Frekvensen för första övertonen?
Vilken formel kan möjligtvis göra att E blir rätt alternativ, för E ska vara rätt svar.
Pieter Kuiper skrev:
Den formeln finns väl knappast för öppna rör eller slutna rör
Eller jo, halvöppna rör inser jag nu
Är det meningen att man ska veta vad ett ettstruket B är?
Har du ritat upp grundtonen och första övertonen? Det är i alla fall så jag skulle lösa den här uppgiften.
Smaragdalena skrev:Har du ritat upp grundtonen och första övertonen? Det är i alla fall så jag skulle lösa den här uppgiften.
Jo men svårt att veta att det är första övertonen jag söker
Grundtonen har en nod i ena änden och en buk i den andra änden. Första övertonen har en nod i ena änden och en buk i den andra änden, och en nod (och två bukar en buk) till däremellan. Som sagt, rita!
Smaragdalena skrev:Grundtonen har en nod i ena änden och en buk i den andra änden. Första övertonen har en nod i ena änden och en buk i den andra änden, och en nod (och två bukar) till däremellan. Som sagt, rita!
Alla toner i ett slutet rör har ju buk i den ena änden och nod i den andra. Så det ger mig ingenting
Har du ritat? I så fall, lägg upp bilden här! Om inte, rita och lägg upp bilden här. Andra övertonen har två bukar och två noder extra. Tredje övertonen har tre bukar och tre noder extra. Mönstret fortsätter. (Förresten, jag skrev fel om antalet bukar i första övertonen innan - fixar det strax.)
Smaragdalena skrev:Har du ritat? I så fall, lägg upp bilden här! Om inte, rita och lägg upp bilden här. Andra övertonen har två bukar och två noder extra. Tredje övertonen har tre bukar och tre noder extra. Mönstret fortsätter. (Förresten, jag skrev fel om antalet bukar i första övertonen innan - fixar det strax.)
Jo men poängen är att oavsett hur många bukar och noder det finns mellan ändarna kommer ändarna ändå ha buk och nod
Dualitetsförhållandet skrev:Smaragdalena skrev:Har du ritat? I så fall, lägg upp bilden här! Om inte, rita och lägg upp bilden här. Andra övertonen har två bukar och två noder extra. Tredje övertonen har tre bukar och tre noder extra. Mönstret fortsätter. (Förresten, jag skrev fel om antalet bukar i första övertonen innan - fixar det strax.)
Jo men poängen är att oavsett hur många bukar och noder det finns mellan ändarna kommer ändarna ändå ha buk och nod
Vad spelar det för roll? Du vet ju vilken av övertonerna som är den första.
Smaragdalena skrev:Dualitetsförhållandet skrev:Smaragdalena skrev:Har du ritat? I så fall, lägg upp bilden här! Om inte, rita och lägg upp bilden här. Andra övertonen har två bukar och två noder extra. Tredje övertonen har tre bukar och tre noder extra. Mönstret fortsätter. (Förresten, jag skrev fel om antalet bukar i första övertonen innan - fixar det strax.)
Jo men poängen är att oavsett hur många bukar och noder det finns mellan ändarna kommer ändarna ändå ha buk och nod
Vad spelar det för roll? Du vet ju vilken av övertonerna som är den första.
Det som spelar roll är ju att jag inte vet vad ettstruket B betyder och inte kan lista ut vilken ton det motsvarar. Det hade ju lika gärna kunnat motsvara andra övertonen och då hade jag kanske kommit fram till att B eller A är rätt alternativ
Läs igenom uppgiften. Att grundtonen är ett ettstruket B spelar ingen roll alls, det som spelar roll är att grundtonens frekvens är 466,2 Hz.
Du kan börja med att stryka alternativ A och B, eftersom grundtonen alltid har lägre frekvens än alla övertoner