11 svar
97 visningar
Ha en fin dag behöver inte mer hjälp
Ha en fin dag 2379
Postad: 11 jan 2023 21:29

Funktioner

Hej! Jag försökte skriva en funktion för tabell A genom att använda ”delta y/delta x” formeln men det verkar inte funka, varför då?

Marilyn 3387
Postad: 11 jan 2023 22:24

Nej det är ingen rätlinjig funktion så delta-y genom delta-x ger inget.

Jag har tittat en stund och jag kan lösa uppgiften, men jag inte alls hitta en lösning för årskurs 9. 

Marilyn 3387
Postad: 11 jan 2023 22:33

Nu löste jag den. Kanske kan man gissa, det är nog meningen. Jag borde ha klarat det, kan jag tycka i efterhand.

Visa spoiler

y = x2+x

Ha en fin dag 2379
Postad: 11 jan 2023 22:52
Mogens skrev:

Nu löste jag den. Kanske kan man gissa, det är nog meningen. Jag borde ha klarat det, kan jag tycka i efterhand.

Visa spoiler

y = x2+x

Hur kom du fram till det? Eller gissade du bara? 

Marilyn 3387
Postad: 11 jan 2023 23:14 Redigerad: 11 jan 2023 23:16

Både och.

Jag gissade att det var ett andragradsuttryck, för det såg så ut. Så jag skrev 

y = a + bx +cx2

sedan satte jag in tre x-värden och motsvarande y-värden så fick jag tre ekvationer och kunde lösa ut a = 0, b = c = 1.

Men då jag gjort det tyckte jag att jag borde ha kunnat gissa utan att raka grisen.

 

(Min metod kallas att identifiera konstanter.)

Ha en fin dag 2379
Postad: 11 jan 2023 23:19

y = a + bx +cx2 Vad är det? 

Marilyn 3387
Postad: 11 jan 2023 23:43

Ett andragradsuttryck.

Ha en fin dag 2379
Postad: 11 jan 2023 23:49 Redigerad: 11 jan 2023 23:50
Mogens skrev:

Ett andragradsuttryck.

Jo, men vad är det för något? 
Hur tänker de att någon med den kunskapen man har i nian ska lösa uppgiften? Är det att testa sig fram? Det måste finnas ett annat sätt…

Marilyn 3387
Postad: 12 jan 2023 00:15

Nej min gissning är att man ska gissa. Som jag skrev, min lösning är säkert inte den läroboksförfattaren tänkt sig.

Jag är rätt säker på att författaren vill att man ska se

1 blir 2, 3 blir 12, 5 blir 30, 8 blir 72, hmm JA vi tar talet i kvadrat och lägger till talet!

Om detta är för svårt eller inte kan man diskutera. När man sett det verkar det inte så svårt.

Yngve 40280 – Livehjälpare
Postad: 12 jan 2023 07:16 Redigerad: 12 jan 2023 07:17

Jag tror att de vill att man ska se att

  • För 1: 2 = 1*2 = 1*(1+1)
  • För 3: 12 = 3*4 = 3*(3+1)
  • För 5: 30 = 5*6 = 5*(5+1)
  • För 8: 72 = 8*9 = 8*(8+1)
  • För 10: 110 = 10*11 = 10*(10+1)

Och att mönstret därför är y = x*(x+1)

Men jag håller med om att detta var en svår uppgift för årskurs 9.

Marilyn 3387
Postad: 12 jan 2023 13:12

Ja, Yngve, så är det såklart tänkt.
Men detta är inte matte utan en intelligensfråga, och då är jag chanslös.

Yngve 40280 – Livehjälpare
Postad: 12 jan 2023 15:06
Mogens skrev:

... då är jag chanslös.

Tydligen inte eftersom du knäckte den 😀

Svara
Close