Friktionskraften bromsar eller driver bilen framåt?
Hej!
Ett fordon som färdas fram på ett lutande plan med konstant hastighet har en friktionskraft som driver det framåt. Om fordonet accelerar, är det accelerationskraften ( den resulterande kraften) som driver det framåt, eller friktionskraften? Jag trodde att friktionskraften motverkar ett fordons rörelse, men det kanske gäller i situationer där fordon inte accelerar framåt?
Gäller samma resonemang för ett fordon på en rak sträcka, dvs icke-lutande plan? I vilka situationer driver friktionskraften ett fordon framåt, och i vilka situationer verkar den bromsade på fordonet? Vi kan bortse från luftmotståndet. Jag har skissat en förenklad modell där fordonet framställs som en kloss istället.
Har du försökt starta en bil på blankis, d v s utan friktion?
Nej, men jag antar att friktionskraften driver bilen framåt. I vilka situationer bromsar den fordonet i så fall?
Om du kör bil men inte trampar på gasen så stannar bilen efter ett tag (om inte farthållaren är påslagen).
Om du åker skridskor och bara glider så stannar du efter ett tag.
Om du släpar något så bromsar friktionen föremålet.
Okej. Om en bil accelerar mot en uppförsbacke och precis innan backens början lyfter föraren foten från gaspedalen, så kommer fordonet att stanna efter ett tag. De krafter som bromsar fordonet är friktionskraften och tyngdkraftens komposant i sträckans riktning. Dessutom bidrar luftmotståndet till att fordonet bromsas också. Är detta påstående korrekt?
Om föraren däremot lyfter foten från gaspedalen och låter fordonet accelerara nerför en nerförsbacke så kommer tyngdkraftens komposant i sträckans riktning att accelerara fordonet neråt. De krafter som bromsar fordonet är friktionskraften och luftmotståndet, som vi kan bortse från.
Om fordonet färdas på rak sträcka, som inte lutar uppåt eller neråt och föraren inte trampar på gaspedalen så kommer friktionskraften (och luftmotståndet) att få fordonet att stanna till slut.
Om en kloss dras uppför ett lutande plan så är det endast friktionskraften och tyngdkraftens komposant i sträckans riktning som bromsar klossen, medan spännkraften i tråden drar klossen uppåt.
Är dessa påståenden korrekta?
Okej. Om en bil accelerar mot en uppförsbacke och precis innan backens början lyfter föraren foten från gaspedalen, så kommer fordonet att stanna efter ett tag. De krafter som bromsar fordonet är friktionskraften och tyngdkraftens komposant i sträckans riktning. Dessutom bidrar luftmotståndet till att fordonet bromsas också. Är detta påstående korrekt?
Om föraren däremot lyfter foten från gaspedalen och låter fordonet accelerara nerför en nerförsbacke så kommer tyngdkraftens komposant i sträckans riktning att accelerara fordonet neråt. De krafter som bromsar fordonet är friktionskraften och luftmotståndet, som vi kan bortse från.
Om fordonet färdas på rak sträcka, som inte lutar uppåt eller neråt och föraren inte trampar på gaspedalen så kommer friktionskraften (och luftmotståndet) att få fordonet att stanna till slut.
Om en kloss dras uppför ett lutande plan så är det endast friktionskraften och tyngdkraftens komposant i sträckans riktning som bromsar klossen, medan spännkraften i tråden drar klossen uppåt.
Är dessa påståenden korrekta?
Ja.
Friktionskraft bromsar en rörelse.
(Man kan nog konstruera något mekaniskt system så att friktionskraften i EN DEL gör att en ANNAN DEL accelererar, men totalt sett bromsas rörelser av friktionen.)
Okej, men om den resulterande kraften för ett fordon som rör sig uppför ett lutande plan eller rak sträcka som inte lutar upp eller ner får det att accelerera framåt, så är den kraften i själva verket friktionskraften, stämmer det?