Friktion, friktionskoefficienten, maxfart, minsta bromssträcka
En moped med gummi på asfalt ger friktionskoefficienten myD=0.5
En elev vill veta friktionskoefficienten mellan gummi däck och torr asfalt. Han vet att friktionskoefficienten definieras som my=Ff/FN. Moped + person vägar 152kg. Vid farten 44 är den minsta möjliga bromssträckan 10m.
A bestäm friktionskoefficienten
B En kamrat med usla kunskaper har trimmat sin moped så att den går 50% fortare än elevens. Bestäm den minsta möjliga brömssträckan vid maxfart.
På a tänkte jag myD=0.5 som i formelbladet.
På b är
mg=1492.6N
T=S/V=10/44x3.6 = 0.81s
Vtrimmad=44x3.6x1.5 = 237.6m/s
S=v/t = 237.6/0.81 = 200m
Detta måste ej vara sant! Vad gjorde jag?
Meningen är nog att du ska använda de givna data för att räkna ut friktionskoefficienten i a.
På A är det meningen att du skall använda de givna uppgifterna för att beräkna friktionskoefficienten fö rjust den hrä mopedens däck på just den här asfalten. Du kan använda värdet från formelbladet för att kolla om det är rimligt. Antagligen är "farten 44" angiven i enheten km/h. Vad motsvarar det i km/h? Hur stor behöver (den negativa) accelerationen vara för att mopeden skall lyckas stanna på 10 m?
Du kan inte använda formeln s= vt i B-uppgiften eftersom den formeln endast gäller när hastigheten är konstant, inte när man bromsar.
vtrimmad = 44 km/h * 1,5 * 1000m/km * 1h/3 600 s = 18,33 m/s.
Laguna skrev:Meningen är nog att du ska använda de givna data för att räkna ut friktionskoefficienten i a.
Är inte friktionskoefficienten redan angiven?
Smaragdalena skrev:På A är det meningen att du skall använda de givna uppgifterna för att beräkna friktionskoefficienten fö rjust den hrä mopedens däck på just den här asfalten. Du kan använda värdet från formelbladet för att kolla om det är rimligt. Antagligen är "farten 44" angiven i enheten km/h. Vad motsvarar det i km/h? Hur stor behöver (den negativa) accelerationen vara för att mopeden skall lyckas stanna på 10 m?
Du kan inte använda formeln s= vt i B-uppgiften eftersom den formeln endast gäller när hastigheten är konstant, inte när man bromsar.
vtrimmad = 44 km/h * 1,5 * 1000m/km * 1h/3 600 s = 18,33 m/s.
Jag får v=12.2m/s, m=152. Vad kan jag med newton's andra lag att göra? Eller kan jag få tid genom hastighetsformeln? S=v*t?
Jag får friktionstalet till 0.15.
Alexanderyin03 skrev:Smaragdalena skrev:På A är det meningen att du skall använda de givna uppgifterna för att beräkna friktionskoefficienten fö rjust den hrä mopedens däck på just den här asfalten. Du kan använda värdet från formelbladet för att kolla om det är rimligt. Antagligen är "farten 44" angiven i enheten km/h. Vad motsvarar det i km/h? Hur stor behöver (den negativa) accelerationen vara för att mopeden skall lyckas stanna på 10 m?
Du kan inte använda formeln s= vt i B-uppgiften eftersom den formeln endast gäller när hastigheten är konstant, inte när man bromsar.
vtrimmad = 44 km/h * 1,5 * 1000m/km * 1h/3 600 s = 18,33 m/s.
Jag får v=12.2m/s, m=152. Vad kan jag med newton's andra lag att göra? Eller kan jag få tid genom hastighetsformeln? S=v*t?
Hur stor behöver accelerationen vara för att man skall kunna bromsa från 12,2 m/s till 0 på 10 m?
F = ma.
Smaragdalena skrev:Hur stor behöver accelerationen vara för att man skall kunna bromsa från 12,2 m/s till 0 på 10 m?
F = ma.
A= konstant ≠ 0m/s^2
So = 0m
A=(v^2-vo^2)/2*s=(0^2-12.2^2)/2*10=-6.1
Acceleration = - 6.1 ger F = ma = 152 * (-6.1)= -927.2m/s^2
.
.
.
My=Ff/FN=-927.2/1492.64=0.62
Alexanderyin03 skrev:Smaragdalena skrev:Hur stor behöver accelerationen vara för att man skall kunna bromsa från 12,2 m/s till 0 på 10 m?
F = ma.
A= konstant ≠ 0m/s^2
So = 0m
A=(v^2-vo^2)/2*s=(0^2-12.2^2)/2*10=-6.1
Acceleration = - 6.1 ger F = ma = 152 * (-6.1)= -927.2m/s^2
.
.
.
My=Ff/FN=-927.2/1492.64=0.62
Jag förstår inte. Jg fick ett annat värde på accelerationen trots att jag använde samma siffror.
Kraft mäts i enheten N, inte m/s2.
Smaragdalena skrev:Alexanderyin03 skrev:Smaragdalena skrev:Hur stor behöver accelerationen vara för att man skall kunna bromsa från 12,2 m/s till 0 på 10 m?
F = ma.
A= konstant ≠ 0m/s^2
So = 0m
A=(v^2-vo^2)/2*s=(0^2-12.2^2)/2*10=-6.1
Acceleration = - 6.1 ger F = ma = 152 * (-6.1)= -927.2m/s^2
.
.
.
My=Ff/FN=-927.2/1492.64=0.62
Jag förstår inte. Jg fick ett annat värde på accelerationen trots att jag använde samma siffror.
Kraft mäts i enheten N, inte m/s2.
Fick du detta? -7.442
Smaragdalena skrev:Ja.
Får My = 0.76
Stämmer?
Smaragdalena skrev:Alexanderyin03 skrev:Smaragdalena skrev:Hur stor behöver accelerationen vara för att man skall kunna bromsa från 12,2 m/s till 0 på 10 m?
F = ma.
A= konstant ≠ 0m/s^2
So = 0m
A=(v^2-vo^2)/2*s=(0^2-12.2^2)/2*10=-6.1
Acceleration = - 6.1 ger F = ma = 152 * (-6.1)= -927.2m/s^2
.
.
.
My=Ff/FN=-927.2/1492.64=0.62
Jag förstår inte. Jg fick ett annat värde på accelerationen trots att jag använde samma siffror.
Kraft mäts i enheten N, inte m/s2.
Jag fick b delen enligt följande
Jag använde värden ifrån den första delen dvs båda hastighet som jag räknade ut accelerationen som var negativ och så fick jag sträckan till 10m enligt s=(v^2-vo^2)/2s. Tkr ni det är möjligt att få svaret till samma bromssträcka? Känns det ok?
Kan du förklara hur du tänker och vad det är du har räknat ut. Jag förstår inte det av dina beräkningar.
Friktionstalet och därmed maximal bromskraft bör inte ändras av att man trimmar moppen. Jag får bromssträckan till nästan 23 meter.
Visa spoiler
v2-v02 = 2as
18,332-0 = 2*7,44*s
Smaragdalena skrev:Kan du förklara hur du tänker och vad det är du har räknat ut. Jag förstår inte det av dina beräkningar.
Friktionstalet och därmed maximal bromskraft bör inte ändras av att man trimmar moppen. Jag får bromssträckan till nästan 23 meter.
Visa spoiler
v2-v02 = 2as
18,332-0 = 2*7,44*s
Vo=18.3 "ökning av 50%"
V=0m/s "hastigheten är noll"
a=-9.15m/s^2 "a=konstant≠0m/s, So= 0m"
I S=(V^2-V0^2)/2a "a=konstant≠0m/s, So= 0m" ger:
S=84.../s
S^2=84...
S≈10m
Hoppas du förstod lite. På vilket sätt gjorde du? :)
Varifrån får du accelerationen 9,15 m/s2?