friktionstal och konstant hastighet
Jag skriver en laborationsrapport om en bil på ett lutande plan där man skulle ta reda på friktionstalet samt ett samband. Jag fick då fram sambandet u = tan a men jag förstår inte varför det måste vara konstant hastighet för att det ska gälla. Först tänkte jag att det handlade om att man isåfall inte kan förkorta bort g eftersom det isåfall blir bilens acceleration man räknar med istället. Men jag är inte säker på att det är rätt.
Kan du visa oss hur du kom fram till det sambandet? Har du någonstans i dina beräkningar använt ett samband som förutsätter att hastigheten är konstant? Om hastigheten inte är konstant innebär det att det finns en acceleration. Om det finns en acceleration innebär det att det finns en nettokraft, d.v.s. krafterna tar inte ut varandra. Har du t.ex. förutsatt att krafterna i en viss riktning tar ut varandra någonstans i dina beräkningar?
Teraeagle skrev:Kan du visa oss hur du kom fram till det sambandet? Har du någonstans i dina beräkningar använt ett samband som förutsätter att hastigheten är konstant? Om hastigheten inte är konstant innebär det att det finns en acceleration. Om det finns en acceleration innebär det att det finns en nettokraft, d.v.s. krafterna tar inte ut varandra. Har du t.ex. förutsatt att krafterna i en viss riktning tar ut varandra någonstans i dina beräkningar?
Då är det som jag skrev i mitt förra inlägg. Likheten i ekvation (4) innebär att hastigheten längs planet måste vara konstant. Om hastigheten ändras innebär det att tyngdkraftens x-komposant antingen är mindre (objektet bromsar in) eller större (objektet glider ner fortare) än friktionskraften.
Teraeagle skrev:Då är det som jag skrev i mitt förra inlägg. Likheten i ekvation (4) innebär att hastigheten längs planet måste vara konstant. Om hastigheten ändras innebär det att tyngdkraftens x-komposant antingen är mindre (objektet bromsar in) eller större (objektet glider ner fortare) än friktionskraften.
Ok tack!