6 svar
68 visningar
faradie behöver inte mer hjälp
faradie 91
Postad: 3 jan 18:11

Fråga om maximaleffekt, nyttig/ tillförd osv..

Jag måste få koll på det här med maximaleffekt. Jag vet redan att P(nyttig)/P(tillförd)= Verkningsgrad, då P(nyttig) är den effekten som går åt arbetet man vill ha, och P(tillförd) är den totala möjliga effekten, som kan gå åt flera olika arbeten (om jag har förstått rätt ). 

I en uppgift talas det om maximaleffekt. Till en början trodde jag att de menade den tillförda effekten, fast nu är jag inte så säker. Dessutom finns det tydligen maximal nyttig effekt och maximal tillförd effekt. Skulle någon kunna hjälpa mig och reda ut vad dessa begrepp är, så jag inte klyddar till det för mig själv?

faradie skrev:

Jag måste få koll på det här med maximaleffekt. Jag vet redan att P(nyttig)/P(tillförd)= Verkningsgrad, då P(nyttig) är den effekten som går åt arbetet man vill ha, och P(tillförd) är den totala möjliga effekten, som kan gå åt flera olika arbeten (om jag har förstått rätt ). 

I en uppgift talas det om maximaleffekt. Till en början trodde jag att de menade den tillförda effekten, fast nu är jag inte så säker. Dessutom finns det tydligen maximal nyttig effekt och maximal tillförd effekt. Skulle någon kunna hjälpa mig och reda ut vad dessa begrepp är, så jag inte klyddar till det för mig själv?

Kan du lägga in en bild av den uppgiften, så att vi kan se exakt hur den är formulerad?

faradie 91
Postad: 3 jan 18:40
Smaragdalena skrev:
faradie skrev:

Jag måste få koll på det här med maximaleffekt. Jag vet redan att P(nyttig)/P(tillförd)= Verkningsgrad, då P(nyttig) är den effekten som går åt arbetet man vill ha, och P(tillförd) är den totala möjliga effekten, som kan gå åt flera olika arbeten (om jag har förstått rätt ). 

I en uppgift talas det om maximaleffekt. Till en början trodde jag att de menade den tillförda effekten, fast nu är jag inte så säker. Dessutom finns det tydligen maximal nyttig effekt och maximal tillförd effekt. Skulle någon kunna hjälpa mig och reda ut vad dessa begrepp är, så jag inte klyddar till det för mig själv?

Kan du lägga in en bild av den uppgiften, så att vi kan se exakt hur den är formulerad?

Jag kan skriva den ord för ord för det finns ingen bild.

I ett gott vindläge på land ger ett modernt vindkraftverk med maxeffekten 1 MW drygt 2 miljoner kWh per år.

a) Hur många kubikmeter olja motsvarar den energimängden om 1 liter olja innehåller 38 MJ?

b) Verkningsgraden för att framställa el med hjälp av olja är cirka 30%. Hur mycket olja skulle behövas för att ersätta vindkraftverket?

Uppgiften går att lösa utan den bit av information där de nämner maxeffekten, men jag är dock fortfarande inte säker på vad det betyder.

faradie skrev:

I ett gott vindläge på land ger ett modernt vindkraftverk med maxeffekten 1 MW drygt 2 miljoner kWh per år.

Uppgiften går att lösa utan den bit av information där de nämner maxeffekten, men jag är dock fortfarande inte säker på vad det betyder.

Hur stor effekt ett vindkraftverk ger beror på vindhastighet. Maximal effekt får man vid optimala förhållanden.

Det är bara det.

faradie 91
Postad: 3 jan 20:37
Pieter Kuiper skrev:
faradie skrev:

I ett gott vindläge på land ger ett modernt vindkraftverk med maxeffekten 1 MW drygt 2 miljoner kWh per år.

Uppgiften går att lösa utan den bit av information där de nämner maxeffekten, men jag är dock fortfarande inte säker på vad det betyder.

Hur stor effekt ett vindkraftverk ger beror på vindhastighet. Maximal effekt får man vid optimala förhållanden.

Det är bara det.

Jaha okej, då förstår även jag att tillförd effekt och maximal effekt inte kan vara samma sak i alla fall. tack.

Den där uppgiften att maxeffekten är 1 MW behövs varken för uppgift a eller b. Den är bara ditsatt för att träna elever på att hitta vilken info som är nödvändig eller inte. Med andra ord, den är ditsatt för att förvirra elever.

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 3 jan 22:09 Redigerad: 3 jan 22:13
Smaragdalena skrev:
den är ditsatt för att förvirra elever.

Den är nog där för att se om eleven förstått något.

I den verkliga världen är problemen inte så tillrättalagda som skoluppgifter, där man ofta kan få fram facit genom att multiplicera de givna storheterna med varandra.

Jag gillade konstruera uppgifter utifrån till exempel datablad eller reklambroschyrer, där det finns massor med extra information.

Svara
Close