Funktion av X.
Hej, jag förstår uppenbarligen inte frågan på uppgift 8. D).
får ut att K är 0.5 och m är -1.
när y är 5 så är X 12.
så.. när y är 5-12 = 6.
så pluggar man in det i formeln -6=0.5(X) -1
-5 = 0.5X
x = -10
Svaret ska vara 4.
Ska man inte utläsa det som att Y= 5-X? Jag kan ju plugga in vilket värde som helst i X där och få ut vad som helst egentligen
Ett sätt man kan tolka den uppgiften är att man skall rita grafen y= 5-x och se i vilka punkter som den korsar den befintliga grafen (som du fick till y= 0,5x-1).
Eller så kan man tolka det som att hitta för vilka värden på x y-värdet i den befintliga grafen kan räknas ut genom att man tar 5-x.
… Jag fattar inte. Säger jag exempelvis X 6 där så blir ju y = 5-6 = -1. Vilket stämmer med grafen.
5-4 = 1 också för den delen då så det finns flera lösningar antar jag.
Hur räknar jag på det algebraiskt?
Om x är 6 så blir f(x) lika med... *läser av i grafen* ...2.
Om x är 6 så är 5-x = 5-6= -1.
2 är ej samma sak som -1.
Hur fick du att y-värdet blev -1 då x är 6 i grafen?
Du kan läsa av grafen också så.
kolla över 5 där är x 1.5
1.5-0.5 = 1
5-1 = 4
du kan inte kugga in vilket värde som helst utan du får kolla på grafen och använda k form
Bedinsis skrev:Om x är 6 så blir f(x) lika med... *läser av i grafen* ...2.
Om x är 6 så är 5-x = 5-6= -1.
2 är ej samma sak som -1.
Hur fick du att y-värdet blev -1 då x är 6 i grafen?
Y(fx) = 5-X.
Och X=6.
Då är Y -1.
Om Y är lika med värdet 5 - minus värdet av X så är ju det -1.
Agnessss12 skrev:Du kan läsa av grafen också så.
kolla över 5 där är x 1.5
1.5-0.5 = 1
5-1 = 4
du kan inte kugga in vilket värde som helst utan du får kolla på grafen och använda k form
Hur vet du att man ska börja kolla vid 5?
Dkcre skrev:Bedinsis skrev:Om x är 6 så blir f(x) lika med... *läser av i grafen* ...2.
Om x är 6 så är 5-x = 5-6= -1.
2 är ej samma sak som -1.
Hur fick du att y-värdet blev -1 då x är 6 i grafen?
Y(fx) = 5-X.
Och X=6.
Då är Y -1.
Om Y är lika med värdet 5 - minus värdet av X så är ju det -1.
Det håller jag med om. Sätter man att y=5-x får man y=-1 då x=6. Det jag frågade om var vad du får om du läser av vad y-värdet blir då x=6 i grafen. Du påstod ju att värdet "stämmer med grafen" i inlägg #2.
När f(x) är 5 så är x = 12.
5-12 är inte 5, som det skulle vara enligt d.
Bedinsis skrev:Dkcre skrev:Bedinsis skrev:Om x är 6 så blir f(x) lika med... *läser av i grafen* ...2.
Om x är 6 så är 5-x = 5-6= -1.
2 är ej samma sak som -1.
Hur fick du att y-värdet blev -1 då x är 6 i grafen?
Y(fx) = 5-X.
Och X=6.
Då är Y -1.
Om Y är lika med värdet 5 - minus värdet av X så är ju det -1.
Det håller jag med om. Sätter man att y=5-x får man y=-1 då x=6. Det jag frågade om var vad du får om du läser av vad y-värdet blir då x=6 i grafen. Du påstod ju att värdet "stämmer med grafen" i inlägg #2.
Då är Y värdet 2.
Men dom frågar vad Y värdet har för värde om man tar 5-X. Som jag ser det vill säga.
De frågar efter lösningen, dvs vad x är. Precis som i a, b och c.
Du kan göra på olika sätt:
Du hade korrekt kommit fram till att f(x)=0,5x-1
Nu undrar de vad x är om f(x)=5-x
Vi har två uttryck för f(x) som ska vara lika. Ekvationen blir:
0,5x-1=5-x
Du kan också göra som andra föreslagit, att rita in linjen y=5-x och se var den skär grafen i figuren. x-värdet i skärningspunkten är lösningen.
Okej, tack. Börjar förstå frågan.
Man kan se det som en ekvation som ska överensstämma med grafen på bilden. Så om man ersätter f(x) med y, och sätter in ett värde för det så kan man se om det stämmer.
Så 1 = 5-värde 4 i x axeln i det här fallet. Så 5 minus värdet på x är lika med värdet på y.
Av någon anledning är det nästan helt obegripligt för mig att förstå. Men Tack.
Varför kan man bilda en ekvation av de här två? 0,5x-1=5-x.
Du är på rätt spår.
Du kom fram till att linjen har ekvationen y=0,5x-1, dvs f(x)=0,5x-1
I d) frågar de "för vilket x är f(x)=5-x"?
Du har alltså f(x)=0,5x-1 (funktionen du fått i grafen)
De vill veta när f(x)=5-x
Du har två uttryck för f(x) som du sätter lika och får en en ekvation: 0,5x-1 = 5-x
Om det känns konstigt kan du jämföra med a), "för vilket x ör f(x)=0"?
Eftersom f(x)=0,5x-1 får du:
0=0,5x-1
0,5x=1
x=2
Man kan hamna på fel spår om man ser
f(x) = 5-x
för det ser ut som det brukar göra när man definierar en funktion.
Men här är funktionen f redan definierad, på ett annat sätt, genom diagrammet. Så f(x) betyder att vi vill veta om det finns något x där 5-x ger samma värde som vår funktion.
Om det hade stått: var har 5-x och x/2 - 1 samma värde, hade det nog varit lättare.
Förstår hur jag ska tolka frågan nu. Tack. Det var väldigt svårt att banka in. Föredrar den algebraiska lösningen..
Men det är väl också en ny funktion som defineras. Eller, jag vet inte om jag tycker det känns helt korrekt att formulera det så..
Det är väl snarare så att man skulle kunna se det här som att frågan var omvänd, och att grafen som ritats i exemplet är utifrån funktionen 5-X, och man ska hitta en punkt där resultatet av den funktionen är = 0.5x-1. Sedan ritar man in båda dessa grafer/scenarion i samma bild för att få svaret.
.. precis samma sak egentligen men.