Fråga angående krav som ma lärare på gy nivå
Hej.
Om man jobbar som mattelärare på ett gymnasium där det bland annat går komvux elever, har man som krav att kunna ma4 och ma5 utförligt då?
Det är såhär, skolan som jag pluggar på har ett såkallat lärotek där man kan få extra hjälp med matematiken av lärare som jobbar på skolan. Dessa lärare har i stort sätt bara undervisat i ma1 & 2 de senaste 2-4 åren vad jag vet. Dom är utbildade mattelärare bland andra ämnen. Dom kan bara hjälpa till ibland sällan när det gäller ma4 uppgifter och i stort sätt ALDRIG vad det gäller matte 5.
det finns bara 2 lärare som befinner sig i läroteket ibland som faktist kan hjälpa till med vad som helst, de har tidigare jobbat som civilingenjörer.
Har matte gymnasielärarna ett sådant krav?
Hur ska man gå till väga för att fixa mer hjälp på skolan utan att vara elak mot någon?
Ska man rapportera detta till rektorn? Känns lite elakt ändå men eleverna behöver mer hjälp. Inklusive mig.
Tack.
Det är skolans uppgift att se till att eleverna får den hjälp de behöver för att klara de kurserna som de läser.
Om skolan inte klarar det så tycker jag absolut att du ska påpeka det. Om du inte vill göra det personligen så kan du gå via ngn vårdnadshavare, elevråd, föräldraförening eller liknande.
Yngve skrev :Det är skolans uppgift att se till att eleverna får den hjälp de behöver för att klara de kurserna som de läser.
Om skolan inte klarar det så tycker jag absolut att du ska påpeka det. Om du inte vill göra det personligen så kan du gå via ngn vårdnadshavare, elevråd, föräldraförening eller liknande.
Men just det angående det att kunna matte 4 & 5 utförligt då? är det ett krav som lärarna ska uppfylla för att få vara gymnasielärare inom matte?
MattePapput skrev :Men just det angående det att kunna matte 4 & 5 utförligt då? är det ett krav som lärarna ska uppfylla för att få vara gymnasielärare inom matte?
Det vet jag inte.
Det beror nog på om dessa kurser erbjuds på den aktuella skolan eller inte.
Har de blivit mattelärare så har de läst betydligt mer matte än matte5. Är de dessutom civilingenjörer har de definitivt gjort det. Så matten bör de kunna men det är klart att de har väl inte matte 4 & 5 direkt i minnet då det är ett tag sedan de höll på med det. Som du säger så om de bara hållit på med Ma 1&2 behöver de nog fräscha upp kunskaperna.
Tyvärr är det ju så att om dessa lärare inte inser att de behöver göra det om ni är några som ofta dyker upp med Ma4 och 5 så finns det nog inte något sätt att göra det utan att vara elak mot dem genom att påpeka problemet för rektorn. Möjligen kan ni ta det med er ordinarie lärare att ni inte får den hjälp ni behöver så kanske han kan ta det.
Yngve skrev :MattePapput skrev :Men just det angående det att kunna matte 4 & 5 utförligt då? är det ett krav som lärarna ska uppfylla för att få vara gymnasielärare inom matte?
Det vet jag inte.
Det beror nog på om dessa kurser erbjuds på den aktuella skolan eller inte.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, om man ska utbilda sig till mattelärare på gymnasienivå så finns det ju bara 1 väg att gå ellerhur? Man ska ha läst ett antal hp inom matte etc.
Stämmer detta? https://www.fragasyv.se/fragor/att-utbilda-sig-till-mattelaerare
AndersW skrev :Har de blivit mattelärare så har de läst betydligt mer matte än matte5. Är de dessutom civilingenjörer har de definitivt gjort det. Så matten bör de kunna men det är klart att de har väl inte matte 4 & 5 direkt i minnet då det är ett tag sedan de höll på med det. Som du säger så om de bara hållit på med Ma 1&2 behöver de nog fräscha upp kunskaperna.
Tyvärr är det ju så att om dessa lärare inte inser att de behöver göra det om ni är några som ofta dyker upp med Ma4 och 5 så finns det nog inte något sätt att göra det utan att vara elak mot dem genom att påpeka problemet för rektorn. Möjligen kan ni ta det med er ordinarie lärare att ni inte får den hjälp ni behöver så kanske han kan ta det.
Ja, dom måste fräscha upp minnet för att det finns MÅNGA som skulle vilja ha deras jobb och som faktist kan klara av jobbet. Det är deras ansvar att göra det men dom gör ingenting åt det heller. Det är minst 5 lärare som jag vet absolut inte klarar av mer än 70% av matte5 uppgifterna, kanske nååågra matte 4 uppgifter (lätta sin/cos ekvationer) Men såfort det är svårmarkerade uppgifter i böckerna så klarar dom inte av att varken lösa problemet eller tillsammans med eleven komma fram till svaret.
MattePapput skrev :Yngve skrev :MattePapput skrev :Men just det angående det att kunna matte 4 & 5 utförligt då? är det ett krav som lärarna ska uppfylla för att få vara gymnasielärare inom matte?
Det vet jag inte.
Det beror nog på om dessa kurser erbjuds på den aktuella skolan eller inte.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, om man ska utbilda sig till mattelärare på gymnasienivå så finns det ju bara 1 väg att gå ellerhur? Man ska ha läst ett antal hp inom matte etc.
Stämmer detta? https://www.fragasyv.se/fragor/att-utbilda-sig-till-mattelaerare
Jag menar så här: Att ha utbildat sig till mattelärare på gymnasienivå betyder säkert att man en gång i tiden har kunnat Matte 4 & 5 utförligt.
Men den kunskapen kan ha fallit i glömska och om skolan inte erbjuder dessa kurser till sina elever så kanske inte skolan kräver att lärarna har kvar denna kunskap "utförligt".
Yngve skrev :MattePapput skrev :Yngve skrev :MattePapput skrev :Men just det angående det att kunna matte 4 & 5 utförligt då? är det ett krav som lärarna ska uppfylla för att få vara gymnasielärare inom matte?
Det vet jag inte.
Det beror nog på om dessa kurser erbjuds på den aktuella skolan eller inte.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, om man ska utbilda sig till mattelärare på gymnasienivå så finns det ju bara 1 väg att gå ellerhur? Man ska ha läst ett antal hp inom matte etc.
Stämmer detta? https://www.fragasyv.se/fragor/att-utbilda-sig-till-mattelaerareJag menar så här: Att ha utbildat sig till mattelärare på gymnasienivå betyder säkert att man en gång i tiden har kunnat Matte 4 & 5 utförligt.
Men den kunskapen kan ha fallit i glömska och om skolan inte erbjuder dessa kurser till sina elever så kanske inte skolan kräver att lärarna har kvar denna kunskap "utförligt".
Jo dom erbjuder DEFINITIVT dessa kurser på skolan, varenda år så är det minst 40-50 elever som läser kurserna. om inte mer, vet inte exakta siffran.
Ja men dåså, sålänge kursen erbjuds på skolan så ska lärarna kunna det. Specielt om dom även jobbar i läroteket.
Som Yngve tar upp så är (de moderna) kraven för att bli matematiklärare i princip att man ska kunna upp till Ma5 utförligt men även om en andel av matematiklärarkåren är väldigt ämnesengagerade och sysslar med matematisk problemlösning även på fritiden eller kontinuerligt fortbildar sig så är matematiken för många bara en del av deras jobb och den matematik de håller på med är den som de undervisar. Undervisar de inte om det så glömmer de bort det precis som man gör med alla saker. Det är inget speciellt med just matematik.
Jag kan förmoda att du kanske är lite shaky på multiplikationsalgoritmen på penna och papper nu där du förmodligen inte håller på med den längre. Ber jag dig att beräkna 24324*332 kommer du säkert fram till det förr eller senare men det kommer inte att komma spontant och snabbt för du har inte gjort den på ett tag.
Det sagt så betyder det inte att bara för att något är förståligt att det är rätt. Har de gått med på att hålla i läroteket som del i sitt jobb och få betalt för de timmarna ska de kunna göra det jobbet bra. Annars ska de inte ta på sig de timmarna på det sättet utan får se till att en mer kunnig medarbetare är där samtidigt, att det annonseras vilka ämnen man faktiskt kan få hjälp med vid det tillfället (sväljer sin stolthet), eller ser till att studera själv så att man kan göra jobbet.
Skicka bara ett mejl till skolchefen eller någon om att du verkligen uppskattar läroteket som en resurs och använder det flitigt men att du skulle ha mer nytta av det om de såg till att det alltid fanns en lärare där som kan ta frågor från de svårare områdena då det just nu ibland är så att de som är där endast är bekväma med 1-3 och att du inte känner att du får så mycket hjälp som du skulle behöva. Behöver inte peka ut någon utan kan bara säga som det är.
MattePapput skrev :Ja men dåså, sålänge kursen erbjuds på skolan så ska lärarna kunna det. Specielt om dom även jobbar i läroteket.
EDIT Ja det håller jag med om. Kräv din rätt!
Eller vänta lite nu, jag missuppfattade nog.
Jag fattade det som att det gällde alla lärare och inte bara de som extrahjälper på läroteket.
Då beror det helt på vilket åtagande skolan gjort vad gäller läroteket.
SeriousCephalopod skrev :Som Yngve tar upp så är (de moderna) kraven för att bli matematiklärare i princip att man ska kunna upp till Ma5 utförligt men även om en andel av matematiklärarkåren är väldigt ämnesengagerade och sysslar med matematisk problemlösning även på fritiden eller kontinuerligt fortbildar sig så är matematiken för många bara en del av deras jobb och den matematik de håller på med är den som de undervisar. Undervisar de inte om det så glömmer de bort det precis som man gör med alla saker. Det är inget speciellt med just matematik.
Jag kan förmoda att du kanske är lite shaky på multiplikationsalgoritmen på penna och papper nu där du förmodligen inte håller på med den längre. Ber jag dig att beräkna 24324*332 kommer du säkert fram till det förr eller senare men det kommer inte att komma spontant och snabbt för du har inte gjort den på ett tag.
Det sagt så betyder det inte att bara för att något är förståligt att det är rätt. Har de gått med på att hålla i läroteket som del i sitt jobb och få betalt för de timmarna ska de kunna göra det jobbet bra. Annars ska de inte ta på sig de timmarna på det sättet utan får se till att en mer kunnig medarbetare är där samtidigt, att det annonseras vilka ämnen man faktiskt kan få hjälp med vid det tillfället (sväljer sin stolthet), eller ser till att studera själv så att man kan göra jobbet.
Skicka bara ett mejl till skolchefen eller någon om att du verkligen uppskattar läroteket som en resurs och använder det flitigt men att du skulle ha mer nytta av det om de såg till att det alltid fanns en lärare där som kan ta frågor från de svårare områdena då det just nu ibland är så att de som är där endast är bekväma med 1-3 och att du inte känner att du får så mycket hjälp som du skulle behöva. Behöver inte peka ut någon utan kan bara säga som det är.
Ja du förstår ju precis! Dom får glömma saker det är helt okej men nu när jag har försökt få hjälp så många gånger och dom bara står och hummar och vilseleder en till och med så bör dom ju förstå att dom måste lära sig detta på nytt men de gör dom ju aldrig. Jag ska definitivt maila skolchefen och ja det är menat att det ska vara matte hjälp under de timmar dom har på läroteket, gymnasie mattehjälp. Jag vill dock INTE att lärarna vet att jag har rapporterat detta och jag anger gärna namnet på de som jag vet, inte kan ma4/5 längre. Hur ska man egentligen skriva det på ett bra sätt?