Fråga om en uträkning (från gammal bok)
Läser kursen digitalt men tycker den digitala kursbok är fattig på info, så jag letar mig oftast utåt för info. Hitta den här uträkningen från en gammal matematikbok som jag hitta på vinden, boken tillhör min pappa så den är gammal, från 1994 (jag vet gammal) men tycker ändå den är tydligare i vissa delar. Har dock en fråga här:
så här ser de ut i boken:
när jag försöker återskapa de så hamnar jag typ här:
undrar bara hur dom tänker för att få fram 1/4 för jag förstår inte riktigt stegen dom tar, har testat lite & jag får inte fram 1/4.
Varför skulle inte en bok från 1994 vara tydlig? :)
Är du med på regeln ?
Alltså att division med ett bråk är detsamma som multiplikation med det inverterade bråket.
Förläng det första dubbelbråket med d/c så är det just vad du får.
Sedan kan du förkorta: 3/6 = 1/2 och 7/14 = 1/2.
Så att resultatet blir 1/4.
Som du också får (på en omväg) om du ser att 84 = 4*21.
Hej tack för svaret. Okej, jag hänger med på att bråktal som ska divideras, ska man multiplicera ena bråkets täljare med de andra bråkets nämnare och tvärtom. Men då får jag ju en multiplikation att lösa och vidare ger de ett nytt bråktal som ska förkortas. Men förstår inte hur jag kan förkorta 3/6 och 7/14 när jag redan har multiplicerat bråken?
Du förkortar innan du räknar att 3*7=21 och 14*6=84, dvs du gör inte de räkningarna.
När du har en faktor 3 i täljaren och en faktor 6 i nämnaren kan du förkorta till 1/2.
Det är vad de gjorde i den gamla boken.
Men som jag skrev tidigare: du kan också förkorta 21/84 till 1/4, eftersom 84=4*21.
Jaha okej, tack för tydligt svar, jag hänger med.
Jag gjorde en liten uträkning med steg. Skickar den. Gjorde en med förkortningen först och en annan med multiplikationen först. Den med multiplikationen är den variant jag brukar köra på men eftersom att jag inte ”fick ut” ett tydligt bråktal/svar så vart jag osäker på hur jag skulle göra och om jag tänkte rätt.
i de här fallet tycker jag inte multiplikationen först var bra för de liksom ger mig ett bråk som jag vidare inte kan förkorta som vanligt utan måste tänka om lite, typ måste tänka, ”vilket tal gånger 21 ger 84”. Kommer bli osäker på när jag ska tänka så i framtiden och när jag ska göra ”som vanligt”, för i normala fall brukar jag bara förkorta bråket så där som vanligt. Multiplikations sättet kanske är ett sådant sätt jag ska räkna på, om jag vidare får bråk med variabler och potenser att räkna fram. Är väl lite orolig för att jag inte ”får fram rent svar” om jag förkortar som vanligt & liksom hur man gör då. Men ska komma ihåg tipset jag fick här, om vad gånger täljaren blir nämnaren.
I det som du korsat över på slutet är det 21 du ska dividera täljare och nämnare med.
Eftersom 21 är en gemensam faktor.
Men det är en omväg, eftersom 21 = 3*7 och faktorerna 3 och 7 är just de som du kan förkorta med innan multiplikationen.
Det är när du har enkla faktorer som 3, 6, 7 och 14 som det är enkelt och lönsamt att fråga sig: kan jag förkorta här?
Jätte tack, ska ta till mig de och se om de kan hjälpa mig i fortsättningen med de mer avancerade talen (avancerade för mig iaf:)