ett eller flera värden på x. Men värdet på x är väll det jag väljer att värdet på x ska vara?
Är det uppgift 3439 det handlar om? Den linjen går inte genom origo, så y = 1,5x kan inte stämma. Fast du behöver inte ta fram någon formel som beskriver funktionen, du har ju grafen!
I a-uppgiften skall du titta på grafen och titta efter för vilket x-värde det gäller att y = 30.
I b-uppgiften skall du undersöka vilka x-värden som gör att y-värdet är större än noll.
Jag har gjort a-e
det är f jag fastnat på
På f-uppgiften skulle jag rita in linjen y = 1,5x (jag skulle börja med att pricka in de båda punkterna som har x-värdet 0 respektive 20, så blir det enkla siffror) och undersöka var de båda linjerna korsar varandra.
Smaragdalena skrev:På f-uppgiften skulle jag rita in linjen y = 1,5x (jag skulle börja med att pricka in de båda punkterna som har x-värdet 0 respektive 20, så blir det enkla siffror) och undersöka var de båda linjerna korsar varandra.
Varför just 0 & 20 och inte 0 & 10?
Det funkar, det också, men det är enklare att pricka in 20,30 än 10,15 när varje ruta har längden 10 enheter.
Smaragdalena skrev:Det funkar, det också, men det är enklare att pricka in 20,30 än 10,15 när varje ruta har längden 10 enheter.
När det står f(x) = 1,5x
och grafen är y = f(x)
betyder det att y är samma sak som 1,5x?
Ja, för ett visst x-värde har grafen i bilden och y = 1,5x samma värde - det är det x-värdet man frågar efter.