Förstår inte stegen dom tar för att få fram svaret till denna ekvation
Ekvationen är:
10/20 = x/24
Stegen:
(a) 10/20 =x/24
(b) 24 . 10/20 = 24 . x/24
(c) 24/2=x
(d) x=12
Förstår ju att HL får x svar i steg (b) men förstår inte hur VL går från 10 till 24 när de är multiplikation där eller hur 24 . 20 blir 2 i nämnaren?
De gör flera saker på en gång.
I bakgrunden förenklar de först ut 10/20 till 1/2.
Sedan multiplicerar de 24 med det.
Hänger du med då?
Okej tack, jo men lite hänger jag med men varför ändras inte nämnaren ? typ om stegen då är:
(a) 10/20 =x/24
10/20 = 10/10 = 1 och 20/10 = 2 då har vi 1/2 = x/24
(b) 1/2 = x/24
(c) 24. 1/2 = 24 . x/24
(d) 24/ ? = x (i täljaren står de ju 2, så 24 . 2 liksom)
** edit, jag skulle ju få
24/48=x på steg (d) inte 24/2 =x
Elgib skrev:Okej tack, jo men lite hänger jag med men varför ändras inte nämnaren ? typ om stegen då är:
Det kanske syns tydligere om man skriver det med rakt bråkstreck i stället för snett bråkstreck:
(a) 10/20 =x/24
10/20 = 10/10 = 1 och 20/10 = 2 då har vi 1/2 = x/24
Nej, , så det stämmer att
(b) 1/2 = x/24
(c) 24. 1/2 = 24 . x/24
(d) 24/ ? = x (i täljaren står de ju 2, så 24 . 2 liksom)
** edit, jag skulle ju få
24/48=x på steg (d) inte 24/2 =x
Nej, man kan förenkla VL = 24/2 = 12 och HL = 24x/24 = x så x = 12, så att 24/2 = x är helt korrekt.
Smaragdalena skrev:Elgib skrev:Okej tack, jo men lite hänger jag med men varför ändras inte nämnaren ? typ om stegen då är:
Det kanske syns tydligere om man skriver det med rakt bråkstreck i stället för snett bråkstreck:
(a) 10/20 =x/24
10/20 = 10/10 = 1 och 20/10 = 2 då har vi 1/2 = x/24
Nej, , så det stämmer att
Men om jag förkortar med 10 eller multiplicerar så där, blir svaret samma sak?
(b) 1/2 = x/24(c) 24. 1/2 = 24 . x/24
Här tycker jag väl bara de blir lite förvirrade, för att jag inte multiplicerar 24 med 2 också. för att sen i nästa steg förenkla de typ?(d) 24/ ? = x (i täljaren står de ju 2, så 24 . 2 liksom)
** edit, jag skulle ju få
24/48=x på steg (d) inte 24/2 =xNej, man kan förenkla VL = 24/2 = 12 och HL = 24x/24 = x så x = 12, så att 24/2 = x är helt korrekt.
Jag förstår bara inte vad de steget skulle bli, dvs om jag skulle multiplicera 24 med 2 och då få 24/48 vad är de för steg sen som gör att jag får ut ett 24/2? för jag förstår inte de sista steget här.
Elgib, jag klarar inte att läsa det du har skrivit, efersom det inte syns vad som är citat och vad som inte är det. Fixar du till det, så skall jag försöka svara.
Sorry, här tar jag om frågorna lite bättre:
* Min uträkning från 10/20 blir att jag dividerar alltså förkortar 10 och 20 med 10 och får då 1/2. Du multiplicera 10/20 med 1 respektive 2 och får då 100/200 som blir 1/2. Min fråga här va att jag förkorta och du förlängde men svaren blir ju samma, spelar de någon roll liksom vilket jag väljer? alltså har jag gjort fel tänker jag, är de smartare att förlänga och om så varför?
*vid multiplikationen av 24 till i/2 och x/24 så förstår jag inte varför nämnaren inte också multipliceras så att jag får ett 24/48 och sen i nästa steg förkortar de? För jag förstår inte steget liksom om jag multiplicerar 2:an och får 24/48 då har jag ju gjort rätt? men sen att gå från detta bråk (alltså 24/48) till 24/2 liksom de hoppet, de steget förstår jag inte. Jag lär mig bättre om jag ser stegen först de är väl därför jag har fastnat liksom, jag bara inte förstår hoppet.
Elgib skrev:Sorry, här tar jag om frågorna lite bättre:
* Min uträkning från 10/20 blir att jag dividerar alltså förkortar 10 och 20 med 10 och får då 1/2. Du multiplicera 10/20 med 1 respektive 2 och får då 100/200 som blir 1/2. Min fråga här va att jag förkorta och du förlängde men svaren blir ju samma, spelar de någon roll liksom vilket jag väljer? alltså har jag gjort fel tänker jag, är de smartare att förlänga och om så varför?
Nej, du skrev att 10/20 = 10/10 = 1 och det är inte sant, och att 20/10 = 2 men vad har det med den här uppgiften att göra? Du måste behålla täljaren och nämnaren på var sin sida om bråkstrecket, alternativt skriva att du delar täljaren med 10 och nämnaren med 10. Det du har skrivit betyder något annat (men nu tror jag att jag kan gissa vad det är du har menat att göra).7
Nej, jag förkortar täljaren och nämnaren med 10 - jag trodde att det skulle vara tydligare så som jag skrev, men det kanske hade varit bättre för dig att jag hade skrivit ?
*vid multiplikationen av 24 till i/2 och x/24 så förstår jag inte varför nämnaren inte också multipliceras så att jag får ett 24/48 och sen i nästa steg förkortar de? För jag förstår inte steget liksom om jag multiplicerar 2:an och får 24/48 då har jag ju gjort rätt? men sen att gå från detta bråk (alltså 24/48) till 24/2 liksom de hoppet, de steget förstår jag inte. Jag lär mig bättre om jag ser stegen först de är väl därför jag har fastnat liksom, jag bara inte förstår hoppet.
Hade det varit mer begripligt om jag hade skrivit i vänsterledet och i högerledet?
På Första frågan så yes jag hänger med helt. tack!
På andra frågan så nej, jag hänger fortfarande inte med = / jag bara inte förstår varför jag inte kan multiplicera 24 in till 2?
Elgib skrev:På Första frågan så yes jag hänger med helt. tack!
På andra frågan så nej, jag hänger fortfarande inte med = / jag bara inte förstår varför jag inte kan multiplicera 24 in till 2?
Tänk dig att du har 24 styckern apelsinhalvor. Hur många (hela) apelsiner är det?
Elgib skrev:På Första frågan så yes jag hänger med helt. tack!
På andra frågan så nej, jag hänger fortfarande inte med = / jag bara inte förstår varför jag inte kan multiplicera 24 in till 2?
Menar du att borde bli , dvs ?
Yngve skrev:Elgib skrev:På Första frågan så yes jag hänger med helt. tack!
På andra frågan så nej, jag hänger fortfarande inte med = / jag bara inte förstår varför jag inte kan multiplicera 24 in till 2?Menar du att borde bli , dvs ?
ja precis ?
Smaragdalena skrev:Elgib skrev:På Första frågan så yes jag hänger med helt. tack!
På andra frågan så nej, jag hänger fortfarande inte med = / jag bara inte förstår varför jag inte kan multiplicera 24 in till 2?Tänk dig att du har 24 styckern apelsinhalvor. Hur många (hela) apelsiner är det?
12?
Elgib skrev:Yngve skrev:Menar du att borde bli , dvs ?ja precis ?
Men om du förkortar med 24 så får du ju , eller hur?
Det skulle i så fall betyda att är lika med , vilket ju såklart inte stämmer.
Precis de blir de.. så de är alltid bara multiplikation med täljaren och aldrig nämnaren?
Elgib skrev:Precis de blir de.. så de är alltid bara multiplikation med täljaren och aldrig nämnaren?
Ja, men om du multiplicerar två bråktal med varandra så ska du multiplicera täljarna för sig och nämnarna för sig.
Repetera gärna hur multiplikation av bråktal går till här.
Elgib skrev:Smaragdalena skrev:Elgib skrev:På Första frågan så yes jag hänger med helt. tack!
På andra frågan så nej, jag hänger fortfarande inte med = / jag bara inte förstår varför jag inte kan multiplicera 24 in till 2?Tänk dig att du har 24 styckern apelsinhalvor. Hur många (hela) apelsiner är det?
12?
Korrekt.
Om du vill kan du skriva 24 som ett bråk: så kan du multiplicera täljarna för sig och nämnarna för sig.