Frittfall hur kan två olika tunga föremål falla samtidigt till marken?
Som rubriken lyder
Om man utgår från att luftmotstånd inte finns så är det så. Använd Newtons andra lag: F=ma
woozah skrev:Om man utgår från att luftmotstånd inte finns så är det så. Använd Newtons andra lag: F=ma
men jag förstår inte om vi säger en bil väger 2000 kilo och ett bowlingklot 2 kilo då blir det
1: 2000*9,82^2
2: 2*9,82^2?
Ett sätt att se på det är från accelerationsperspektivet. Om de börjar falla samtidigt och har samma acceleration så känns det säkert rimligt att de kommer följas åt, och genom F=ma kan vi lösa ut accelerationen a: a = F / m
Kraften F som drar i föremålen är proportionell mot vikten (massan gånger gravitationskonstanten, m*g) och eftersom det inte är några andra krafter blir det inte krångligare än så. För att få accelerationen delar vi med m, och får då kvar m*g/m = g. Så, oavsett massa m blir det samma acceleration, och då faller de samtidigt till marken.
foppa skrev:Ett sätt att se på det är från accelerationsperspektivet. Om de börjar falla samtidigt och har samma acceleration så känns det säkert rimligt att de kommer följas åt, och genom F=ma kan vi lösa ut accelerationen a: a = F / m
Kraften F som drar i föremålen är proportionell mot vikten (massan gånger gravitationskonstanten, m*g) och eftersom det inte är några andra krafter blir det inte krångligare än så. För att få accelerationen delar vi med m, och får då kvar m*g/m = g. Så, oavsett massa m blir det samma acceleration, och då faller de samtidigt till marken.
kan du visa två exempel på två olika tunga föremål som faller samtidigt skulle uppskatta jätte mycket!
mattegeni1 skrev:foppa skrev:Ett sätt att se på det är från accelerationsperspektivet. Om de börjar falla samtidigt och har samma acceleration så känns det säkert rimligt att de kommer följas åt, och genom F=ma kan vi lösa ut accelerationen a: a = F / m
Kraften F som drar i föremålen är proportionell mot vikten (massan gånger gravitationskonstanten, m*g) och eftersom det inte är några andra krafter blir det inte krångligare än så. För att få accelerationen delar vi med m, och får då kvar m*g/m = g. Så, oavsett massa m blir det samma acceleration, och då faller de samtidigt till marken.
kan du visa två exempel på två olika tunga föremål som faller samtidigt skulle uppskatta jätte mycket!
A: 1 kg
B: 10 kg
Kraften som drar A nedåt: F_A = m_A * g = 1 * 9.82 = 9.82 (latar mig lite och slarvar med enheterna)
Kraften som drar B nedåt: F_B = m_B * g = 10 * 9.82 = 98.20
Så hur mycket accelererar de två föremålen? (a = F / m)
a_A = F_A / m_A = 9.82 / 1 = 9.82
a_B = F_B / m_B = 98.20 / 10 = 9.82
Så, samma acceleration och då kommer de falla "samtidigt"
foppa skrev:mattegeni1 skrev:foppa skrev:Ett sätt att se på det är från accelerationsperspektivet. Om de börjar falla samtidigt och har samma acceleration så känns det säkert rimligt att de kommer följas åt, och genom F=ma kan vi lösa ut accelerationen a: a = F / m
Kraften F som drar i föremålen är proportionell mot vikten (massan gånger gravitationskonstanten, m*g) och eftersom det inte är några andra krafter blir det inte krångligare än så. För att få accelerationen delar vi med m, och får då kvar m*g/m = g. Så, oavsett massa m blir det samma acceleration, och då faller de samtidigt till marken.
kan du visa två exempel på två olika tunga föremål som faller samtidigt skulle uppskatta jätte mycket!
A: 1 kg
B: 10 kg
Kraften som drar A nedåt: F_A = m_A * g = 1 * 9.82 = 9.82 (latar mig lite och slarvar med enheterna)
Kraften som drar B nedåt: F_B = m_B * g = 10 * 9.82 = 98.20
Så hur mycket accelererar de två föremålen? (a = F / m)
a_A = F_A / m_A = 9.82 / 1 = 9.82
a_B = F_B / m_B = 98.20 / 10 = 9.82
Så, samma acceleration och då kommer de falla "samtidigt"
Varför multiplicerar man dit massan om man senare endå ska dividera bort den?
Tänk inte frittfall. Tänk att du och jag kör två bilar din bil väger 2000 kg och min väger 1500 kg. Vi startar samtidigt och kör med konstant hastighet v (säg 40 km/h)
Vad är accelerationen? Jo noll. Vi accelerar inte.
Vem kommer komma i mål först?
Soderstrom skrev:Tänk inte frittfall. Tänk att du och jag kör två bilar din bil väger 2000 kg och min väger 1500 kg. Vi startar samtidigt och kör med konstant hastighet v (säg 40 km/h)
Vad är accelerationen? Jo noll. Vi accelerar inte.
Vem kommer komma i mål först?
Bilen som har mindre massa kommer i mål först eftersom att den har mindre friktion eftersom massan är mindre skulle jag gissa på
mattegeni1 skrev:Varför multiplicerar man dit massan om man senare endå ska dividera bort den?
Det blir nästan löjligt enkelt på det viset när man gör situationen såhär renodlad.
Den första delen handlar om att lista ut vilka krafter som verkar på föremålen. Det hade kunnat vara fler saker, och då hade blivit fler saker man räknat ihop för att få nettokraften, alltså i vilken riktning allt tillsammans rör sig. Gravitationskraften råkar vara en funktion av massan, därför kommer den in här.
Nästa steg är att, med alla krafter som vi räknat ut, titta på hur föremålen rör sig. Accelerationen hos ett föremål, oavsett riktning, är en funktion av krafterna som verkar på den och massan, på ett sånt sätt att en viss kraft får ett lätt föremål att sticka iväg snabbare än vad samma kraft hade fått ett tungt föremål att röra på sig. (I det här fallet är det dock inte lika stora krafter - kraften på det tyngre föremålet är större)
Det råkar alltså bara hänga ihop på det viset att massan divideras bort när man tittar på rörelsen/accelerationen hos ett föremål under fritt fall utan luftmotstånd.
F = m a => a = F/m
vid fritt fall där vindmotståndet inte räknas med är enda kraften som verkar på föremålet m*g
a = m*g/m => a=g. Blir samma oavsett vad massa är. samma acceleration på två stillastående föremål gör att de ökar hastighet lika snabbt då de faller rakt ner utan luftmotstånd.
Ibland måste man se något för att kunna förstå det:
https://m.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgs
Jag tror att du blandar ihop acceleration och kraft. Ett tyngre föremål utsätts för en större tyngdkraft, så man kan tro att det borde falla snabbare. Men det krävs samtidigt en större kraft för att accelerera något som är tungt. Dessa två effekter tar ut varandra.
jag har en fråga, om man har två stycken tyngder en av tyngderna är 20 gram den andra 100 gram och båda tyngderna släpps samtidigt och nuddar marken exakt samtidigt. vad kan det bero på, liksom varför landade de på marken samtidigt?
mli_03 skrev:jag har en fråga, om man har två stycken tyngder en av tyngderna är 20 gram den andra 100 gram och båda tyngderna släpps samtidigt och nuddar marken exakt samtidigt. vad kan det bero på, liksom varför landade de på marken samtidigt?
Tänk dig två bilar. Den ena väger 1500 kg och den andra väger 2000 kg. Om de kör med konstant acceraltion. Vilken bil kommer i mål först?
Jag tycker du också kan se videon.
https://m.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgs
Om inte luftmotstånd hade funnits så hade du tyckt att detta var helt naturligt, för då hade det hänt runt omkring dig hela tiden.
Soderstrom skrev: den som väger 1500 kg väll? för den e lättast och kör väll snabbast isåfall?mli_03 skrev:jag har en fråga, om man har två stycken tyngder en av tyngderna är 20 gram den andra 100 gram och båda tyngderna släpps samtidigt och nuddar marken exakt samtidigt. vad kan det bero på, liksom varför landade de på marken samtidigt?
Tänk dig två bilar. Den ena väger 1500 kg och den andra väger 2000 kg. Om de kör med konstant acceraltion. Vilken bil kommer i mål först?