6 svar
49 visningar
billyöhman behöver inte mer hjälp
billyöhman 9
Postad: 21 jan 16:37

Fråga andel

Elin får frågan hur många elever i hennes klass på totalt 32 elever som inte bor i Lund. Hon svarar: "Det skulle finnas 18 icke-lunda-elever om andelen icke-lunda-elever ökade med 18,75 procentenheter, samtidigt som antalet lunda-elever minskade så klassen fortfarand estod av 32 elever." Hur många icke-lunda-elever går det i klassen?

Svaret ska bli 12 men jag får 15!?

Marilyn 3429
Postad: 21 jan 16:56

En procent av klassen är 0,32 elever.

18,75 procent är 6 elever.

Ökningen vore alltså 6 slycken ingalundaelever.

18–6 = 12 

billyöhman skrev:

Elin får frågan hur många elever i hennes klass på totalt 32 elever som inte bor i Lund. Hon svarar: "Det skulle finnas 18 icke-lunda-elever om andelen icke-lunda-elever ökade med 18,75 procentenheter, samtidigt som antalet lunda-elever minskade så klassen fortfarand estod av 32 elever." Hur många icke-lunda-elever går det i klassen?

Svaret ska bli 12 men jag får 15!?

Om det är 18 icke-lunda-elever i klassen är det 56,25 %. Om detta minskar med 18,75 %-enheter innebär detta 37,5 %, d v s 12 elever. Hur räknade du för att få det annorlunda?

Marilyn 3429
Postad: 21 jan 16:59

Smaragdalenas och min lösning är i princip lika. Men det var lurigare än jag trott att ställa upp en ekvation.

Marilyn 3429
Postad: 21 jan 17:20

Så här krånglig blev min första lösning

 

Ibland är det enklast att inte göra en ekvation av allting.

Marilyn 3429
Postad: 21 jan 19:12
Smaragdalena skrev:

Ibland är det enklast att inte göra en ekvation av allting.

Haha, så sant. Men för mig brukar den enkla lösningen brukar vara lättare att upptäcka när jag kommit i mål med den krångliga.

Svara
Close