5 svar
101 visningar

Fundering, konstig kaströrelse i datorspel

Hej,

En karaktär i ett spel jag spelar kan kasta en ring och där ringen landar teleporterar karaktären till. Det går snabbare än att springa. Du har alternativet att närsomhelst under förloppet droppa ringen, dvs den åker rakt ner vertikalt och träffar marken ögonblickligen. 

Jag har på senaste börja göra så att vid slutet av kaströrelsen droppar jag ringen för att springa den förlorade x-sträckan själv vilket jag misstänker är snabbare än att vänta.

Om jag antar att fysiken i spelet följer klassisk mekanik så borde grejen jag gör inte vara snabbare eftersom ringen borde ha konstant x-hastighet (som jag vet är snabbare än min springhastighet), eller hur?

mekatronik 625
Postad: 12 apr 2023 21:25

Får man fråga vilket spel du syftar på? Kanske lättare att diskutera då

Qetsiyah Online 6574 – Livehjälpare
Postad: 12 apr 2023 21:27 Redigerad: 12 apr 2023 21:35

Apex legends där karaktären heter "Loba". Ska se om jag kan hitta en bra bild. 

En annan grej är att maximal x-sträcka uppnås när ringen kastas med 30-40 grader (mot marken) och inte 45 som det borde vara.

mekatronik 625
Postad: 12 apr 2023 21:43 Redigerad: 12 apr 2023 21:46

Ah okej jag tittade på ett snabbt videoklipp på den, Apex Legends är ju byggd på samma spelmotor som Counter Strike där man förut kunde göra något som kallas för "bhopping". Det var basically en glitch som gjorde att man kunde "hoppa" sig fram väldigt snabbt, som man senare fixa i den senaste versionen av spelet men det finns fortfarande väldigt mycket konstiga saker man kan göra. Dessa datorspel följer alltså oftast inte mekanik principer.

Den ringen är faktiskt gjord för att man skall använda den från höga höjder och sen skjuta sig nedåt/framåt (vilket jag misstänker också är varför maximal hastighet nås under 45 grader). Vet inte varför de har valt att göra den så men det är det som är tanken.

SaintVenant 3956
Postad: 13 apr 2023 00:06

Jag tyckte alltid att det var lite synd att de inte gjorde en regelrätt fysisk simulering av den med Havok. I nuvarande form är den bara en visuell animation och några enkla x,y,z siffror som snurrar i bakgrunden. Nu är den väldigt förutsägbar vilket kanske är bra men fasen vad kul om man skulle kunna kasta den som en granat i CS:GO. 

joculator 5296 – F.d. Moderator
Postad: 13 apr 2023 10:53
Qetsiyah skrev:

En annan grej är att maximal x-sträcka uppnås när ringen kastas med 30-40 grader (mot marken) och inte 45 som det borde vara.

Luftmotstånd?  Rotation på ringen?

Svara
Close