1 svar
214 visningar
Majskaka behöver inte mer hjälp
Majskaka 20
Postad: 25 maj 2023 20:30

Frekvens & Relativ frekvens

Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp med hur frekvens och relativ frekvens fungerar. Här är vad jag vet:

Frekvens är hur många gånger något förekommer. Så om man mäter människor som äter glass, och det var 5 personer som ät varsin glass, blir frekvensen 5. Detta då den händelsen förekommer 5 gånger.

Relativ frekvens är frekvensen i jämförelse med helheten. Så om det totalt åts 50 glassar, dividerar man 5 med 50 för att få fram den relativa frekvensen. I detta fallet blev det alltså 10% som åt varsin glass.

 

Det jag inte riktigt förstår är varför antalet glassar, och inte antalet personer, blir helheten. Frekvensen är ju hur många personer som äter ett visst antal glassar. Men sedan när man ska räkna ut relativ frekvens, måste man veta hur många glassar alla åt tillsammans? Varför är inte helheten antalet människor som åt glass, när det var detta man mätte från början?

Jag förstår hur man räknar med frekvens och relativ frekvens, men tyvärr förstår jag inte varför man räknar på detta viset. Tacksam för hjälp!

Mohammad Abdalla 1350
Postad: 26 maj 2023 09:31

 

Man har till exempel frågat 20 elever i en klass "Hur många glassar åt du under denna vecka?" Svaren sammanställs i en frekvens tabell så här:

Tabellen tolkas så här:

Det är 5 elever som åt 1 glass var. (Här vet vi ANTALET elever som åt 1 glass)

Det är 4 elever som åt 2 glassar var. (Här vet vi ANTALET elever som åt 2 glassar)

Det är 7 elever som åt 3 glassar var. (Här vet vi ANTALET elever som åt 3 glassar)

Det är 4 elever som åt 4 glassar var. (Här vet vi ANTALET elever som åt 4 glassar)

 

När man räknar relativa frekvensen så vill man veta ANDELEN inte antalet.

Alltså vill man veta:

- Hur många procent (Andelen) av eleverna åt 1 glass var. Svaret är : 5 av 20 elever åt en glass = 5/20 = 25%

- Hur många procent av eleverna åt 2 glassar var. Svaret är : 4 av 20 elever åt en glass = 4/20 = 20%

o.s.v

Detta kan sammanställas på en tredje kolumn i tabellen så här:

Det betyder att man delar med antalet personer som var med i undersökningen.

------

Om man vill beräkna medelvärdet så vill man ta reda på hur många glassar eleverna åt i genomsnitt, då ska man beräkna (hur många glassar eleverna åt sammanlagt delat på antalet elever).

(Sammanlagt åt eleverna 5+8+21+16=50 glassar)

Medelvärdet blir då 50/20 =2,5 glassar.

Svara
Close