9 svar
179 visningar
plzhelpmath 338
Postad: 22 sep 2021 18:12

Förstår inte rotekvationer, minus √ ur x?

Jag läser ma2c självständigt och har hittils lyckats bra men eftersom det var ett tag sedan jag läste ma1c (gymnasiet) så är jag ganska ringrostig, säkert glömt bort en del viktiga regler men hittils har jag lurkat på pluggakuten och det har lyckats hjälpa mig en hel del.

 

Dock sitter jag fast på sista avsnittet i boken om algebra, rotekvationer. Jag förstod precis de första uppgifterna och då bokens exempel går igenom det bra. Men jag sitter fast på två uppgifter som jag verkligen inte förstår hur jag ska lösa och vill gärna inte fortsätta innan jag förstår helt. Här kommer de iallafall:

 

Uppgift nivå 1: x-6=-√x

Det jag har gjort är att addera √x i båda leden, då blir det alltså x-6+√x=0 , kvadrerat detta och får x^2+36+x så alltså x^2+x+36=0

Därefter har jag kört PQ formeln x=-1/2+-√1/2^2-36 och detta blir helt fel, i facit finns det endast 1 lösning dvs 4.

En annan rotekvation som jag inte förstår är √y-2y=0 vet inte ens hur jag ska gå till väga. Någon som kan hjälpa?

Tack på förhand 

joculator 5289 – F.d. Moderator
Postad: 22 sep 2021 18:19

Välkommen till Pluggakuten!

"alltså x-6+√x=0 , kvadrerat detta och får x^2+36+x"

Nej, så blir det inte.  Vi går inte in på det nu men du kan inte bara kvadera alla termer.

Testa istället att kvadera bägge led redan när du har:
x-6=-√x

När du kvaderar x-6   måste du använda 1:a kvaderingesregeln

plzhelpmath 338
Postad: 22 sep 2021 18:34 Redigerad: 22 sep 2021 18:35
joculator skrev:

Välkommen till Pluggakuten!

"alltså x-6+√x=0 , kvadrerat detta och får x^2+36+x"

Nej, så blir det inte.  Vi går inte in på det nu men du kan inte bara kvadera alla termer.

Testa istället att kvadera bägge led redan när du har:
x-6=-√x

När du kvaderar x-6   måste du använda 1:a kvaderingesregeln

Okej tack!

Jag provade nyss och fick då:

(x-6)^2=(-√x)^2

x^2-12x+36=x 

x^2-13x+36=0

PQ

x=13/2 +-√(13/2)^2-36

x= 6.5+-√169/4-144/4

x=6.5+-√25/4

x=6.5+-√6.25

x1=6.5+2.5=9

x2=6.5-2.5=4

Vad gör jag fel, blir ändå inte rätt?/: edit: Gör jag fel när jag kvadrerar -√x? 

joculator 5289 – F.d. Moderator
Postad: 22 sep 2021 18:47 Redigerad: 22 sep 2021 18:48

Nej, jag ser inga fel.

ekvationen (x-6)^2=(-√x)^2  har, om man använder P/Q-formeln, lösningarna 4 och 9
Men som du kanske kommer ihåg kan man ibland få falska lösningar.
Har du testat dina lösningar i ursprungsekvationen? En av dem är falsk.

plzhelpmath 338
Postad: 22 sep 2021 18:52
joculator skrev:

Nej, jag ser inga fel.

ekvationen (x-6)^2=(-√x)^2  har, om man använder P/Q-formeln, lösningarna 4 och 9
Men som du kanske kommer ihåg kan man ibland få falska lösningar.
Har du testat dina lösningar i ursprungsekvationen? En av dem är falsk.

Jaha då förstår jag tack så mycket! Gäller det endast rotekvationer att en lösning är falsk eller gäller det alla andragradsekvationer "från och med nu" i boken? Inte stött på det innan. Vet att en andragradsfunktion har två lösningar vid grafens nollställen men det blir rörigt speciellt utan lärare nu hehe.. Så ber om ursäkt.


Hur ska jag gå till väga med den andra uppgiften, samma sak? √y-2y=0 Få √y ensamt? Förstår inte alls.

Micimacko 4088
Postad: 22 sep 2021 18:57

Du får falska lösningar för att du kvadrerar, så tex -2=2 blir sant kvadrerat. Ibland kan man slippa de falska lösningarna genom att tex i din uppgift se redan innan kvadreringen att x-6 måste vara negativt.

joculator 5289 – F.d. Moderator
Postad: 22 sep 2021 19:14

Ett tillfälle som ger falska rötter är när man löser en rotekvation genom kvadrering.
Rent allmänt brukar jag alltid testa mina rötter. Det skadar alldrig och har räddat mig några gånger. Man har liksom facit  :-)

y-2y=0y=2yy=4y24y2-y=0y2-y4=0

P/Q!

Testa rötterna!

creamhog 286
Postad: 22 sep 2021 20:48

Ett annat sätt är att använda en substitution: t=roten ur x, som betyder att x = t2 . Då blir din ekvation t- 6 + t = 0. Om du löser för t (antingen med pq-formeln eller med faktorisering), får du t = -3 eller t = 2.

Nu går vi tillbaka till x. t är ju roten ur x, så det kan inte vara negativ. Alltså t = -3 går inte. Men t = 2 är bra, och det är roten ur 4. In other words, x = 4.

Du kan använda den här metoden för den andra ekvationen också om du vill :) 

plzhelpmath 338
Postad: 23 sep 2021 16:07
joculator skrev:

Ett tillfälle som ger falska rötter är när man löser en rotekvation genom kvadrering.
Rent allmänt brukar jag alltid testa mina rötter. Det skadar alldrig och har räddat mig några gånger. Man har liksom facit  :-)

< width="95" height="173" style="max-width: none; vertical-align: -87px;">

P/Q!

Testa rötterna!

Hur ska jag använda PQ här när det saknas Q? P är väl 1 också?

creamhog 286
Postad: 24 sep 2021 12:19

Om Q saknas, så är det bara att använda Q=0 i dina räkningar.

P är inte 1. Om du har 4y2 - y = 0 kan du inte använda PQ-formeln direkt, eftersom man behöver ha koefficienten för ylika med 1 för att använda PQ-formeln. Därför har joculator dividerat med 4 i båda led och fått y2-y4=0. Vad har P för värde för den här ekvationen?


Tillägg: 24 sep 2021 12:22

Jag tror det är bra att öva med PQ-formeln även i det här fallet, men om det känns krångligt kan du använda nollproduktmetoden i stället.

Svara
Close