4 svar
6650 visningar
johannes121 behöver inte mer hjälp
johannes121 271
Postad: 2 apr 2020 20:58

Fraser

Hur vet man vart en form av fras, exempelvis nominalfras, börjar respektive slutar?

Jonto 9695 – Moderator
Postad: 3 apr 2020 02:11

Ett bra kännetecken är att en fras alltid måste hänga stå tillsammans och att det därför inte går att flytta delar av den till andra platser i meningen.

ex. Den stora mannen med den röda hatten åt ett grönt äpple

"med den röda hatten" kan inte vara en egen fras för att det blir konstigt att säga ex. 

"Med den röda hatten åt den stora mannen ett grönt äpple. " Då får det en helt annan mening, de går inte att separera från varandra.

Däremot kan vi flytta hela det felstilsmarkerade "Ett grönt äpple åt den stora mannen med den röda hatten" Detta blir en korrekt mening, just för att vi flyttat hela "den stora mannen med den röda hatten" och låter det stå ihop.

Detta är för att det är en nominalfras som börjar med "den" och slutar med "hatten". Delarna i frasen kan inte flyttas ifrån varandra. "med den röda hatten" hänger ihop med "den stora mannen". Detta är en bestämning om vad han är.

Om du är duktig på att hitta huvudordet i frasen så kan du också tänka att allt som utgör beskrivningar av detta ingår i frasen.

 

Ett exempel  där det är två skilda fraser.

Den långa kvinnan sprang med stora steg

Här kan vi flytta om dessa tre delar och ändå få meningen att bli korrekt

ex. Med stora steg sprang den långa kvinnan, Sprang den långa kvinnan med stora steg?

Däremot hade inte orden "långa", "steg" eller "stora" kunnat gått att flytta runt hur som helst eftersom de ingår i respektive nominalfras

Jonto 9695 – Moderator
Postad: 3 apr 2020 02:26

Något som ibland kan vara svårt att veta är gällande verbfraser, när det finns en preposition. Frågan är då om prepositionen hör till verbfrasen eller om det är en prepositionsfras.

 

Ex. Jag hoppade över skolan idag

Är det så att verbfrasen är "hoppade över" och "skolan" en nominalfras

Däremot är ju "över" också en preposition. Skulle det kunna vara så att "hoppade" är verbfrasen och att "över skolan" är en prepositionsfras?

Här brukar man kunna tänka så att om man inte kan byta ut prepositionen mot andra prepositioner som har liknande betydelser, då hör "prepositionen" istället till verbfrasen som en verbpartikel.

Vi kan inte byta ut "över" mot exempelvis under, genom och på. Då får det helt andra betydelse ex. Jag hoppade under skolan, Jag hoppade genom skolan, Jag hoppade på skolan. 

Detta är för att "hoppa över" är en verbfras som betyder att man struntar i något eller skippar något. Det har inget att göra med positionen "över" , så över är här ingen preposition.

 

Däremot: Jag vandrade över berget

Här så är "vandrade" en verbfras och "över berget" en prepositionsfras. Därför att över fungerar här som en självständig prepositon. Om vi byter ut mot andra prepositioner så ändras inte sammanhanget utan bara positionen. Vi byter ut mot under, genom och på . Ex. Jag vandrade under berget(kanske i en underjordisk gång?), Jag vandrade genom berget(ex. i en passage), Jag vandrade på berget(befann mig ovanpå och gick runt där). Dessa får inga helt andra betydelser när vi ändrar prepositionen därför kan vi veta att "över" inte hör till verbfrasen utan ingår i en egen prepositionsfras.

Arktos 4395
Postad: 5 apr 2020 13:52 Redigerad: 5 apr 2020 13:59

 

Ett komplement till Jontos första inlägg ovan

Hur vet man var en fras, exempelvis nominalfras, börjar och slutar?

Så här skulle jag plocka ut fraser ur satsen:

               Den stora mannen med den röda hatten åt ett grönt äpple.

Nominalfraser känner man igen på att de går att ersätta med ett pronomen.

              den stora mannen                NP  (nominalfras)                  han

              med den röda hatten           PP  (prepositionsfras)

              den röda hatten                     NP                                             den

              ett grönt äpple                        NP                                             det

              den stora mannen med den röda hatten       NP               han

              åt ett grönt äpple                                                 VP  (verbfras)

Ersätter vi nominalfraserna med pronomen kan vi få

    [han med den] åt det           eller bara            han åt det

 

Den längsta nominalfrasen (här även subjekt i satsen)

               [ den stora mannen med den röda hatten ]

är sammansatt av två fraser:

               [ den stora mannen (med den röda hatten)  ]

där den andra i sin tur också är sammansatt:

               [ den stora mannen (med (den röda hatten) )

Sedan följer verbfrasen:

               [ åt  (ett grönt äpple) ]

och här kan man se hur hela satsen är uppbyggd av fraser:

               { [ den stora mannen (med (den röda hatten) ) ]  [ åt  (ett grönt äpple) ] }

 

Hur fraserna bygger upp satsen, kan man också visa med ett träddiagram (se nedan)

Alla fraser är inte satsdelar, men alla satsdelar är fraser.
Här är två av fraserna även satsdelar.
Se diskussionen om fraser och satsdelar här:  https://www.pluggakuten.se/trad/satslara-6/

                                                                                                       “ett grönt äpple” ska det stå i figuren

Arktos 4395
Postad: 8 apr 2020 11:48

Ett komplement till Jontos andra inlägg ovan

Jämför meningarna (1) och (2):

 (1)  Jag hoppade över skolan idag (med betoning på över)

               { [Jag] [hoppade över skolan idag] }
               { [Jag] [hoppade över (skolan) (idag)] }

Huvudord i verbfrasen är här 'hoppade över' med komplementen  (skolan)  och  (idag).
Därmed hör över till verbet och inte till någon PP.
Det är ett påhäng till verbet – kallas partikel eller verbpartikel.
Detta slags “sammansatta verb” kallas partikelverb.

 

(2)  Jag hoppade över skolan idag      (med betoning på hoppade)

               { [Jag] [hoppade (över (skolan)) (idag)] }

Huvudord i verbfrasen är här hoppade
med komplementen  (över (skolan))  och  (idag),
medan över är en preposition som inleder frasen  (över (skolan)).

Jag hoppade över skolan idag  (sa Jätten till Pojken).

 

Jag hoppade av glädje när jag fick hoppa av skolan.

Jag stod och hoppade på trottoaren innan jag hoppade bussen.

 

Några partikelverb med 'hoppa'                      Partikeln är alltid betonad.
     med preposition som blir partikel              hoppa av / på
                                                                                  hoppa i / ur
     med adverb som blir partikel                      hoppa in / ut
                                                                                  hoppa upp / ner

Svara
Close