Fråga andel
Elin får frågan hur många elever i hennes klass på totalt 32 elever som inte bor i Lund. Hon svarar: "Det skulle finnas 18 icke-lunda-elever om andelen icke-lunda-elever ökade med 18,75 procentenheter, samtidigt som antalet lunda-elever minskade så klassen fortfarand estod av 32 elever." Hur många icke-lunda-elever går det i klassen?
Svaret ska bli 12 men jag får 15!?
En procent av klassen är 0,32 elever.
18,75 procent är 6 elever.
Ökningen vore alltså 6 slycken ingalundaelever.
18–6 = 12
billyöhman skrev:Elin får frågan hur många elever i hennes klass på totalt 32 elever som inte bor i Lund. Hon svarar: "Det skulle finnas 18 icke-lunda-elever om andelen icke-lunda-elever ökade med 18,75 procentenheter, samtidigt som antalet lunda-elever minskade så klassen fortfarand estod av 32 elever." Hur många icke-lunda-elever går det i klassen?
Svaret ska bli 12 men jag får 15!?
Om det är 18 icke-lunda-elever i klassen är det 56,25 %. Om detta minskar med 18,75 %-enheter innebär detta 37,5 %, d v s 12 elever. Hur räknade du för att få det annorlunda?
Smaragdalenas och min lösning är i princip lika. Men det var lurigare än jag trott att ställa upp en ekvation.
Så här krånglig blev min första lösning
Ibland är det enklast att inte göra en ekvation av allting.
Smaragdalena skrev:Ibland är det enklast att inte göra en ekvation av allting.
Haha, så sant. Men för mig brukar den enkla lösningen brukar vara lättare att upptäcka när jag kommit i mål med den krångliga.