Frågor om nya sätten att sätta betyg
Jag har läst om att skolverket kommer införa nya sätt att sätta betyg och bedöma eleverna. Innebär det att det kommer bli lättare för elever att få bättre betyg i allmänhet?
Lättare vill jag kanske inte säga men det sker en viktig ändring kring betygen B och D
Tidigare skulle man för att få ett B eller D har uppnått en övervägande del av kunskapskraven för A respektive C. Detta innebar att du måste ha uppnått de flesta kunskapskraven på A-nivå för att kunna få ett B och att för att få ett D måste du ha uppnått de flesta kunskapskraven på C-nivå. I den nya skrivningen från Skolverket så står det om betygen B och D att dessa ska ges om elevens prestation bäst motsvaras av betygen B eller D. Det betyder att läraren är lite friare att bedöma. Man behöver inte ha klarat av ett visst antal kunskapskrav för dessa betyg utan om läraren tycker att prestationen inte motsvarar ett C men att betyget E känns för lågt och tycker att man har presterat någonstans emellan, så ska man ha ett D. Läraren blir alltså lite friare i att sätta betygen B och D.
Kunskapskraven kommer också förenklas och slås ihop så att de blir längre men färre och mer övergripande. Detta för att göra att ett betyg inte ska stå och falla med detaljer utan att kunskapskraven ska vara bredare så att det inte är massor av detaljer som man måste uppfylla för ett visst betyg och om man missat på en liten del så fäller det hela betyget.
Jag tror inte det kommer bli lättare att få bra betyg. Däremot är målet att de här situationer där elever sänks ned av en enskild dålig prestation ska bli färre. Att man ska se lite mer till en helhet och inte detaljer.